Music Man
Music Man: Volvo! Svart! :d
2 svar · 858 läst
J
jerk: Ca 900kr st har jag för mig och och då räknade dom 1 på varje sida av befintlig bjälke
15 svar · 9,4k läst
R
rickard_89: Hej! Har ett hus i tre nivåer frän 1965. Med brant lutning. Källare ca 90 kvm Entreplan ca 90 kvm Övervåning ca 90 kvm byggyta varav boyta 50 kvm och vind 40 kvm Jag undrar vad ni tror det kan kosta att göra om övervåningen så att allt där blir boyta? Valet är ju antingen att bygga på det som redan finns på huset alternativt att göra ett taklyft I kombination med detta vill jag på
0 svar · 1,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Självklart ska remsa användas, men att spackla så tjockt är inte okej menar jag. Men nu verkar det som om han använt bruk av annan typ så det är ju lugnt. Jag hade nog dock gjort det på annat vis. Jag gjorde samma sak i min lgh. Reglade med 45m regel i hålet och sedan OSB och gips på båda sidor och sedan remsa över skarven. edit: Nej okej, men precis som cementbaserade är den okej
4 svar · 1,2k läst
Semiproffset
Semiproffset: Vatten är smidigt att dra upp i väggen där det skall vara. Samma med avlopp till handfat. Man vill gärna undvika så mycket genomföringar i golvet som möjligt (i badrummet) Ja du kan absolut köra OSB istället för plywood. Skulle det vara så att du behöver extra plats för rör och annat så går det att sätta ett varv till med stående gles på väggarna, men gipsen skall absolut
3 svar · 1,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Täta det värsta sen flyt allt, jag hade lagt på max 10mm. Glöm inte primer innan om du ska göra det bara.
2 svar · 3,8k läst
·
T
tobee: Visst sugs det fukt kapilärt, källarväggarna är oisolerade på utsidan och likaså plattan. Därför fick jag luktproblem i den tidigare isolerade träkonstruktionen. Luften i gillestugan har dock alltid varit rätt torr. Både jag och tidigare ägare har kört luftavfuktare som håller RF 50-60% även under de varmaste sommardagarna. Nu har jag haft gillestugan helt ren från trä i ett år
5 svar · 3,7k läst
T
tobbew: Tack för svar. Rören kommer att gå ganska rakt upp där de kommer ut, så jag skulle kalla ön väldigt fast och permanent. Det blir väl att skruva fast en stående 45x70 eller liknande som sockel. En eller två skruvar ned i betongen kanske räcker.
4 svar · 4,5k läst
·
M
Micke_xyz: Hålband kan vara en bra idé. Undrar om jag behöver lite tjockare än vad jag först tänkt, behöver ha lite styvhet ändå. Belastningen kommer inte vara stor men det får inte vika sig.
2 svar · 2,5k läst
P
P-son83: ingen annan med synpunkter ? väntar på att en byggare skall komma hem och kolla har även slängt iväg ett mail till en konstruktör. vad är ett rimligt pris för att någon skall räkna på sådant ?
2 svar · 2,5k läst
S
snowjim: Hej, Finns det några riktlinjer om var man bör sätta "kroken" till fönsterlampor så som julstjärnor? Mitt första försök var ett mindre spik precis ovanför översta fönsterlisten, tyvärr blev spiken för litet så att en av stjärnorna åkte i backen(kanske med lite hjälp från katten ;) ). Nu har jag köpt vinkelkrok och efter som det nu blir en lite mer permanent lösning så undrar
0 svar · 1,8k läst
M
Maboz: Håller på att fixa till vår öppna spis, den hade en liten halvudda konstruktion med ett stor hål med galler och asklåda under. Jag har tagit bort asklådan, murat och putsat, sedan gjöt jag upp hålet med grovbetong till lagom nivå för att lägga eldfast tegel. Hur länge bör jag vänta innan jag murar dit det eldfasta teglet? Gjöt idag på morgonen.
0 svar · 2,9k läst
H
herge: Inte ännu, blir i början av nästa år. Taktiken blir att slipa ner det värsta (bara cementliknande fogar) och sen gladda på fix. Återkommer med resultat :) har en diamantskiva till vinkelslipen som jag använde för att ta bort gamla kallasfalten när vi dränerade om
5 svar · 4,6k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Jajamen! Jag tycker du tänker helt rätt. Jag gjorde precis som du beskriver det runt dörren in till mitt förråd, och jag är nöjd med det.
1 svar · 18,6k läst
·
-RB-
-RB-: [citat] Så hade jag försökt göra.
11 svar · 4,8k läst
E
evojenza: Hej. Har en morbror som är byggnadsingenjör som jag frågade när jag renoverade mitt förra hus. Ett litet hus byggdes 1848. Bara trä och ingen isolering. Enligt honom bör man inte ha plast i trähus. Vindpapp är en sak men inte plast,
6 svar · 3,8k läst
E
evojenza: En ganska billig och effektfull lösning är att ta 1 tums brädor i olika bredder och sätta upp med den sågade ytan ut och sedan slip av den LITE. Måla, betsa eller vad du vill
3 svar · 11,2k läst
·
K
Kallebo: Jag kommer att ha min utanpåliggande isolering innanför plattan. Fasaden kommer att komma vansinnigt långt ut annars. Dessutom kommer de bärande reglarna att komma mer mitt på kantbalken. Tycker att detta verkar vara den gängse lösningen. Var har du hittat den andra?
1 svar · 1,5k läst
A
annord: Kan jag lägga putsbruk 3b takt mot den gråa isoleringen och direkt mot kopparröret?
3 svar · 1,0k läst
thomas33
thomas33: EL30 Skall vara tillräckligt i ett enfamiljshus,men kolla med sotaren för det är hen som besiktigar och ger godkänt.
1 svar · 875 läst
·
Exostor
Exostor: Jag har en inneruta som skruvas fast med en trälist mot karmen. Tyvärr är det inte speciellt tätt mellan rutan och karmen så jag tänkte täta med något. Tätningslist är ett alternativ, men det är något smalare än bredden på en tätningslist så det kommer att sticka ut lite. Det idealiska vore att lägga en silikonsträng och sen trycka dit rutan, men då kommer rutan sitta fast i
0 svar · 634 läst
S
sibbor: Testar med bilderna igen. Märkligt att de inte syntes för dig. När jag är inloggad syns bilderna för mig, men inte om jag loggar ut... [bild] [bild] [bild]
3 svar · 1,5k läst
·
E
Ewald: Det är alltså en databas med all teknisk Information om byggmaterial som är vanligt. Det underlättar arbetet när man exempelvis måste räkna U-värden eller behöver mijörelevant information om byggmaterial.
1 svar · 1,0k läst
F
falkn: Gipsskruv för plåtregel 40 mm långa och PL600 i lite snygga strängar bakom där du ska kakla för ännu bättre vidhäftning.
4 svar · 2,5k läst
R
Roland112: ja jag är novis så en skarvmutter visste jag inte vad det var men nu sökte jag på det som ni skrev och den verkar ju perfekt, stort tack, får se om jag behöver den!!
3 svar · 2,6k läst
·
S
Spetters: Snyggt! Jag saknar belysning i min trapp. Jag har taklampa som lyser upp men det skulle vara fint med någon mjukare belysning. :)
18 svar · 15,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag snyggade till ett liknande tak genom att slipa med maskin över alla skarvar så att dom blev släta, sedan limmade jag pappremsor med våtrumslim över alla skarvar och sedan spacklade jag två gånger. Med "rätt" belysning så ser det riktigt bra ut, inget släpljus i taket. Det var nog 5 år sedan men inga sprickor än.
8 svar · 6,3k läst
fahlis
fahlis: Hur ser takkonstruktionen ut?
2 svar · 3,3k läst
·
S
sir1: Hej, vi har byggt om i köket och det saknas 2 st innertaksskivor. Storleken är 60x120. Har varit på Bauhaus o hornbach och de har självklart innertak i den storleken. Men. På vårt innertak så sitter not och fjäder på de två andra sidorna så jag inte kan skarva på de från Bauhaus eller Hornbach. Vårt hus är byggt 1986. Norskt bygge. Hur får man tag i rätt innertak? Har standarden
0 svar · 923 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.