Hej.

Håller på att bygger ut huset med källaren. Sitter och funderar på vilken typ av balk jag ska ha över öppningar där bjälklaget ovan kommer att ligga i mot. Men sen så slog det mig. Kommer inte kantbjälken (POS 3 i länken) att ta lasten från de bärande ytterväggarna ? Så jag behöver egentligen bara dimensionera balkarna för öppningarna efter golvbjälklaget?
Kan det vara så illa att om jag fäster in golvbalkarna i kantbjälken för samverkan så behöver jag inga balkar över fönsteröppningarna i källaren?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Fråga om ni inte hajjar.

http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/ kantbjälke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S
du menar ta bort flera golvbjälkar?

Nej. Det jag undrar är om jag kan ta bort balk över fönsteröppning om jag t.ex. skruv limmar fast golvbjälkarna i kantbjälken.

S
du tänker inte den undre syllen?

• Gilla
Vds123
  • Laddar…
Undre sylen kommer att vara kvar. Precis som ovan på bilden. Vi tar bilden föresten. Och föreställer oss att det skulle vara ett fönster under undre syllen. I grund muren. Behöver jag ha en balk över den öppningen i så fall, eller kommer kantbalken att ta hand om lasten från golvbjälkarna som hamnar över öppningen? Dvs om jag fäster golvbjälkarnas ändar skruvlimmat för samverkan.

Redigerat:
S
du mena så. finns dom skitigt i det och det finns dom som satt en järnvägsräls.
undresyll, kantbalken vill jag. dock är det egentligen bara balken som tar vikt

Haha nu hajjar inte jag det sista. Vill du förtydliga? Bara kantbjälke skulle du köra med för det är bara den som tar last?

S
ursäkta.
så klart ha kvar kantbalken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.