Hej på er. Jag ska bygga en balkong mellan två pelare som är under tak. Avstånd mellan vägg och pelare: 2200mm och avstånd mellan pelare: 5100mm.

Jag har tänkt att ha bärlinan mellan pelarna. Golvbjälkar tänkte jag använd C24 45x120 cc400 och limträbalk som bärlina. Nu till frågan:

Enligt dimensioneringsprogram behöver bärlinan vara 90x315, vilket blir väldigt stort tycker jag (hade tänkt mig 56x225). Jag hade tänkt mig ha bärlinan på utsidan av pelarna men vill inte att det ska sticka ut 90mm från dem, det kommer se lustig ut tycker jag. Skulle jag kunna lägga bärlinan i balkskor mellan pelarna och sen klä in en ram kring balkongen? Vilken är den minsta dimensionen jag vågar gå ner på på bärlinan?

Ursäkta för taskig grammatik och hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är lite trött efter 2 års nybygge och besiktning i övermorgon (dock behöver inte balkongen vara klar till dess som tur är)

//Jonas

Balkskor klarar inte att bära den belastning och kommer lossna.

Du kan gå ner till din önskade dimension men då får du skotta vid snö. Givetvis är inte detta godkänt enligt gällande regler.

K
Kan du inte ställa bärlinan ovanpå stolparna? Vi har precis samma balkongkonstruktion fast med 3400 mellan stolparna och tänkte använda 315x66. Jag håller med dig att det inte är snyggt att fästa något bredare än 66 mm utanför stolparna.

Kan du inte ha fler stolpar då?

Har du verkligen matat in allt rätt i beräkningsprogrammet? Du är väl medveten om att man ska räkna med en nyttig last på 3,5 kN/m2 på balkonger, jag tycker att även 315x90 låter lite klent. När jag matar in dina siffror i mitt beräkningsprogram får jag att du behöver minst 360x90 limträ (Nedböjning: L/315 nyttjandegrad: 60%) balkar 145x45 cc400 (nedböjning: l/303 nyttjandegrad 58%), detta för snöson 1...

PS: Har du konstruerat allt själv?

Jag är inte ingenjör och vill inte skapa känslan av att du måste ha en... är bara allmänt nyfiken

Stolparna går ända upp till taket och jag vill helst inte ha fler stolpar under om det går att undvika. I och med att balkongen kommer vara under tak blir det ingen snö på den. Enligt moelven beräkningsprogram inomhus kan man klara sig på 56x270. Då kanske man kan göra ett upplag i stolparna (stolparna är 160x160)?

P.S Jo, jag har konstruerat allt själv.

K
Jag vet faktiskt inte hurvida man ska räkna in snölast på balkongen, man borde ju rimligtvis kunna anta att man inte är full bemanning (350 kg/m2) samtidigt som det ligger flera dm snö på balkongen...

Hur som helst så borde du sätta ytterligare två stolpar mellan de andra för att åtgärda problemet. Sätter du stolparna 1400-2300-1400 så klarar du dig med den tänkta balken, du kan till och med välja en klenare! 120x45 (C30 -> L/290 nyttjandegrad: 55%) lyckas jag inte få godkänd ens om jag sätter egenvikten till 0 och bortser från ev. snölast.

Edit: Hann inte se ditt svar. Kanske en stolpe kan lösa det?

Du kan absolut göra ett upplag i/på stolparna!

Redigerat:
Enligt tabell klarar 120x45 spännvidd på 1,9 m cc60, med cc40 10% mer, alltså ungefär 2,1m. Förslag: Jag gör ett upplag i stolparna och använder 56x270, vilket skulle fungera inomhus. Sedan klär jag enbart sidorna på balkongen.

Är det för klent tycker ni alltså med 120x45?

Ok, inte balkskor till bärlina, utan upplag i stolparna.

Byggahus.se måste vara byggarens bästa vän. Få svar på i princip vilken fråga som helt vilken tid som helst på året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.