Hej!
Håller på att fundera och projektera ett litet större arbete under huset.
(det finns flera orsaker till detta. En orsak är att dränera.)

Idag finns det inte källare under hela huset. och det är den del som källare saknas som nu ska få en källare.

Först hade jag tänkt hålla upp huset med en lång järnbalk, för att få fritt där källarväggen ska stå.
Då hade huset bara behövts hållas upp på några punkter och få ganska öppet att gräva ut jord.
Men just nu verkar det som att huset (förmodligen lösvirke i huvudsak från början av 1900-talet.)
endast kommer att kunna lyftas under den gamla stensockeln, som i sin tur står på stenbumlingar.

Därav min fråga.
Detta skulle innebära att jag måste ställa stämpar (kanske 4st på 9m?) precis där väggen ska vara.
Men stämparna står ju precis i vägen, först där jag skulle vilja gjuta sockelfoten.
(Kanske måste svetsa "broar" som stämparna står på för att kunna gjuta sockelfoten - men då kommer nog stämparna att bli för långa...
Kan stämparna byggas i trä? (dimensionera?)
Detta går nog att lösa på något sätt, men sedan var det väggen.

Kan man / ska man mura eller gjuta nya "pelare" som huset kan börja stå på?
Sedan gjuta eller mura igen resten?

Hur gör man - steg för steg - för att resultatet ska bli så bra som möjligt?

//Jan

Sätt stämp en bit in i rummet ( typ 80 cm in, se till så du träffar bärande material i såväl tak som golv). Ovanpå stämpen lägger du ett limträ eller dubbla 45x220 som pressas mot taket. Hyr riktig stämp så du kan överspänna dem, ca 7 mm. Sen kan du riva och gräva ut under den kommande väggen. När din nya vägg är klar släpper du på stämpen och bjälklaget landar på din nya vägg.

Tack!
(ursäkta min okunskap om detta.)

Först hade jag tänkt skjuta in en "H-balk" under hela huset (11m), fylla ut så att huset skulle lyfta på alla åsar.
Sätta dit 3st stämpar för att hålla upp.
På båda ändarna som går genom sidoväggarna - inget problem, men långsidan - helt utan stöd...
Utmaningen blir att få under balken som kanske väger 1000-1500kg? - och lite jox att gräva ned stämparna och lyfta.
Frihöjden, just nu under huset är kanske 0,4m

När jag tittar under huset, ser jag golvbjälklagen som går tvärs över - ca 50-70cm mellan dessa (har inte mätt).
Mellan dessa bjälkar har man spikat någon form av "tak" som håller upp spån och är den isolering som finns.

Trycker jag upp dessa bjälkar kommer "golvet" att lyftas, men står även ytterväggen verkligen på dessa åsar?
dvs. Hur sitter änden på dessa bjälkar fast i väggen på ett gammalt hus?. (Jag kan inte se något för "undertaket" som håller upp spånet)
Jag ser inga "jätte åsar" som man kan finnas på ett timrat hus. som väggarna står på.
Kommer ändarna på golvbjälkarna att orka lyfta upp väggen?
eller kommer väggen att vilja tryckas utåt?
(kändes spännande)
Det är ju i ytterväggen som tyngden på huset finns.

Antag att jag börjar lyfta i golvåsarna ca 80cm in från ytterväggen på huset.
Mot ytterväggen är det fritt, men åt andra hållet finns befintlig källare, med skorsten och allt - den sidan kommer inte att kunna "ruckas" på.
Minst en bräda / planka eller ?? kommer att lämnas kvar på den befintliga sockeln (gjuten med natursten som armering) - eller kommer hela väggen att stå kvar och bara golvet trycks upp?
Golvet är väl bara byggt för att motstå tryck uppifrån - inte underifrån?

//Jan

Vad har du för underlag? Är det inte stor risk att stämpen trycks ner i marken när man sätter tryck på?

Underlaget är av morän eller sandliknande (finkorning sand) - inte sten eller lera.
Varje stämp ska ställas på en planka, för att marktrycket ska minska.

Min uppskattning är, att den del av huset som ska hållas upp, inte kan väga mer än 8-10 ton. Låter det rimligt?
Det skulle medföra ca 2-2,5 ton / stämp. (4st)
Med en planka på 0,5m (2" x 4) skulle mark trycket bli 4-5kg / cm2
(Vilket jag inte tycker låter så mycket . har jag fel?)

//Jan

Projektet har kommit vidare, och jag har börjat gräva under huset.
Syllen var rejäl - (kanske 25x25cm) och blev perfekt att lyfta under.

Kanske min huvudfråga är .:
- Vilka alternativ finns att bygga på?
- Metod? / Material?
För att själv göra en bedömning vilken metod som känns enklast.

Man hade inte lagt tjärpapp ovanpå stensockeln, så syllen har börjat mjukna / "ruttna" på några ställen...
Syllen är inte så angripen att den behöver bytas - men jag vill inte att processen fortsätter.
Hur bör man stoppa den förruttnelse processen?

Enda sättet jag lyckades hålla upp huset med, var att placera tallar under syllen med ca 2m mellanrum.
Tallarna ställde jag på dubbla "trädgårdsplattor" och det verkar hålla.
Just nu är frihöjden ca 2.6m och grävningen av jordmassorna fortsätter.

Min första tanke var att .:
- Gräva
- Fylla ytan med singel (15-20cm)
- Gjuta en sockelfot. (30x40 cm?)
- På den mura/gjuta upp en vägg. (Material?)
- Isolering - vägg
- Isolering i golv (tjocklek 15cm?)
- Gjuta ett golv med golvvärmeslingor.
- ev. någon golvbeläggning / eller måla.

Just nu står mina "tallpelare" precis där sockelfoten skulle gjutas...

Började googla runt och ser att man inte alltid bygger på det sättet nu.
En del lägger isolering direkt på mark (utan singel under)
och väggen placeras på golvet - inte golv mellan väggarna...

Är det möjligt att välja något isolerblock att mura upp väggen av?
typ Jackon - https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Största problemet uppstår "längst upp" - Hur gjuta, men ändå inte....
idé? / tips?
Andra alternativ?

Är det bättre att bygga "bockar" för att fixa "fri plats" för sockelfoten?
eller ska man bygga golvet runt tallarna och sätta väggen på golvet?

Kapa bort tallarna och fixa golvet där tallarna stått.

//Jan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.