A
Albireo: Projektet har kommit vidare, och jag har börjat gräva under huset. Syllen var rejäl - (kanske 25x25cm) och blev perfekt att lyfta under. Kanske min huvudfråga är .: - Vilka alternativ finns att bygga på? - Metod? / Material? För att själv göra en bedömning vilken metod som känns enklast. ______________________________________ Man hade inte lagt tjärpapp ovanpå stensockeln, så syllen
5 svar · 5,1k läst
B
Brynolf8: Det var typ en sån här: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/40246038/
4 svar · 1,7k läst
T
Tobbe St: Ok, nu har jag läst på. Som sagt, det har kommit upp mer än en sak som var nytt för mig här i tråden. Och det är mycket välkommet, även om den här väggen är gjord/körd så är det ett gäng väggar därefter som står på tur. 75+45=120 av en ren slump, så att sala på låter ju som en klart klok idé. Antar att man "låser ihop" reglarna med nåt slags brickor? Plåt? Det enda som
15 svar · 3,3k läst
·
S
snowjim: Den fogen jag körde med tar rörelser upp upp 12,5%, om det håller i längden får vi se men det kan inte bli sämre än att inte köra med det alls.
8 svar · 2,5k läst
E
Erik Almare: Jag tackar er för era råd!
6 svar · 3,9k läst
J
justusandersson: Om en innervägg i ett enplanshus är bärande så är det i form av en hjärtvägg, dvs en vägg som går mitt i huset på längden. Någon sådan syns inte på ritningen så dina rödmarkerade väggar kan säkert rivas och flyttas. Takstolarna är sannolikt av fackverkstyp och då är de fribärande mellan ytterväggarna. Detta kan man enkelt konstatera om det finns en lucka upp till vinden.
4 svar · 9,1k läst
·
O
Otadlig: Tack! Ska kolla :)
2 svar · 3,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Vilken typ av isolering är det ? Att en lerstensvägg tar skada av fukt som kondenserar har jag svårt att tro, men isolering/trä i konstruktionen kan ju göra det. men har man isolerat emd hygroskopiskt isolering så transporterar den ju i sig fukt och totalt sett så bör fukt kunan transporteras bort i tillräcklgit omfattning för att minska risken
1 svar · 4,0k läst
pelpet
pelpet: Klubba ner ett 6mm armeringsjärn mellan yttre och inre stolpe. Eller fyll stolparna med flytspackel, det borde kunna ta sig in mellan rören. Bara att tratta i.
15 svar · 4,8k läst
·
F
SBH: kan lägga puts på allt. med varierande resultat. bild syns ej
2 svar · 737 läst
·
S
sveaman: Tack, bra tips, det ska jag kolla upp!
2 svar · 830 läst
K
Kallebo: Sitter med samma fundering. Man vill väl ha stabilisering av reglarna på båda sidorna men hur löser man detta på ett professionellt sätt när man har två oberoende regelstommar som ovan? Hur byggde du prosit?
10 svar · 3,1k läst
anders07
anders07: Det blir mörkgult i solen och kan bli lite frasigt men inte på några få dagar. Kolla så att dörren fortfarande fungerar som den ska, det var kanske lite väl mycket runt omkring där...
2 svar · 4,8k läst
·
T
toolman77: Har byggt en liten "temporär" bod som är osbklädd kuprinol målad. Nu efter ca 6 temporära år har ett par osb flisor lossnat men på det stora hela ser den för bra ut för att jag ska orka bygga om den på riktigt
13 svar · 45,2k läst
M
Marcussjogren: Om någon nu skulle råka ha samma fråga som mig, så fäster kalkbruket fint mot plåt. Man kan tänkas behöva lite mera vatten samt att det underlättade att spraya vatten på plåten för att bruket skulle fästa. Det kommer sitta löst när det är pålagt - så hantera det varsamt. Men när det väl har börjat härda så sitter det någorlunda bra faktisk. En sådan här fog ska ju på
1 svar · 3,6k läst
·
T
Timm: Håller på med ett projekt här hemma där jag skall bygga en liten tillbyggnad på 6kvm, en hall. Bygger den på en gammal mur där tidigare farstu har stått på som är rejäl, håller nu på och ska fästa upp den bakre bärlinan till golvbjälkarna i husgrunden, provade att borra och satte upp regeln med 8x120 spikplugg vilket gick smidigt och känns stabilt men är tveksam till att det
0 svar · 2,7k läst
Joco_
Joco_: När jag satte dit min badrumsfläkt så fick jag med en extra stos för 125 Ø, kanske kan du kika på Ventilationsprodukter/genomföringar av något slag.... [bild]
6 svar · 6,7k läst
·
K
Krille4: Vi ska också inreda övervåningen och kommer att isolera innerväggarna. Merkostnaden är inte speciellt stor då vi redan har isoleringen och ska isolera själva. För att kunna utnyttja allrummet som ligger vägg i vägg med alla sovrum tror jag också att det behövs. /Krille
2 svar · 1,4k läst
Z
ZipLock: Det fanns inga gipsskivor förr i tiden och arbetskraft var billigt....... Tekniken med puts på vassmatta heter "revetering" och verkar varit vanlig i första halvan av 1900-talet. Jag har tagit ned tre sådana tak i min lägenhet från 1936 och precis som ovanstående skrivit så dammar det något fruktansvärt samt att det blir mycket mer på golvet än vad man trodde satt i taket. Efter
4 svar · 7,1k läst
Robert63
Robert63: Finns superbillig täckplast att köpa på de flesta varuhus som hanterar färgprylar. Köp och lägg över det ni inte vill ha damm på, spärra gärna nästa rum också, slipdamm har en förmåga att sprida sig. Speciellt mycket dammar det dock inte med den slipbesättningen ni har.
1 svar · 4,4k läst
nimhed
nimhed: Hmm, smart. Absolut en tanke. Men nya bud, golvet ska höjas 15mm så vi slipper klacken. Nya problem vid trösklar, men det löser sig nog.
2 svar · 1,8k läst
Strip
Strip: Storleken på glipan spelar mindre roll, du bör ändå stabilisera dörrkarmen så den inte kan deformeras. Mät på skumpistolens munstycke så får du ju ett minimimått iaf :)
1 svar · 2,3k läst
·
V
verktygsgurun: Willab har den tjockleken på stolparna för att inte botten/toppskenan till skjutpartierna skall peta utanför stolpen. Det blir snyggare så. Rent hållfasthetsmässigt hade det räckt med tunnare stolpar.
5 svar · 2,4k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Är inte PL400(istället för PL600?) och spikplugg enklast om man förutsätter det är tegel/stenvägg. Du kan ju borra igenom regel och kakel med betongborr också. Slår du bara av slaget så är min erfarenhet att det fungerar fint med betongborr på kakel. Jag har kört med borrhammaren genom regel+tak i samma veva för spikplugg när jag sänkt vårt tak i lägenheten.
5 svar · 4,3k läst
anders07
anders07: Välkommen hit! Två fästpunkter kan räcka om du också limmar, beror på hur lång väggen är. För att klyva regel om du har en cirkelsåg eller sänksåg så lägg regeln bredvid ett par andra reglar så du får brett nog att vila sågen på och sen sågar du. En vanlig fogsvans går också bra men kräver ju då lite mer muskler...
3 svar · 1,1k läst
S
snowjim: Snabbt och bra svar, TACK! Skåpen är öppna i toppen så lite matfett kan säkert smita förbi dörren och in upp till taket men visst, det bör inte vara någon större mängd. När vi tog bort råsponten som de satt ovanpå originaltaket så var det dock ganska gult och det luktar en del gammalt. Oavsett så bör målartvätt ta bort det om vi kör med det innan vi sätter upp de nya skåpen.
3 svar · 969 läst
Oldboy
Oldboy: "Rädd jag har mest lodräta reglar.. Göra nya vågrät "läkt" av liggande panelbrädor? Hur tätt måste dessa isåfall sitta?" Cc 60 cm är väl alltid ett bra mått. Det går säkert med cc 1 m också. Dock ger tätare regling/spikning en stabilare och bättre sittande (mindre risk för glipor) panel. Dessutom är ju std pärlspontpanel för inomhusbruk så tunn (12 mm) och sladdrig iom
7 svar · 10,0k läst
·
J
jel: [citat] Blev rekommenderad duk istället för masonit i samband med linisolering, argumentet var att masonit är för tätt. Vad som är rätt vet jag ej men i detta fall (ca 11 m2 snedtak) tänkte jag köra enligt rekommendation från isolina.
11 svar · 9,7k läst
·
J
SBH: [citat] beror på vilken makita, finns olika varianter. all makita är inte kvalite
8 svar · 1,8k läst
H
heimlaga: Träfasader kräver utskifte på alla takkanter. Det finns inga om och men. Det bara är så.
4 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.