4 263 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Limma eller skruva reglar direkt på kakel för att sänka taket ?
Jag kommer ev sänka taket i badrummet. Jag måste skruva reglarna mot väggen, o inte mot taket. Dock så är det kaklat hela vägen upp i befintligt tak, därför undrar jag om det går att limma reglarna mot kalket? (PL-fix eller PL600)
Badrummet är litet, ca 160x180.
Badrummet är litet, ca 160x180.
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Putsvägg bakom kaklet.Lolight skrev:
Du fråga kanske, men ska jag först förborra reglarna och sen markera alla hål med penna för att sedan veta var jag skall kakel-borra? Eller finns det smidigare metod? Skruven kanske blir 8mm(?) Då kan jag max förborra med 6mm borr ( i regeln) och det blir en jäkligt smal penna
Alltid knepigt med kakel. Jag skulle nog satt maskeringstejp på väggen. Förborrat reglarna med 8mm träborr. Sedan i med ett 8mm stålborr upp med regeln mot väggen, borra lite med stålborret, det repar tejpen. Så vet du var du ska gå på med kakelborret. Eller något sådant. Inget jag provat själv.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Är inte PL400(istället för PL600?) och spikplugg enklast om man förutsätter det är tegel/stenvägg.
Du kan ju borra igenom regel och kakel med betongborr också. Slår du bara av slaget så är min erfarenhet att det fungerar fint med betongborr på kakel.
Jag har kört med borrhammaren genom regel+tak i samma veva för spikplugg när jag sänkt vårt tak i lägenheten.
Du kan ju borra igenom regel och kakel med betongborr också. Slår du bara av slaget så är min erfarenhet att det fungerar fint med betongborr på kakel.
Jag har kört med borrhammaren genom regel+tak i samma veva för spikplugg när jag sänkt vårt tak i lägenheten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden