14 948 läst ·
28 svar
15k läst
28 svar
Stormarna håller på att ta mitt plank!
Är det tänkt att man ska skruva ner den i marken? Ser ut att vara rätt sak för att klara en storm!
När vi hade hund hade vi något liknande som vi skruvade ner i jorden och satte fast hunden vid om vi var hos bekanta med trädgård utan staket
Tänk vilken intressant (läs unik) vinterproblematik vi har här nere i Skåne (kanske i Halland också); stormar, regn som fryser till isgata och om det någon gång snöar fyker vägarna igen
När vi hade hund hade vi något liknande som vi skruvade ner i jorden och satte fast hunden vid om vi var hos bekanta med trädgård utan staket
Tänk vilken intressant (läs unik) vinterproblematik vi har här nere i Skåne (kanske i Halland också); stormar, regn som fryser till isgata och om det någon gång snöar fyker vägarna igen
Redigerat:
Jag har dessa, visst är de klenare men de håller absolut. Jag drog stora spännband över ett 6x4m partytält som agerade byggbod och fäste i skruvarna. De stod pall över höst, vinter och sommar utan minsta problem och de året var det några rejäla stormar och massor med snö. Inga problem att få ned dem helt heller.Lexington skrev:
Fundera på om du inte ska glesa ditt plank framöver. Då silas vinden på ett annat sätt och får mindre vindlast på planket. Ett annat sätt är att sätta varannan bräda på baksidan. Då får du fortfarande ett bra insynsskydd och betydligt mindre last på planket.
Tack för alla tips!
Steg ett blir att till en början stabilisera upp på hösten o sedan plocka ner till våren, räcker inte detta blir det järnrör och räcker inte det så blir det gräva o gjuta!
Ändra design eller glesa ur planket är inget alternativ, men tack för tipsen ändå!
Steg ett blir att till en början stabilisera upp på hösten o sedan plocka ner till våren, räcker inte detta blir det järnrör och räcker inte det så blir det gräva o gjuta!
Ändra design eller glesa ur planket är inget alternativ, men tack för tipsen ändå!
Eftersom de svaga punkterna verkar vara plintarna som ligger i lermark, så rekommenderar jag att du kör och hämtar en hög med samkross. Sedan gräver runt de lealösa stolparna, stöttar upp de med stötta när de är helt lodräta, fyller på med samkross runtom och börjar sedan banka ner samkrossen ordentligt. Ta gärna en slägga först, eller en stor sten för att komprimera det så gott det går. Sedan tar du ett rejält järnspett, vänder den upp och ner så handtaget pekar neråt, och börjar banka ner i samkrossen med stor kraft för att banka ner stenar som finns längre ner, så de i sin tur komprimerar samkrossen och lermarken runtomkring, tills det inte går att komprimera mer.
Arbetet med spettet ger dig möjlighet att tillföra extremt stor kraft på liten yta, vilket gör att du kan komprimera något enormt jämfört med om du bara hade en sten att banka med exempelvis.
När du har gjort detta kommer du att märka att du får fylla på mer samkross, då den ju blivit så komprimerad så den har sjunkit. Sedan fortsätter du tills det är fyllt upp till nästan marknivå, på så när som 1-2 cm.
Avsluta med att att strö över jord och så gräs när det är dags.
Lovar dig att det kommer hålla ordentligt bra. Blir det inte tillräckligt ändå, vilket skulle förvåna mig, så måste du antingen gräva djupare för att anlägga en längre plint, alternativt sätta stötta vilket ju inte är så snyggt.
Folk undrar alltid varför mina plintar/stolpar är så stabila, och tror att jag har grävt ner de hur djupt som helst. Hemligheten ligger snarare i det markarbete man utför runtom plintarna. För det är faktiskt så, att ju mer någonting slappar, destå mer lealöst blir det med yttre påverkan. Lite som en skruv som sitter löst. En sådan behöver bara lite vibrationer för att till slut skruvas loss helt, medan om den hade varit dragen lite i alla fall, så den inte rör sig med vibrationerna, utan den hade suttit kvar.
God Jul!
Arbetet med spettet ger dig möjlighet att tillföra extremt stor kraft på liten yta, vilket gör att du kan komprimera något enormt jämfört med om du bara hade en sten att banka med exempelvis.
När du har gjort detta kommer du att märka att du får fylla på mer samkross, då den ju blivit så komprimerad så den har sjunkit. Sedan fortsätter du tills det är fyllt upp till nästan marknivå, på så när som 1-2 cm.
Lovar dig att det kommer hålla ordentligt bra. Blir det inte tillräckligt ändå, vilket skulle förvåna mig, så måste du antingen gräva djupare för att anlägga en längre plint, alternativt sätta stötta vilket ju inte är så snyggt.
Folk undrar alltid varför mina plintar/stolpar är så stabila, och tror att jag har grävt ner de hur djupt som helst. Hemligheten ligger snarare i det markarbete man utför runtom plintarna. För det är faktiskt så, att ju mer någonting slappar, destå mer lealöst blir det med yttre påverkan. Lite som en skruv som sitter löst. En sådan behöver bara lite vibrationer för att till slut skruvas loss helt, medan om den hade varit dragen lite i alla fall, så den inte rör sig med vibrationerna, utan den hade suttit kvar.
God Jul!
Flytta varannan bräd-längd till andra sidan stolparna.
Det blir väl egentligen samma sak som att gräva ut runt plinten armera och gjuta på mer betong.Martin_B skrev:Eftersom de svaga punkterna verkar vara plintarna som ligger i lermark, så rekommenderar jag att du kör och hämtar en hög med samkross. Sedan gräver runt de lealösa stolparna, stöttar upp de med stötta när de är helt lodräta, fyller på med samkross runtom och börjar sedan banka ner samkrossen ordentligt. Ta gärna en slägga först, eller en stor sten för att komprimera det så gott det går. Sedan tar du ett rejält järnspett, vänder den upp och ner så handtaget pekar neråt, och börjar banka ner i samkrossen med stor kraft för att banka ner stenar som finns längre ner, så de i sin tur komprimerar samkrossen och lermarken runtomkring, tills det inte går att komprimera mer.
God Jul!
Nissepisse skrev:
Nä precis, sen är det som sagt inget alternativ då bygglovet på planket måste ändras plus allt jobb med att ändra, så det blir nog betydligt dyrare är att gjuta/byta plintar.Martin_B skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 541 inlägg
Tror du någon skulle anmäla dig för att bygglovet säger att plankorna skall vara på en sida endast?
Nej det gör det inte riktigt. Gjuter du på mer runt plinten, så blir den i och för sig tyngre, men den då tyngre plinten kommer i sin tur slappa mot omgivande mark i sin tur ändå, och kommer att lea mer och mer för varje storm.Lexington skrev:
Gör du som jag har beskrivit, så har du istället komprimerat även omgivande mark, och sett till att plinten sitter som fastkilad så att säga. Då kan den inte lea något nämnvärt och kommer förmodligen att klara stormarna, förutsatt att plintarna sitter tillräckligt djupt i förhållande till plankets höjd. En tredjedel av plankets höjd tycker jag är tillräckligt bara man har gjort bra arbete i marken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden