Jag ska bygga ett staket med liggande ribbor i dimensionen 34x70 mm. Jag tänkte köpa in lite trallskruv. Kommer nog behöva ca 2000 skruv.
Essves skruv kostar ca 230 kr för 250 st. Bauhaus har dem men också en trallskruv av märket swedfast som är nedsatta från 199kr till 59kr. Bägge har C4 klassning. Hur stor skillnad är det på trallskruvar i allmänhet om man ser till hållbarhet m.m.
Jag gillar inte att snåla och köpa billigt "skit", men jag vill inte heller lägga ut pengar i onödan.

Redigerat:
Jag tycker skruv o spik är några av de få saker man lika gärna kan köpa billigt.

Det är stor skillnad på kvalitet i övrigt, jag köpte Beijers egna märke "Raptor" som väl kan anses ligga i mellanprisklassen. Rätt många har gått av nu efter två år....Hade jag byggt altan idag hade jag köpt premiumskruv.

Skruvade en trall med blandat C4 och rostfri A4 (båda Essve 4.2mm) som jag ett år senare skruvade upp igen för lite ändringar. Märkte då att ca 25-30% av C4-skruvarna var av, medan alla de rostfria var hela.

Har för snart tio år sedan skruvat en altan med Byggmax dåvarande billiga rostfria skruv på 4,2mm. Har till och från lyft några brädor av olika skäl. Inte en enda av de jag har skruvat upp har varit av, dock har jag dragit av några stycken när jag försökt skruva upp dem (syns på brottytan om den är ny eller gammal).

Skall tilläggas att jag inte kollade så noga om de var av eller gick av när jag lossade, samt att både infästning och lossning gjordes med slagskruvdragare.

sulfobus skrev:
Skruvade en trall med blandat C4 och rostfri A4 (båda Essve 4.2mm) som jag ett år senare skruvade upp igen för lite ändringar. Märkte då att ca 25-30% av C4-skruvarna var av, medan alla de rostfria var hela.
Intressant, de Raptor jag har körde med är även de C4 som sagt och jag gjorde några mindre justeringar förra året och då var minst 10% av. Rostfritt är ju segare stål så troligen kan det hantera rörelser bättre, men då är det konstigt att man säljer C4 som trallskruv när så många går av. Jag ska efterdra altanen snart igen så då lär jag ju bli varse om hur illa det är i år....

Jag köpte trallskruv på byggmax med A2 klass. Kom hem och märkte att jag även hade en bra mängd med Essves trallskruv klass C4. Så nu får vi se vilka jag väljer. Orkar inte lämna tillbaka byggmaxskruven.

Bägge sorterna är 4,8x75. Är det tillräckligt för att skruva 45x70 ribbor till staketet? Hade först tänkt köra 34x70, men det blev 45x70 tryckt virke till ribborna.

Anna1984 skrev:
Jag köpte trallskruv på byggmax med A2 klass. Kom hem och märkte att jag även hade en bra mängd med Essves trallskruv klass C4. Så nu får vi se vilka jag väljer. Orkar inte lämna tillbaka byggmaxskruven.

Bägge sorterna är 4,8x75. Är det tillräckligt för att skruva 45x70 ribbor till staketet? Hade först tänkt köra 34x70, men det blev 45x70 tryckt virke till ribborna.
Det är på gränsen, jag skulle valt en längre skruv. Både för att få längre del som drar i stolpen och for att det är mer ogängad del på en längre vilket gör det lättare att dra intill ribban.

jag körde 4,8x75 till 28x45 ribbor, skulle nog säga att den längden är något kort för 45 tjocka ribbor, vill man köra snålvarianten kan man kanske blanda den med en längre variant.

Rostfritt är ju mycket mjukare än materialet i vanliga träskruvar, det finns massa fenomen man kan få med materialet.

Lite sådär skeptisk till dessa c4 klassad skruvar, brukar testa rostskyddet på jobbet och det är i många fall väldigt varierande mellan produktionsbatcher så såna skruvar faller helt bort för min del.

Tog en närmare titt igår och det är väldigt många som gått av i vinter, uppskattningsvis minst 30%. Bör man inte reklamera sån skitskruv?

Jag tycker att både kvalitets (=dyrare) och billiga skruvar går av efter ett par tre år om man försöker skruva upp dem.
Kan inte säga att det är någon större skillnad som jag upplever det...

Mikael_L
Jag har använt flera olika märken av C4-skruvar och jag har också upptäckt att förskräckligt mycket skruv har gått av. Jag kan tyvärr inte redogöra för vilka märken på skruv jag har använt eller vilka som klarat sig bäst, då jag dels inte minns eller använt någon ordentlig strategi för valet var vissa skruv använts.

Men jag kan säga såpass mycket som att nästan all skruv jag köpt varit från det lägre prissegmentet (kanske inte allra lägst) och att jag känner mig rätt skeptisk idag.

Så skulle jag bygga ny altan nu skulle jag vara i valet och kvalet mellan antingen rostfri skruv (som jag tror är segare och inte går av lika lätt) eller försöka hitta riktigt bra C4-skruv och skita i vad den kostar.
Men jag har ingen aning om ens de bästa dyraste C4-skruvarna är speciellt mycket bättre.
Det känns som att en test borde göras. :)

Jag valde rostfria A2 skruv från Byggmax när jag byggde 140m2 kustnära altan år 2001.
Knappt 5000st gick det åt

Ingen skruv har gått av än :)

Om 4,8x75 är för klen skruv, vad rekommenderar ni då?

• Gilla
Westert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.