3 774 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Riktig takhöjd inomhus
Sida 1 av 2
Vi ska bygga hus i lösvirke och jag har funderat på det här med takhöjden inomhus.
Vi vill ha 250 cm i takhöjd.
Skivmaterialet är oftast 250 cm.
Men om vi bygger väggarna så det blir 250 cm från betongplattan till takstolarna, så kommer vi att ha en takhöjd inomhus på ca 244 cm, vilket alltså inte blir 250 cm.
Tänker jag fel här eller?
Jag har inte hittat något konstruktionsexempel som visar hela konstruktionen med mått. Träguiden har många bra exempel men det är mest detaljer.
Vi vill ha 250 cm i takhöjd.
Skivmaterialet är oftast 250 cm.
Men om vi bygger väggarna så det blir 250 cm från betongplattan till takstolarna, så kommer vi att ha en takhöjd inomhus på ca 244 cm, vilket alltså inte blir 250 cm.
Tänker jag fel här eller?
Jag har inte hittat något konstruktionsexempel som visar hela konstruktionen med mått. Träguiden har många bra exempel men det är mest detaljer.
Man får tacka för ett snabbt svar! 
Men med skivor på 250 cm så blir det inte mycket att skruva i på syll och hammarband. Men det får väl gå.
Men med skivor på 250 cm så blir det inte mycket att skruva i på syll och hammarband. Men det får väl gå.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 515 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 515 inlägg
Nej ingen plast, fukten ska ut ur huset, som man byggde förr.
Ångbroms, ingen ångspärr. Cellulosaisoleringen kan ta upp fukten till skillnad från stenull/glasull.
Elektrikern får dra sitt i reglarna innan skivorna sätts upp.
70-talets byggteknik är ute.
Ångbroms, ingen ångspärr. Cellulosaisoleringen kan ta upp fukten till skillnad från stenull/glasull.
Elektrikern får dra sitt i reglarna innan skivorna sätts upp.
70-talets byggteknik är ute.
Har för närvarande två bygge igång med liknade konstruktion men har valt att sätt glespanel på insidan, dels för att elrören inte ska gå genom ångbromsen och dels för att inte få trycket från isoleringen mot skivorna, tveksamt om dom håller sig plana i längden.Mickeviking skrev:
Enligt isoleringskillen så ska det inte vara något problem. Han har byggt på det här viset i 20 år nu utan klagomål.larsbj skrev:
Men det ska ju vara gles mellan reglar och skivor så klart. Att elrören går genom ångbromsen är inget problem.
Ja just det, det har du ju rätt i.larsbj skrev:
Det där med lufttäthet får jag fundera på. Men han som "säljer" materialet bygger själv på det här viset och jag fick tag på honom på rekommendation från flera stycken som anlitat honom.