Hej.
Håller på att bygger ut huset med källaren. Sitter och funderar på vilken typ av balk jag ska ha över öppningar där bjälklaget ovan kommer att ligga i mot. Men sen så slog det mig. Kommer inte kantbjälken (POS 3 i länken) att ta lasten från de bärande ytterväggarna ? Så jag behöver egentligen bara dimensionera balkarna för öppningarna efter golvbjälklaget?
Kan det vara så illa att om jag fäster in golvbalkarna i kantbjälken för samverkan så behöver jag inga balkar över fönsteröppningarna i källaren?
Hoppas ni förstår vad jag menar. Fråga om ni inte hajjar.
http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
Håller på att bygger ut huset med källaren. Sitter och funderar på vilken typ av balk jag ska ha över öppningar där bjälklaget ovan kommer att ligga i mot. Men sen så slog det mig. Kommer inte kantbjälken (POS 3 i länken) att ta lasten från de bärande ytterväggarna ? Så jag behöver egentligen bara dimensionera balkarna för öppningarna efter golvbjälklaget?
Kan det vara så illa att om jag fäster in golvbalkarna i kantbjälken för samverkan så behöver jag inga balkar över fönsteröppningarna i källaren?
Hoppas ni förstår vad jag menar. Fråga om ni inte hajjar.
http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej. Det jag undrar är om jag kan ta bort balk över fönsteröppning om jag t.ex. skruv limmar fast golvbjälkarna i kantbjälken.
Undre sylen kommer att vara kvar. Precis som ovan på bilden. Vi tar bilden föresten. Och föreställer oss att det skulle vara ett fönster under undre syllen. I grund muren. Behöver jag ha en balk över den öppningen i så fall, eller kommer kantbalken att ta hand om lasten från golvbjälkarna som hamnar över öppningen? Dvs om jag fäster golvbjälkarnas ändar skruvlimmat för samverkan.
Redigerat:
Haha nu hajjar inte jag det sista. Vill du förtydliga? Bara kantbjälke skulle du köra med för det är bara den som tar last?
Klicka här för att svara