Funderar på om en dörröppning mot ett gammalt garage i källaren vore något att hugga tag i.
Huset är ett 1½-plans stenhus från 1939.
Den del av huset som utgör "befintlig källare" har tidigare ej haft bostadsyta ovanpå, utan enbart varit ett gammalt garage med en terrass ovanpå. Numera är det tillbyggt en våning på huset samt att ytan ovanför "befintlig källare" numera är matrum och ovanför matrummet finns ett sovrum. Med andra ord utför alltså den aktuella väggen en gammal yttervägg för huset innan det byggdes till.
Finns som ritningen visar flertalet befintliga dörröppningar och avväxlande balkar.

Finns här någon som är duktig på beräkningar eller som har erfarenheter i ämnet?
Takhöjden i källaren är 210 cm hög, så en balk ska ju inte stjäla hela höjden.

Röd fyrkant illustrerar där jag vill ha dörröppningen för en dörr som är 90 cm bred.
vägg mot garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska göra ungefär samma sak i mitt hus, enplans egnahemshus med källare från -37. Jag kontaktade ett stort respektabelt byggbolag som var där flera gånger för att titta och fundera. Sedan kom en offert på 35 000 kr efter ROT. Det kändes orimligt så jag avslutade kontakten med dem. Hälften vore mer rimligt.

Deras tanke var att sätta balkar i L-profil. Man tar alltså bort putsen ner till betonghålstenen, skär en lång djup horisontell skåra ovanför den blivande dörröppningen, trycker in balkens liggande del i skåran tillsammans med lite expanderbetong och putsar utanpå balken. Sedan gör man samma sak på andra sidan väggen från andra rummet. Därefter kan man börja såga upp öppningen.

Det lägsta standardmåttet på dörrar verkar vara 200 cm och då har du bara 10 cm kvar att sätta balk på. Frågan är om det räcker. Visst kan man beställa lägre dörrar men det brukar vara en specialare och då blir det mycket dyrare. Dessutom kommer det att kännas lågt och alla kommer att böja ner huvudet när de går igenom.

Det var en saftig offert må jag säga.
Var det just i källaren du ville ha en öppning? Vilka kostnader fanns specificerade enligt offerten?

Hur hög takhöjd har du och vad för balkar var förslaget i ditt fall?

Japp, i källaren, och jag har 220 cm i takhöjd.

Osäker på om jag har kvar offerten i något gammalt mail och jag hade lite svårt att tyda dimensioner och stålkvalitet på balkarna. Jag ska kolla en gång till.

Jag har ingen riktig koll på om man ska be om offerter från murare eller snickare eller någon annan profession, så därför frågade jag ett stort byggbolag.

Efterforska gärna så vet man ungefär vad som krävs.

Huvudsaken med vem man kontaktar är väl att företaget i fråga har en kvalitetsansvarig och en som är behörig att räkna på avväxlingen. Där låter stort byggbolag som en ganska komplett aktör :)

Har du fått någon öppning eller du gav upp det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.