1 840 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Golvsockel och 15mm klack
Hej
Är lite nyfiken hur ni hade löst följande
Jag ska sätta golvlist i en hall, men där plankgolvet övergår till klinkers har jag en nivåskillnad på ca 15mm. Som ett minitrappsteg.
Listen jag ska sätta är 145mm hög.
Mina egna funderingar
1a. Jacka ur 15mm i listen, så att listen blir lägre på klinkersdelen. Problemet med detta är att sedan får den listen fortsätta att vara 15mm längre en bra bit, runt två hörn och hela vägen fram till ytterdörren. Typ 100cm+200cm+30cm
1b. Jacka ur 15mm i listen på klinkersidan, men såga ur som en kil så att den är tillbaka till 145mm vid första hörnet, ca 100cm senare.
2. Såga till en lång kil som är 15mm i den breda änden och sätta listen på plankgolvsidan ovanpå kilen. Sedan limma och spackla. Golvlisten kommer då se ut att vara 145+15 hög i ena kanten och 145mm i andra. Denna bit är ca 150cm lång, så kilen blir alltså 150cm lång
3. Sätta golvlisten och låta det vara en 15mm klack även på listen.
Detta kan ju inte vara ett direkt unikt problem. Någon som har en lösning?
Är lite nyfiken hur ni hade löst följande
Jag ska sätta golvlist i en hall, men där plankgolvet övergår till klinkers har jag en nivåskillnad på ca 15mm. Som ett minitrappsteg.
Listen jag ska sätta är 145mm hög.
Mina egna funderingar
1a. Jacka ur 15mm i listen, så att listen blir lägre på klinkersdelen. Problemet med detta är att sedan får den listen fortsätta att vara 15mm längre en bra bit, runt två hörn och hela vägen fram till ytterdörren. Typ 100cm+200cm+30cm
1b. Jacka ur 15mm i listen på klinkersidan, men såga ur som en kil så att den är tillbaka till 145mm vid första hörnet, ca 100cm senare.
2. Såga till en lång kil som är 15mm i den breda änden och sätta listen på plankgolvsidan ovanpå kilen. Sedan limma och spackla. Golvlisten kommer då se ut att vara 145+15 hög i ena kanten och 145mm i andra. Denna bit är ca 150cm lång, så kilen blir alltså 150cm lång
3. Sätta golvlisten och låta det vara en 15mm klack även på listen.
Detta kan ju inte vara ett direkt unikt problem. Någon som har en lösning?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag skulle nog välja att höja listen där det inte är klinker 15mm hela sträckan, alltså inte en avsmalnande kil. Om den avslutas vettigt, inte runt ett hörn osv.
Klicka här för att svara