G
gunric: När jag byggde altan för 10+ år sedan började jag med rostfri från CO och det kan jag inte rekommendera. Titt som tätt drog man av dem för att de var så mjuka. Bytte snabbt till något annat. Kan varit dålig batch men vet inte.
30 svar · 20,1k läst
pacman42
pacman42: Jag har frånlut från huset på underliggande lager, sedan ett gruslager som samlar in vattnet till en ytvattendränering runt huset, sedan duk ovanpå detta och därefter stenläggning och gräs utifrån önskemål. Visst torkar ibland gräset närmast huset om man inte vattnar, men det är det värt.
4 svar · 1,8k läst
pacman42
pacman42: Byggtekniken tänkte jag inte kommentera särskilt mycket, men några saker att tänka på: - vindskyddet bör inte vara helt tätt, för då kommer vinden att virvla runt. Man bör ha en viss genomsläpplighet för vinden för att det skall fungera optimalt. Vill man ha det visuellt tätt så är brädor omlott på vardera sidan av reglarna att föredra - om nu det passar in mot befintlig
1 svar · 1,6k läst
T
tapaza: Tack för tips
2 svar · 1,7k läst
·
T
2 svar · 1,7k läst
·
leby
leby: Ska du isolera? Minst 45x145 i väggen, sök på Byggnadskonstrukör eller bygglov / konstruktionsritningar så hittar du nog nån.
10 svar · 2,4k läst
Ropia
Ropia: Brun strimma är kolfilter. dessa har, i vissa fall p3-partikelskyddande egenskaper, men skall ej användas mot partiklar primärt utan mot lösningsmedel och dylikt.
8 svar · 8,8k läst
·
M
Missayla: Hej på er! Jag håller oxå just nu på att krafsa ur fogar på vår. Muraren var och tittade på den och sa då att jag skulle använda b- bruk för att foga om, dels för att det fattas mycket på en del ställen och dels för att det kalkbruket som sitter lossnar lätt och dammar. Pratade med den lokala bygghandeln som rekommenderade c-bruk (kalkbruk) då han menade att b- bruk inte kommer
16 svar · 60,4k läst
·
nikasp
nikasp: Yes, jag har bestämt mig för leca nu. Det kändes ganska torrt I mullbänken även i träet som murknat på det sämsta stället så att gräva ur lite och fylla upp med leca tror jag på. I och med att det bara blir skurgolv (plastmatta innan...) samt får torka ur flera veckor så borde det bli ännu torrare.
11 svar · 19,9k läst
C
corre: PL600 behöver en sugande yta för att härda, och båda dina ytor är kanske inte tillräckligt sugande, utan det tar längre tid?
3 svar · 6,3k läst
J
Jodåsatteh: Jag har förstått det, det var tom lite klurigt att hitta ett helt utan ram. Till sist fick det bli ett optiwhite.. Sjukt snygga :) Jag ska absolut satsa på en riktigt plan yta imorgon! Och inte glömma att sopa bort eventuella stenar innan jag ställer dit schabraket, hehe Tack för all hjälp! Ha en trevlig helg!
8 svar · 5,8k läst
·
B
b8q: I mitt hus från -43 är det putsad betonghålsten i källarväggarna. Det var en hel del putssläpp de nedersta 20-30 cm, dels pga markfukt (kapillärbrytande skikt var inget man byggde med på den tiden), dels pga att senare ägare hade målat väggarna med någon för tät färg som inte kunde släppa ut fukten. Jag fräste bort färgen (dammade infernaliskt trots hyra av grovdammsugare
2 svar · 3,5k läst
M
Megamannen: Jao, den är väldigt kompakt och "tung" Tror jag hittade den :) "Markskiva" var det magiska ordet http://www.isover.se/products/isover-markskiva-38
3 svar · 1,8k läst
·
larsbj
larsbj: Borde kunna funka att limma fast stenen, med Pl400 eller Tec7 och sedan putsa i springorna med b-bruk. Kan du slå i ett armeringsjärn i stenens hål och ned i stenen under så hjälper det förstås till.
1 svar · 2,7k läst
·
C
corre: Du ska väl måla dörren efteråt? Då fixar målarfärgen den sista tätningen. Det är viktigast att vatten inte blir stående, utan rinner av eller får möjligt att dunsta snabbt.
1 svar · 1,9k läst
J
JohanLun: Ungefär så gjorde jag med mina springor, de var inte riktigt lika, men det lär nog funka... Alltså man ser fortfarande tydligt skarven, men själva sprickan som blev "svart" är fylld... Det blev mycket bättre tycker jag, mot att ha ett svart streck i skivan. Jag tror du resonerar rätt, är taket bara vitt och inte har några större avvikelser tror jag du inte kommer tänka mer på det.
33 svar · 10,4k läst
·
M
Marcussjogren: Exakt - du blandar en fogmassa av det. Trälimmet blir genomskinligt när det torkar :)
6 svar · 1,4k läst
·
P
petersson79: Är på g att börja bygga min grillhörna/utekök men är lite osäker på dimensioneringen... Frugan vill inte att det ska se för klumpigt ut, vilket ju ofta är risken när man bygger själv, man tar i lite för mycket vad gäller virket... Iaf jag. Det jag tänkt är, på innerväggen tre stolpar av 2x 45x95 så man får ett naturligt upplag för bärlina som jag tänkt 45x120 - drygt 3 m
0 svar · 623 läst
H
Henri: Tror inte att hus som är byggda på 80-talet har tryckimpregnerade syllar. Däremot förekom det ofta på 70-talet.
10 svar · 3,4k läst
H
Hoffmeister: [citat] Förmodligen en självklarhet kanske, men har aldrig gjort detta förr, så man måste ju fråga! Tack för snabbt svar!
2 svar · 2,5k läst
larsbj
larsbj: Använd lim med klass D4. Lim med klass D3 har en tendens att ge sig efter några år utomhus.
7 svar · 2,3k läst
H
huggan: 1 cm räcker.
1 svar · 2,7k läst
Morsansgrabb
Morsansgrabb: Tack för svar allihopa! Ja, lampan är ett arv från förra ägarna och ska bytas ut. Samtidigt så är det en äldre modell där alla delar är glas/keramik. Är det en direkt dödsfälla? I så fall så åker den ner omedelbart. Uttaget är jordat.
5 svar · 2,0k läst
·
N
norrbottenstorpet: En rejäl glespanel, 28x70 eller kanske 34x70 håller med lätthet för upp till dubbla gipsskivor, kring 2x36 kg. Förvisso fästs dessa in på många punkter och väl fördelat men. Jag skulle inte vara orolig för att fästa upp ca 7-9 kg per fästpunkt.
1 svar · 1,7k läst
larsbj
larsbj: Varmförzinkat tål utomhus klimat bra, till skillnad från elförzinkat. Varmförzinkat kan ha väldigt olika kvalitet så vid synliga detaljer så skulle jag köpa bra produkter, och kanske inte på ett lågprisställe.
1 svar · 7,7k läst
A
Andreas12345: Säljaren är död och dödsbodelägarna vet inte någonting (enligt mäklaren). Kollar man på Webers hemsida ska det tydligen funka. http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/hitta-ratt-systemlosning/olika-typer-av-putssystem/puts-med-isolering.html Men hur vet man att det är rätt gjort med rätt typ av puts?
2 svar · 2,4k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Det blev skitbra att lägga det som i bild 1.
4 svar · 1,5k läst
·
F
fredand44: Haha, där blev det lite galet. /Fredrik
4 svar · 3,7k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, så är det. Det krymper mest på tvärs fiberriktningen, och dessutom så torde ju virket krympa ungefär lika mycket på alla "benen" ;). Markens rörelser är sannolikt större än virkets.
1 svar · 1,7k läst
S
snowjim: Tack för bilderna, är faktiskt lite rädd för att hugga upp golvet, vet aldrig hur svårt det blir att få bort fixen. Har man otur har de gjort ett riktigt bra jobb så att det måste hackas upp och det är inte kul när det är trägolv. Vår tanke är inte att byta ut undergolvet utan att lägga parkett på det. Risken är dock stor att vi måste flytskackla golvet efter att vi brutet upp
5 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.