Byggmaterial & Byggteknik
Marcussjogren: Nä inte direkt, men var noga med att sätta dit en om det börjar hänga, annars kan det ta skada/spricka om det får stå snedbelastat en längre tid. Tänkte precis som övriga säga att du gott kan vänta med snedsträvan tills behovet uppstår om du gillar den bättre utan :)
anders07: Jag tror de allra flesta säger "13", trots att det kan vara 12,5mm, 12,7mm eller 13mm tjocklek och som Stefan sa så syns det inte någon skillnad om man skulle råka blanda...
snowjim: Har nu fått hem gips och OSB, de var inte jätte kul att bära kan man ju säga, särskilt gipsen. Förstår varför du Fjojtmehmet föredrar 90 gips :D [bild] [bild] [bild] [bild] Har även köpt åldersbeständig plast och gejp från Bygg Max, det stod 50 år, håller tummarna för att detta är bra grejer!? Känns sådär att sätta in material i väggen som håller 50 år, tror inte det är
fremax: Såga karmen och bryt ut "in" den för att skada så lite puts som möjligt. Modulen är 20-25mm mindre på höjd resp. bredd. På utsidan brukar man vid byte montera plåtar(L-formade) och på insidan foga,putsa eller fodra. Monteras med fördel med Adjufix med tillhörande tillsats på hylsan om det inte finns något vettigt att dra i! Lucka till:) Med vänlig hälsning, fremax
Pagno: Är det mögelanvisningar i taket på den ena bilden så är det viktigare i ett första stadie åtgärda det problemet. Mvh P-A
KnockOnWood: [citat] Med försänkt huvud mäter du från den "övre" delen av försänkningen. Annars mäter man "under" huvudet. Hänger du med?
Fjojtmehmet: Du kan lägga en bärlina under som du ställer på pallbockar efter du lyft med domkraft. Då kan man gräva under utan risk att bli anfallen av förrådet
Blixtmaskin: Tur det finns människor därute som kan tänka lite längre än en själv :D Tackar för tipset, kommer nog låta ett lokalt snickeri ombesörja de hyvlade passbitarna (samma som hyvlar ner fodret).
norrbottenstorpet: Det har fått bli modellen, "sätt ett par tre varv takpanel och skjut sedan in isoleringen". Alla försök att ha isolering i taket på plats innan har fallerat, träribbor, snören mm. Antingen faller det hela ned, hänger ner eller fastnar i sponten när takpanelen ska knackas på plats. Kanske beroende på att jag har ett rätt så låglåtande tak (ca 20 grader). [bild]
byggolle: Håller med Exxi ardex A46 är sjukt bra. Håller absolut bäst och brukar bli väldigt lik vanlig stålad betong med tiden.
Mikael_L: Den kan knappast vara bärande. De två reglarna mellan takstolar verkar vara där för att kunna fästa väggen på önskat ställe, dvs precis bredvid takstolen. Att takstolen inte vilar på själva väggen samt den korta spännvidden borgar väl för att den där mellanväggen ej är bärande.
Stefan1972: Varför inte sätta regeln i väggen på bordsskivan istället? Kan ju sitta innanför hålen,
anders07: Dräneringen påverkas inte av ett jordankare eller skruv.
SBH: alltid hellre skruv än spik. sen kan det säkert bli olika mått om du skall ha golvet i våg
thomasx: Ja, jag tror ju att risken att den slår sig är klart mycket större med skivmaterial. Det är nog också enklare att få färgen att fästa bra på råspont, sågade sidan utåt. Tänk på att göra Z åt rätt håll, spetsen inåt vid nedre gångjärnet på respektive dörr. Det går ju att använda någon form av fasadpanel också om man vill, kanske det allra bästa egentligen. Lite dyrare
Mikael_L: Jag har 4 meter spännvidd på garaget och takstolarna ser ut som de du skissat men minus diagonalstöttorna. Så jag antar att ditt utförande fungerar. Har du starka anledningar till att misstro dessa takstolar? Det bör väl ingå beräkningsunderlag i leveransen. Byggnadsnämnden och/eller KA kan ju kräva att få se detta.
nets: Det är min slutsats också, tack!
Novisfixaren: Lite akut nu kan man tänka sig att endast kortla de gamla bjälkarna cc 45 med 120x45 reglar MED BALKSKOR? Skruvar jag då balkskorna direkt i gamla bjälken eller skall jag fästa en ny bjälke längs med de gamla för att få en plan yta först? Vilket håll bör sedan spånskiva monteras på? Golv kommer också stöttas med en tvärgående bjälke och 3 stolpar underifrån källaren.
arcile: Tack, spännande detta! Hur viktigt är det att det är absolut kliniskt rent från rörliga stenar och torkad puts? Har insett att ju mer jag petar runt, desto mer lossnar det. Och kan förmodligen riva ner hela väggen om jag fortsätter.
Kallebo: Tack för svaret. Har ingen byggplast tillgänglig. Men jag snedställde dem så att ev. vattens ska kunna rinna av snabbt.
Finndjävel: Högdensitets isolering för ljudisolering är totalt värdelöst. Svindyrt och ljudisoleringen blir knappt märkbart bättre. 40-60kg/m3 är inte mycket att hänga i julgranen när det kommer till ljudisolering. Använd vanlig billig isolering som absorbent och så lägger du flera lager gips istället. Täta skivskarvarna med Acustoseal.
Kurtivan: Jaadu... Den här golvläggningen gjorde jag åt min son men överlät till honom att välja lister och avsluta det hela. När vi var på besök för två veckor sedan så är det fortfarande inga lister där ...
vanpire: Kolla på Blocket, där dyker det upp virke hela tiden. Här finns det ek att köpa i Köping, dvs 1,5-2 timmar bort ungefär: https://www.blocket.se/vastmanland/Ekplank_ekbrader_ekstolp_och_askbrader_67120977.htm?ca=11&w=2&last=1
klaskarlsson: [citat] Har också för mig det - det är väl därför tex en frånluftsvärmepump ofta är bra för nybyggen (relativt billig lösning) ? /K
Claes Sörmland: Vid revetering så hänger ju putsen utanpå träväggen på en vassmatta eller hönsnät. Det hela är fäst i trä underlaget med träplugg eller senare nubb.
Distordera: Tack för svar! Skiva i tak verkar inte vara för klurigt. Den skivan är smalare och sedan hade jag planer på att skaffa en klammer- eller dyckertautomat. De takskivor jag sett ligger kring 11 mm så det är inte långt ifrån klassisk panel. Frågan är bara vilket utseende som lirar. Där står jag mig helt slätt.