Byggmaterial & Byggteknik
klaskarlsson: [citat] Har också för mig det - det är väl därför tex en frånluftsvärmepump ofta är bra för nybyggen (relativt billig lösning) ? /K
Claes Sörmland: Vid revetering så hänger ju putsen utanpå träväggen på en vassmatta eller hönsnät. Det hela är fäst i trä underlaget med träplugg eller senare nubb.
Distordera: Tack för svar! Skiva i tak verkar inte vara för klurigt. Den skivan är smalare och sedan hade jag planer på att skaffa en klammer- eller dyckertautomat. De takskivor jag sett ligger kring 11 mm så det är inte långt ifrån klassisk panel. Frågan är bara vilket utseende som lirar. Där står jag mig helt slätt.
klaskarlsson: Antar att det är ett gipstak eftersom du funderar på expander. Då skulle jag säga att det antingen är det elelr om du hittar en regel som du kan skruva i... Det finns expanders som är borttagbara... /K
richardtenggren: Ja, om du täljer till toppen på kvartsstaven så den passar mot profilen på bröstlisten, så att du inte får något synligt ändträ?
sinuslinus: Går och går... Tre gånger kornstorleken brukar vara normalt dvs ca 10 mm för ett grovbruk. Du får göra flera påslag. Och du måste knacka och borsta bort det som sitter löst och även färgen ska bort.
Jc1972: Kolla t ex här (finns säkert fler liknande produkter): http://prastangen.se/decibel-concept/
klaskarlsson: Ah, tack - blir ju lite nyfiken på frågeställningen, men då förstår jag :) Normalt, på den tiden man använde halm, så hade man väl inte skivmaterial, därav att problemet är lite speciellt. Men förstår ditt bryderi nun är du skall kombinera halm med skivor - lycka till emd att hitta dom iaf :) /K
klaskarlsson: Man skall som sagt ha rejält klent virke för att underdimensionera väggarna, men man får iaf tänka till var man fäster takstolarna, så att man tex har ett tillräckligt hammarband över fönster osv Men bygger man med tex 95x45 och skivor så kommer det bli stabilt så länge man inte har glaspartier eller liknande där man kan behöva växla in en balk Är det underdimensionerat s¨å kan
snowjim: Tack! Kan detta vara tillräckligt även för hantverkare som ska komma in och göra jobb, ex eljobb o liknande?
larsbj: Inga problem att lägga isolering under marknivå. Gräv ur och lägg något kappilärbrytade som tex 8-16 ca 200 mm och sedan isoleringen. Dränering behöver finnas i nivå med botten av gropen, annars blir där en pool till :)
larsbj: Fogskum är nog det som blir bäst. Skär bort gips en bit ut på lecan så du får den nya gipsbiten limmad ute på lecablocken.
snowjim: Okay, mindre kul, spaden från KWB som hade fungerat så bra bröts av inne o choken!? [bild] http://i.imgur.com/ov1ONGZ.jpg Var minst sagt meckigt att få ut biten men tillslut så. Fick prova Bosch vinklade istället och döm av min förvåning så fungerade den minst lika bra trotts tjockleken! Får hoppas den inte bryts som den från KWB. Har nu hunnit nästan hela golvet, det är bara
Oldboy: Är inte säker på vad som ger allra störst styvhet. Järnen i sig själva har ju störst styvhet så som du föreslog placeringen, men om man sätter dem på andra hållet, dvs på fram- och baksida av staketstolpen, och drar genomgående skruv så kommer nog den ena att agera "gångjärn" och den andra tar upp den mesta lasten som draglast. Ju längre ner mot marken stolpen går desto
anders07: Det borde fungerar med något bruk, ta husfix, det torkar fort...
larsbj: Ja låt barken ligga. Större del av värmen kommer dit den ska, med isolering i golvet.
snowjim: Körde men den böjda smala som är KWB och den fungerade riktigt bra, inge fler hål i grundgolvet. Dock har har lite mer än hälften över efter 3 timmar så man får på det imorgon igen.
byggarebo2: Har en hea balk i ett nybyggt garage för att bära upp lasterna över garageporten. Balken ligger på väggreglarna för utterväggen (170mm). Ca 2,40 m upp till järnbalkens undersida från golvet. Det jag undrar är hur jag ska klä in den? Tänker att man bara kan kortla av på 2,1 (den höjd som garageporten har) sedan på med gips på insidan samt beklädnad på utsidan. Eller hur bör man
Yrrol: Jag har en 35x45 kantlist som kanske sitter för att hålla upp "utsidans undertak" och har alltid retat mig på dess tråkigt kantiga design. Ska måla om det vita till svart... Gången innan drog jag inte bort målartejpen i tid så den torka fast så nu vill jag byta listen mot någon roligare med lite former... Har ni tips på vad för färdigfräst list man vågar sätta där med ungefär
Klicka: Trådlyft :-) Om man vill få tätt när man sätter upp asfaboard kan man inte då dra en sträng monteringslim på väggreglarna och sen spika fast skivan så limmsträngen hamnar i klämm? Det borde väl täta bäst? Och vad ska man ha för monteringslim i så fall?
mikaelbe: Ja det är nog plåtregel, och då är det ju bara att borra igenom den. Verkar dock väldigt opraktiskt tycker jag, krånglar till det lite.
Borealis: Tack, jag har alltså två alternativ, fukttåligt flytspackel och cement. Verkar svårt att hitta ett flytspackel som är tillräckligt tåligt mot fukt dvs. även kan stå under vatten - någon som har tips på lämpligt fabrikat?
FoffeS: Bra, tack - då skippar jag plasten. Och att skapa luftspalt mellan isolering och ytterpanel+vindduk känns ju också lite overkill tycker jag, eller borde jag verkligen bygga upp en luftspalt med läkt där? En annan fundering - jag kommer inte att göra något åt taket nu, men tanken med att isolera väggarna nu är ju att hela utrymmet kanske isoleras i framtiden. Hur högt ska jag då dra
norrbottenstorpet: Ingen? Kanske bara dyckert (pistol)?
maah: Det talar för att väggen inte är bärande. Den biten du har tänkt kan du ta bort, inga problem!
Carrot2014: Tack för svar. Misstänkte att det inte kunde vara lika hög hållfasthet. Det blir en altan på marken men vi får plats med 170 reglar iaf.
111111: Lite bakgrunds info: Då fönstrena skulle bytas vart vi övertalade att låta hantverkarna montera de nya fönsterna i den gamla karmen, (de skulle vara så mycket bättre ). Problemet var bara att den gamla karmen inte var tät mot huskroppen, vilket man kan se på bilden. [bild] Har samma problem runt hela den gamla karmen. På samtliga fönster Har försökt att lösa problemet genom att
Österby: Hej, Vi har ett äldre hus från 1884 med timmerstomme och puts på insidan. Nu planerar vi riva/växla av en vägg och jag undrar lite vad ni tror om stämp samt golvreglar inför avväxlingen. Har fått hjälp att räkna på limträbalk och fått alternativen 90x450 eller 115x405 baserat på nedan: B1 är 480cm innervägg till innervägg (där balen ska sitta) så att säga, så plusa nån dm