H
heimlaga: Träfasader kräver utskifte på alla takkanter. Det finns inga om och men. Det bara är så.
4 svar · 5,6k läst
·
F
f91jsw: [citat] Och? Då har det funkat i 5-10 år och sen gör man om det med ytterligare ett par timmars jobb.
15 svar · 4,2k läst
E
ensamresande: Med ett bra/vasst borr (Bosch Multi Construction är mycket bra!) går det bra utan slag, även om det kan ta lite tid. Men är det bara ett enda hål så är det ju lugnt. Som sagt så är en slagborrmaskin snällare mot materialet. Har du en med 13 mm chuck så kan du faktiskt klämma fast ett SDS-borr i den med lite trixande.
4 svar · 3,5k läst
G
gungunsen: [citat] Det blir kakel men våtrumszon 1 (dusch) flyttas en bit bort från det här hörnet pga osäkerheten.
4 svar · 2,4k läst
·
J
JFrisk: Det låter som en bra idé, ett par ståltrådar eller murarsnören ska jag nog kosta på mig! Då finns i alla fall lite möjlighet för fukten att ventileras ut bakom. Att sätta täckande saker på källarväggarna är väl nog fel, får försöka göra det så lite fel som möjligt. En glipa uppe och en nere och några luftspalter bakom.
4 svar · 1,6k läst
M
morajonas: Byggahus.se måste vara byggarens bästa vän. Få svar på i princip vilken fråga som helt vilken tid som helst på året.
7 svar · 1,4k läst
H
Hemmanisse: Tänkte byta ut våra fasta plexiglas fönster på verandan till skjutbara ifrån skånska byggvaror som har kampanj nu på optimal serien. Enligt deras monteringsinstruktion så skall det vara minst 10mm på bredden samt 5mm på höjden för att kunna justera in karmen. Läser man sedan på slutet så står det att man använder mjukfog för att täta emellan karm och stomme, hur tänker dom
0 svar · 1,5k läst
P
PFA: Protte, du menar limma panelen direkt på tapeten helt enkelt? PL400 eller 600? Någon som provat? Samma med läktet på andra väggen då antar jag?
11 svar · 8,0k läst
·
M
SBH: ursäkta. så klart ha kvar kantbalken.
7 svar · 2,7k läst
·
T
TheGame: Casco våtrumsfog hette den jag använt. ser faktiskt ut som ny fortfarande.
2 svar · 2,5k läst
J
Jonbeee: Eller bredspackla kanske? Dock svårt att göra själv.
8 svar · 11,5k läst
·
J
Jonbeee: Nej, sedan är ju problemet med det långa avståndet mellan fästpunkterna, blir ju inget som håller emot på mitten. [bild] Överliggarna är nedfasade i underbalken (närmast kameran), där sitter sedan en 8X200 skruv rakt genom överliggaren och ner i balken. Hjälpte dock föga...
5 svar · 8,2k läst
·
S
snowjim: Hittade denna tråden : https://www.byggahus.se/forum/badrum/208971-hjalp-kalkflackar-pa-klinker.html tydligen så löser man upp kalken i fogarna när man använder viss rengöringmedel. Citronsyra ska tydligen vara ett av de ämnena som är starkast. För att undvika att kalket blir upplöst på djupet så ska man mätta fogarna med vatten så gott det går på förhand. Det är inte en perfekt
7 svar · 4,6k läst
D
Dasken: Ah okej. Detta är en rätt stor lokal där dom har slabbat spackel på alla väggar och pelare. Tror att en av väggarna är gips men sedan är resten av betong så jag kan kanske knacka bort det som är på betongen.
4 svar · 5,6k läst
J
jage: Vill undvika att få ner stegljud mm från övervåningen. Barnrum däruppe, matsal under ;-) Taket i undervåningen skall vi göra om, och där hade vi tänkt oss gips skruvat i glespanel, men där är vi öppna för andra lösningar om det finns lämpligare ur ljuddämpningsperspektivet?
8 svar · 8,1k läst
A
Ancient: Eftersom jag av en händelse ska göra liknande projekt själv, med nästan identiska mått (180x290 för min del), tror ni att en spaljé som bifogat kan hantera vinden bara på jordankare? Har inte mexitegel men nybyggt radhus (bostadsrätt) så det är inte så poppis att fästa i huset. [bild]
3 svar · 8,8k läst
·
Robbery
Robbery: [citat] Tack för svaren! Precis det jag ville höra, studion är i stort sett klar för att göra det sista i bygget. så bara jag har tid ska jag se till att få dessa väggar klara.
3 svar · 1,6k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Jag skulle kört med Finjas Cementbruk A + deras vattenstopp. http://www.finja.se/cementbruk-a.5540105.produktinfo http://www.finja.se/vattenstopp-1-liter.5960401.produktinfo
3 svar · 3,7k läst
roland53
roland53: Som jag förstår det från murare som jag anlitat, så använder dom rödgrund för att stänka på muren i ett mycket tunt lager, bara för att få ett fäste för kommande putslager. Således putsar dom efteråt med cementbruk. men det finns kanske lika många murare som användningsområde för rödgrund. ....... ? Som alternativ så kan du ta rent cementbruk uppblandat med bara vatten och
1 svar · 5,4k läst
TorOdd
TorOdd: Fast jag förstod inte att det var så hen menade, då hade jag ju inte frågat igen... :x
7 svar · 2,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Så det är en flyttbar badtunna? Har du någon skiss på hur uterummet kommer att se ut? Det låter lite som att det måste konstrueras som ett badrum för att inte bli fuktskadat och ruttna direkt.
1 svar · 1,3k läst
S
sblixten: Ja, det går bra.
4 svar · 1,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Gipsskivor finns väl fortfarande i längre längder? 2700 och 3000.
18 svar · 3,8k läst
G
Ganescha: Usch och blä!! Verkar inte vara så illa hos mig! Ännu :-) Mekanisk lösning är bäst absolut men kostar därefter också, tyvärr. Men tillbaka till min fråga, är det någon risk med vattnet? Efter dessa år så har det verkligen inte luktat någonting. Mer än öl och chips! :-)
2 svar · 1,9k läst
M
m78: [citat] Tack för svar. Angående spjälorna så låter det som en bra metod för att fästa.
2 svar · 994 läst
·
thobjo
thobjo: Jodå, jag hittade gångjärn och luckan och stegen är klar sedan några år tillbaka. Gångjärnen köpte jag av SSC i Skellefteå.
2 svar · 13,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Då är det nog bäst att du rapporterar inlägget för annars är det inte säkert att en moderator läser det.
2 svar · 2,5k läst
B
Bios: [citat] Japp det är så sant, har dock fällt in all el i tak och vägg.:D [bild] [bild]
5 svar · 10,6k läst
·
G
gunric: När jag byggde altan för 10+ år sedan började jag med rostfri från CO och det kan jag inte rekommendera. Titt som tätt drog man av dem för att de var så mjuka. Bytte snabbt till något annat. Kan varit dålig batch men vet inte.
30 svar · 20,1k läst
pacman42
pacman42: Jag har frånlut från huset på underliggande lager, sedan ett gruslager som samlar in vattnet till en ytvattendränering runt huset, sedan duk ovanpå detta och därefter stenläggning och gräs utifrån önskemål. Visst torkar ibland gräset närmast huset om man inte vattnar, men det är det värt.
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.