Hej

Jag tänkte förlänga några befintliga stolprör (60mm) och undrar om nån vet hur man gör det på bästa sätt?
Finns någon skarv man kan köpa kanske... 20160321_195806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
D09
Ett något minimalt smalare som man trär i och sedan ett 60 uppepå typ som en innedel som håller ihop dom? Nu var jag nog luddig 🤔

Köp mer av samma rördimension som du har, och korta stumpar av rör med samma ytterdiameter som de befintliga rörens innerdiameter. Kör ner stumparna i befintliga stolpar och trä på förlängningsbitarna. Om du är seriös svetsar du skarvarna.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Då ska jag försöka hitta nåt rör som passar i det nuvarande. Har dock noll koll på svetsning, så förstår inte riktigt hur jag ska lyckas svetsa skarvarna inne i röret?!
Kanske borde gå att borra igenom och dra bult också?

Om du har en liten springa på någon mm.mellan dom yttre rören så kommer det inre röret automatiskt att bli fastsvetsat om du svetsar i skarven. ;)
Du kan även borra några hål i dom yttre rören och svetsa fast det inre genom att fylla hålen.
Obs ! Du måste borra hålen först innan du trär i inre röret.

Om du inte hittar rör med passande innerdiameter kan du ta delar av rör med samma storlek och klyva dem på längden. Det går då att pressa ihop dem till lagom storlek så att de passar inuti röret. Inte lika snyggt men fungerar.

Du svetsar från utsidan. Låt rören glappa någon mm i skarven och fyll upp med svetsfog. Ta bort överflödet med vinkelslip och måla.

Ah då är jag med. Tack för tipsen :thumbup:

D09
Eller långa rör med innerdiameter som ditt nuvarandes ytter. Sen trä rakt över och ner till botten. Borde väl hålla ihop utan svets etc men du får borra nya hål för staketet

Hej igen...

Tänkte att jag skulle uppdatera lite samt att jag har fått några funderingar...

Jag valde att köpa rör i en större dimension där skillnaden mellan de befintliga rörens ytterdimension och den nya rörens innerdimension blev ca 7mm. Det i sin tur gör att rören går att röra på en aning som jag skulle vilja få stabilare. Jag har borrat genomgående hål genom båda rören som jag med vagnsbultar fäster bärlinan.

Är det nån som har nåt bra och enkelt tips på hur jag ska göra?

En annan fundering är hur jag ska ska göra med kondens och is. De befintliga rören går genom fundamentet ner i marken så nån risk med vad is kan orsaka där har inte funnits tidigare. Nu finns ju risken med kondens mellan rören. Jag har tänkt att sätta ett lock på rören men vet inte om det kommer att fixa hela biffen. Att borra ett hål längs ner i de befintliga rören skulle ju kunna hjälpa till att leda bort vatten en aning.
Nån som har nån idé?

Kondens och is är nog inget du behöver bry dig om. Sätt en hatt eller plugg på röret bara. Så har jag och det har gått bra.
Vill du få det glappet stabilt får du svetsa eller dra genomgående från olika håll.
Men vill du ha det stabilt på ett enkelt sätt skulle du ha valt tightare rör..

Hur har du skarvar? Ända ner mot backen?

borra och gänga i det yttre röret, dra i en skruv som trycker mot det inre röret.

eller fyll rören med cement :)

holmberg87 skrev:
Kondens och is är nog inget du behöver bry dig om. Sätt en hatt eller plugg på röret bara. Så har jag och det har gått bra.
Vill du få det glappet stabilt får du svetsa eller dra genomgående från olika håll.
Men vill du ha det stabilt på ett enkelt sätt skulle du ha valt tightare rör..

Hur har du skarvar? Ända ner mot backen?
Det var tyvärr dom tightaste rören jag kunde hitta :/
Jo skarvade hela vägen mot backen, såg halvskumt ut om jag lämnade ett glapp tyckte jag

daugaard skrev:
eller fyll rören med cement :)
Det va bra tips. Jag och blandning av cement har kanske inte den bästa av relationer men helt klart ett alternativ. Även gängningen :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.