Jag tittar i Parocs publikation om väggkonstruktioner (http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf) och undrar lite över följande text angående deras "Passivhusvägg":

"Stomstabilisering som krävs i byggnadens
hörn kan placeras på insidan av den bärande stommen. "

Vad kan tänkas menas med det? Att det inre icke-bärande regelverket för installationsskiktet ska fästas på något speciellt sätt i det den bärande stommen i hörnen?

Borde inte det inre regelverket fästas i golvet och taket överallt?

Det finns ju inga skivor som stagar upp väggen, så man sätter lämpligen ett par hålband på diagonalen i vart hörn.

Har en sån lösning i fritidshuset (Södra Sveriges mest välisolerade "sommarstuga":-)...) Avstyvning/stabilisering är som Andersmc säger gjord med hålband på insidan av den yttre stommen.

Hmm, diagonalt från ena väggen till den andra (som möter den vinkelrätt)? Eller menar ni bara mellan insida hörnet och första regeln?

Man borde kanske ha diagonala band mellan alla reglar i väggen där så är möjligt?

...men hur gör man då om man har t.ex. ett stort skjutdörrsparti mitt på, typ 5.5 meter långt?

Du ska ha ett "kryss" av två band, från hammarband till syll. Gör det så långt du kan, men det behöver inte vara mer än över halva längden av väggen, det stagar upp hela konstruktionen ändå. Att bara ha band mellan två reglar stagar dock inte bra.

Hmm, jag hittar inget på Träguiden om det här.

Hur blir det i hörnet? Från ena väggens hammarband till andra väggens syll och vice versa? Eller är det ointressant att "koppla ihop" väggarna med banden och istället bara göra kryss på varje vägg för sig?

Parocs beskrivning nämner just hörnen...

Du ska ha ett "kryss" av hålband på varje vägg. Det spelar ingen roll var på väggen de sitter: placeringen styrs ju mycket av var du har fönster. Banden behöver inte heller sitta över varandra i just ett kryss. De kan sitta var för sig om det fungerar bättre.

De här banden använder man normalt enbart som diagonalförstyvning. De har inte som funktion att hålla fast väggarna i plattan eller håla ihop två vinkelräta väggar.

Tar upp den här tråden igen då jag har en ny fundering.

Skulle det funka bra att ha ett lager OSB på insidan den bärande regelstomme och sedan fortsätta inåt med isolering, ångspärr, isolering?

Det kanske blir för tätt med OSB så att det blir en "dubbel ångspärr"-effekt (alltså att fukt kan komma att "fastna" mellan ångspärr och OSB)?

Anledningen till att jag ev. skulle vilja göra så är att jag vill ha väggblock levererade av en hustillverkare och jag antar att de gärna sätter OSB på plats i fabrik för att styva upp blocken för transport.

tror osb blir för tätt. vad ska du ha för ytskikt? gips? fråga tilverkare om det går ordna utan osb?

Det jag tänkte mig var innifrån och ut nåt i den här stilen:

Gips
OSB, Plywwod eller råspont
Icke-bärande regelstomme med isolering (70 mm)
Ångspärr
Isolering (120 mm)
OSB - det är alltså detta lager jag funderar över
Bärande regelstomme med isolering (195 mm eller mer)
Isolering i form av fasadskivor (45 mm eller mer)
Vindpapp om inte skivorna fyller den funktionen
Luftspalt
Träfasad

Jag tänkte nog lite fel, det ser ut som att det är utanpå regelstommen man vill ha OSB: http://www.firmakubus.pl/se/domy_szkieletowe.htm och http://www.firmakubus.pl/se/images/Haugesund/flashThum/index.html

Gips
OSB, Plywwod eller råspont
Icke-bärande regelstomme med isolering (70 mm)
Ångspärr
Isolering (120 mm)
Bärande regelstomme med isolering (195 mm eller mer)
OSB - det är väl här det lagret skulle hamna?
Isolering i form av fasadskivor (45 mm eller mer)
Vindpapp om inte skivorna fyller den funktionen
Luftspalt
Träfasad

K
Sitter med samma fundering. Man vill väl ha stabilisering av reglarna på båda sidorna men hur löser man detta på ett professionellt sätt när man har två oberoende regelstommar som ovan?

Hur byggde du prosit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.