Byggde för ca 1,5 år sedan ett plank enligt bild, förut satt ett lågt staket (syns till höger i bilden), så plintarna har varit nedgrävda en längre tid, gissar att dom är 500 djupa.
Har ju stormat/blåst kraftigt här förut men tror att kombinationen väldigt fuktigt i marken plus storm har gjort att två av plintarna sitter löst.
Vill nu ha hjälp med hur jag till en början på bästa och snyggaste sätt förstärker plintarna som är inringade, övriga sitter fortfarande fast, men det är kanske bara en tidsfråga. Dom två närmast kanterna är jag inte så orolig för då jag har en snedsträvan till höger och en planksnutt till vänster.
Vill helst inte ha någon snedsträva som står in på tomten, är enda alternativet att gräva ut och gjuta på mer betong?
Andra snygga lösningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ju stormat/blåst kraftigt här förut men tror att kombinationen väldigt fuktigt i marken plus storm har gjort att två av plintarna sitter löst.
Vill nu ha hjälp med hur jag till en början på bästa och snyggaste sätt förstärker plintarna som är inringade, övriga sitter fortfarande fast, men det är kanske bara en tidsfråga. Dom två närmast kanterna är jag inte så orolig för då jag har en snedsträvan till höger och en planksnutt till vänster.
Vill helst inte ha någon snedsträva som står in på tomten, är enda alternativet att gräva ut och gjuta på mer betong?
Andra snygga lösningar?
Gissar att vinden har tagit tag på båda sidorna, den går att vicka dessa två plintar ett par cm åt vardera håll, men det har börjat ge sig och luta utåt (dock ytterst lite), ska köpa några spännband och fästa upp den mittersta stolpen i altanen ikväll så man kan sova lugnt över julen iafKristinaRT skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Bra akutplan! Med tanke på hur det blåse i natt så kan vad som helst hända om det börjar ge sig... Ett annat akutalternativ (tills du hinner fixa en bättre lösning) är att ta bort några plankor, så vindfånget minskar. Inte kul, men bättre än att hela planket blåser iväg.
Skulle gissa på att det bästa på sikt är att byta ut plintarna mot 70 eller gjuta egna djupare betongfundament. Tvivlar på att 50 cm räcker för den typen av plank här nere, om planket inte är i lä förstås... När vi satte upp ett plank på ett vindutsatt ställe för några år sedan använde vi 70-plintar, OCH ankrade det i väggen, och satte tvärstöttor som fick stå i 3 år...
Skulle gissa på att det bästa på sikt är att byta ut plintarna mot 70 eller gjuta egna djupare betongfundament. Tvivlar på att 50 cm räcker för den typen av plank här nere, om planket inte är i lä förstås... När vi satte upp ett plank på ett vindutsatt ställe för några år sedan använde vi 70-plintar, OCH ankrade det i väggen, och satte tvärstöttor som fick stå i 3 år...
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Får jag gissa så antar jag att man menar att du kan slå ner ett rör bredvid dina plintar och fästa dessa på två ställen så att dina plintar rent belastningsmässigt blir motsvarande längre. (Det fungerar ju tyvärr inte att bara fästa röret i toppen på plinten eftersom den då fortfarande kan vicka en hel del.)Lexington skrev:
Jag har haft samma problem som du med en lyktstolpe. Dvs den stog bra i många år, men efter en extremt blöt höst så blev marken så fuktig att den tappade all bärighet och stolpen lutade iväg. Sedan så "fastnade" den i lutat läge när fukten försvann... (Man får inte vara lat som husägare...
Byta plintarna blir lite krångligt då dom står ut mot trottoaren, så gjuta nytt runt om är nog bästa alternativet då, men annars får man väl lösa det med grävning.KristinaRT skrev:Bra akutplan! Med tanke på hur det blåse i natt så kan vad som helst hända om det börjar ge sig... Ett annat akutalternativ (tills du hinner fixa en bättre lösning) är att ta bort några plankor, så vindfånget minskar. Inte kul, men bättre än att hela planket blåser iväg.
Funderar även på att bygga något som nedan in på tomten, klä med armeringsnät o låta någon klängväxt klättra, kan bli ett fint vind- och skuggskydd på blåsiga sommardagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ såhär?lars_stefan_axelsson skrev:Får jag gissa så antar jag att man menar att du kan slå ner ett rör bredvid dina plintar och fästa dessa på två ställen så att dina plintar rent belastningsmässigt blir motsvarande längre. (Det fungerar ju tyvärr inte att bara fästa röret i toppen på plinten eftersom den då fortfarande kan vicka en hel del.)
Jo men det borde funka.
Min förhoppning är också att man kan rikta upp planket nu och sen att det sätter sig igen till våren när marken torkar upp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Köpte två rejäla spännband o två stormskruvar (46 cm) o spände in stolparna så dom står rakt igen o så att det inte riskerar trilla utåt, sen satte jag två stöttor på insidan så det inte trillar inåt!
Blev stabilt som tusan så nu kan det blåsa bäst det vill!
Enkel o billig lösning som är lätt att slänga upp på hösten när stormar o regn kommer o lätt att plocka ner till våren!
Ser ju inte så snyggt ut men man är ju ändå knappt ute i trädgården denna tid på året!
Blev stabilt som tusan så nu kan det blåsa bäst det vill!
Enkel o billig lösning som är lätt att slänga upp på hösten när stormar o regn kommer o lätt att plocka ner till våren!
Ser ju inte så snyggt ut men man är ju ändå knappt ute i trädgården denna tid på året!
Det är någon camping grejKristinaRT skrev:
Finns o köpa dyrt här http://husvagnsprylar.se/produkt.asp?kat=126&prodID=889
O billigt här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hus...-vindskydd/Stormskruv-2000033098/?artId=37304
En ännu billigare variant! 
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Markspiral-2000022527/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Markspiral-2000022527/