Köp mer av samma rördimension som du har, och korta stumpar av rör med samma ytterdiameter som de befintliga rörens innerdiameter. Kör ner stumparna i befintliga stolpar och trä på förlängningsbitarna. Om du är seriös svetsar du skarvarna.
Då ska jag försöka hitta nåt rör som passar i det nuvarande. Har dock noll koll på svetsning, så förstår inte riktigt hur jag ska lyckas svetsa skarvarna inne i röret?!
Kanske borde gå att borra igenom och dra bult också?
Kanske borde gå att borra igenom och dra bult också?
Om du har en liten springa på någon mm.mellan dom yttre rören så kommer det inre röret automatiskt att bli fastsvetsat om du svetsar i skarven. 
Du kan även borra några hål i dom yttre rören och svetsa fast det inre genom att fylla hålen.
Obs ! Du måste borra hålen först innan du trär i inre röret.
Du kan även borra några hål i dom yttre rören och svetsa fast det inre genom att fylla hålen.
Obs ! Du måste borra hålen först innan du trär i inre röret.
Om du inte hittar rör med passande innerdiameter kan du ta delar av rör med samma storlek och klyva dem på längden. Det går då att pressa ihop dem till lagom storlek så att de passar inuti röret. Inte lika snyggt men fungerar.
Du svetsar från utsidan. Låt rören glappa någon mm i skarven och fyll upp med svetsfog. Ta bort överflödet med vinkelslip och måla.
Du svetsar från utsidan. Låt rören glappa någon mm i skarven och fyll upp med svetsfog. Ta bort överflödet med vinkelslip och måla.
Det finns skarvrör för 60mm rör, för vägmärkesstolpar!
http://www.ata.se/eshop/vagledning/...soler-och-skarvdon/expanderande_skarvdon.aspx
http://www.ata.se/eshop/vagledning/...soler-och-skarvdon/expanderande_skarvdon.aspx
Hej igen...
Tänkte att jag skulle uppdatera lite samt att jag har fått några funderingar...
Jag valde att köpa rör i en större dimension där skillnaden mellan de befintliga rörens ytterdimension och den nya rörens innerdimension blev ca 7mm. Det i sin tur gör att rören går att röra på en aning som jag skulle vilja få stabilare. Jag har borrat genomgående hål genom båda rören som jag med vagnsbultar fäster bärlinan.
Är det nån som har nåt bra och enkelt tips på hur jag ska göra?
En annan fundering är hur jag ska ska göra med kondens och is. De befintliga rören går genom fundamentet ner i marken så nån risk med vad is kan orsaka där har inte funnits tidigare. Nu finns ju risken med kondens mellan rören. Jag har tänkt att sätta ett lock på rören men vet inte om det kommer att fixa hela biffen. Att borra ett hål längs ner i de befintliga rören skulle ju kunna hjälpa till att leda bort vatten en aning.
Nån som har nån idé?
Tänkte att jag skulle uppdatera lite samt att jag har fått några funderingar...
Jag valde att köpa rör i en större dimension där skillnaden mellan de befintliga rörens ytterdimension och den nya rörens innerdimension blev ca 7mm. Det i sin tur gör att rören går att röra på en aning som jag skulle vilja få stabilare. Jag har borrat genomgående hål genom båda rören som jag med vagnsbultar fäster bärlinan.
Är det nån som har nåt bra och enkelt tips på hur jag ska göra?
En annan fundering är hur jag ska ska göra med kondens och is. De befintliga rören går genom fundamentet ner i marken så nån risk med vad is kan orsaka där har inte funnits tidigare. Nu finns ju risken med kondens mellan rören. Jag har tänkt att sätta ett lock på rören men vet inte om det kommer att fixa hela biffen. Att borra ett hål längs ner i de befintliga rören skulle ju kunna hjälpa till att leda bort vatten en aning.
Nån som har nån idé?
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kondens och is är nog inget du behöver bry dig om. Sätt en hatt eller plugg på röret bara. Så har jag och det har gått bra.
Vill du få det glappet stabilt får du svetsa eller dra genomgående från olika håll.
Men vill du ha det stabilt på ett enkelt sätt skulle du ha valt tightare rör..
Hur har du skarvar? Ända ner mot backen?
Vill du få det glappet stabilt får du svetsa eller dra genomgående från olika håll.
Men vill du ha det stabilt på ett enkelt sätt skulle du ha valt tightare rör..
Hur har du skarvar? Ända ner mot backen?
Det var tyvärr dom tightaste rören jag kunde hitta :/holmberg87 skrev:Kondens och is är nog inget du behöver bry dig om. Sätt en hatt eller plugg på röret bara. Så har jag och det har gått bra.
Vill du få det glappet stabilt får du svetsa eller dra genomgående från olika håll.
Men vill du ha det stabilt på ett enkelt sätt skulle du ha valt tightare rör..
Hur har du skarvar? Ända ner mot backen?
Jo skarvade hela vägen mot backen, såg halvskumt ut om jag lämnade ett glapp tyckte jag
