A
ansgar46: Jag vet inte exakt hur det var för jag brydde mig inte så mycket. Men jag vill minnas att man körde runt med en röntgenbuss och betade av arbetsplats efter arbetsplats. Jag jobbade inte med asbest utan på kontor.
76 svar · 73,6k läst
·
O
olastr: Tack! Tänkte inte på att det fans där!
2 svar · 1,2k läst
S
Stina71: Några korta funderingar. Funderar på att restaurera på min kaj som ligger direkt vid en älv. Kajen är idag uppbyggd med hjälp av gamla telestoplar. Dessa ligger horisontellt som en "ram" runt kajen. Här finns även en brygga. Ser ut som att det "under" telestolparna ligger en massa stora stenar, som en stenkista. Är det bästa att låta de gamla telestolparna ligga kvar och eventuellt
0 svar · 1,8k läst
larsbj
larsbj: Skulle tro att det är inom toleransen för en ny tom. I vilket fall kan du använda den utan problem. Vänd böjen uppåt.
1 svar · 2,7k läst
A
Aknur: Hallå Byggahus, Läst mycket här på forumet senaste åren men ej bidragit hitills, blir ändring nu. Bor i ett hus byggt -38 i mellansverige. Källarvåning med gjutna väggar, grova stenar iblandade och själva bindemedlet mycket ljust, kalkhaltigt? Putsen på källarytterväggen nu fått rejält stryk efter en fuktansamling i hörnet på huset. Detta åtgärdat och tänkte ta itu med
0 svar · 705 läst
A
andersmc: Här kan du räkna själv: http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx
1 svar · 1,2k läst
G
Ganescha: Gräver lite och hittade denna frågan! Intressant fråga som skulle vara intressant att få svar på!
1 svar · 6,9k läst
Dräpe
Dräpe: Vill bara väcka denna tråden igen för att tacka danbanan2 :thumbup: Ibland får man fan inte ihop det. Tackar!
3 svar · 4,5k läst
T
Testarn: Jag gissar att om befintlig panel och den nya panelen är snarlik i bredd och profil och sen målas i samma kulör med samma färgtyp så borde det gå. Det kommer att synas att det inte är exakt samma men inte "sticka i ögonen" Å andra sidan är det ju en del av husets historia så det blir ju en del av husets charm, allt kan(eller ska) inte se ut som allt är nybyggt enligt min åsikt.
1 svar · 2,5k läst
T
Testarn: Färgval är ju lite beroende på vilket material som är underlag. På trä kan man ju måla linoljefärg, äggoljetempera etc men kanske inte limfärg. På porösa skivmaterial vill man nog inte måla linoljefärg då det suger så pass mycket - men då kan man olja ytan först och sen måla linoljefärg. På puts så är det väl silikatfärg eller limfärg som "gäller". Limfärg var ju rätt
9 svar · 10,8k läst
T
Testarn: Det låter som lite klent med 70x70 (för jag antar att du menade det med 70 mm stolpar) om de ska stå emot att någon lutar sig mot det. Sen undrar jag hur du tänkte fästa stolparna i regeln. kommer du att behålla hela tjockleken på stolparna och sen borra igenom för att sätta de franska träskruven? Hur många skruv? Det blir rätt stor hävstångseffekt på 140 cm och om du sätter
1 svar · 4,4k läst
Janus82
Janus82: Det låter som att du vill lägga parketten längs med glespanelen, förstår jag rätt? Man ska alltid lägga parketten tvärs glespanelen. Då spelar det ingen roll vart kortskarvarna hamnar, de långa skarvarna får alltid tillräckligt med stöd.
3 svar · 1,7k läst
D
dennisson: Tackar. Då blir det limskruvning som bilden visar 😊
3 svar · 2,0k läst
·
J
Jea61: [bild] [bild] [bild]
1 svar · 7,1k läst
·
Y
Yrrol: Nu 3år senare, fortfarande frustrerad hur det kan knaka. Och jag upplever att ljuder kommer uppifrån kallvinden. Funderar på om dom små spånskivorna till golv, kan bidra med ljud. endast en spik i varje hörn. rå kallvind bör ju påverka spånskivor? [bild] Sen tycker jag det är konstigt att stöden på takstolarna är förkorta både upptill och nertill, enda stödet vore om en orkan
7 svar · 23,3k läst
·
M
munspelarn: fixet fungerade perfekt, och det hade även limmande egenskaper. Testade att limma ihop två stenar och de satt fast.
4 svar · 5,8k läst
·
pacman42
pacman42: Men gips lagrar värmen bättre än spånskivor och det är till fördel om man exempelvis vill värma huset på natten med billig el. Bara ett inlägg från sidan i debatten...
12 svar · 3,7k läst
J
JaJsEn: Ang. golvet. Hur blir det om man lägger reglat golv, med sylpapp under reglarna men urskurna ventilations hål i reglarna så det inte blir helt instängda rum, och sen lägger vindpappen mellan plywoodskivorna och reglarna så att betongskivan kan ventileras ut till utomhusluften via luftspalten i väggarna? Hur nära måste jag lägga kortlingarna i golvet nu när det blir utan isolering?
4 svar · 3,4k läst
F
Freddex: Jag har då tejpat ner den mot plattan här och det funkar. Sen hur det är över tid vet jag inte.
4 svar · 3,4k läst
N
nets: Tillräckligt nära https://www.willabgarden.se/produkt/limtra-55-x-115-mm/2248-884 :)
7 svar · 2,1k läst
Exostor
Exostor: Det borde funka, men det känns som lite overkill. Jag skulle nog bara ta vanlig s80 eller kanske s100
3 svar · 1,7k läst
B
Bopeak: Lutte, har du någon bild på hur det ser ut efter målning? Ser man om det är matta som suttit där förrut?
5 svar · 2,0k läst
·
K
Kallebo: Vad ska man välja för infästning till takåsarna? Jag är i valet och kvalet mellan vinklar eller hålband. Använder jag hålband får jag fräsa ett spår i överkant för att det inte ska sticka upp men jag får ju samtidigt en bättre infästning mot lyftkraft. Råspont med flackt papptak, lågt men relativt vindutsatt.
0 svar · 818 läst
E
Eld: Det har jag... kontaktlim fungerar. Jag har testat :o
4 svar · 1,2k läst
·
H
Hoffmeister: Aa ska ta en funderare! Tack för tipset!
2 svar · 846 läst
F
fridde: Har absolut tänkt lägga på ett tätskikt, men i mitt fall mer för att putsen under inte ska få skador eftersom jag bara har en entre under. Har köpt ett från weber som rekommenderas till just balkonger och som jag hoppas ska fungera bra, särskilt nu när limningen verkar bli mycket bra. Tänk att man alltid ska behöva göra alla moment två gånger :).
8 svar · 2,5k läst
S
Stesod: Hej alla kunniga Jag har en fråga/fundering. Jag har ett garagetak. (Se bild) som idag är papp,råspont, takbjälke. Gips. Skall gjuta isolerad platta. Ist. För asfalt. Och skall även isolera väggarna. Och byta port. Men nu till taket. Som ni ser på bilden så sitter garaget ihop med mitt och grannens hus. Och takbjälkarna (takregel) går från hus till hus. Och om jag skall isolera taket
0 svar · 1,5k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Glas låter ju trevligare än plexi om man ska få det att hålla sig fräscht över tid. Trappen sviktar lite när man springer i den, kan det skapa problem ifall man väljer glasräcke? Hur skulle man fästa glaset på ett bra sätt i detta fall? Och hur gör man i nederkant för att få så liten öppning som möjligt mot trappstegen?
2 svar · 2,2k läst
·
O
otr: Ja det är ju en fördel med större dörr. Det är en innerdörr jag ska sätta dit o ska kolla om det är puts på väggen.
5 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.