Har en fråga jag hoppas kunna få hjälp med här;
Har ett snedtak idag (som jag rivit in till råsponten) med 4 synliga takstolar på CC ~960 mm. Skall bygga på med 45x45 liggande reglar för att få plats med lite mer isolering. 45x45 reglarna är tänkta att sättas med CC 600 mm. Varje 45x45 regel kommer alltså ha 4 st infästningspunkter. På dessa reglar kommer sedan ångbroms fästas och efter det, stående 28x70 gles med CC 300 mått för gips. Min undran är hur man bäst fäster 45x45 reglarna som kommer "bära" gles + gips. Räcker det med 1 skruv per takstol, dvs 4 skruvar per regel eller är fler att rekommendera? Dimension på skruv? Funderar på 6x80 C4 (mest för jag har lite sådan över). Tillräckligt eller är grövre att föredra med så få infästningspunkter?
Mvh Johan
Har ett snedtak idag (som jag rivit in till råsponten) med 4 synliga takstolar på CC ~960 mm. Skall bygga på med 45x45 liggande reglar för att få plats med lite mer isolering. 45x45 reglarna är tänkta att sättas med CC 600 mm. Varje 45x45 regel kommer alltså ha 4 st infästningspunkter. På dessa reglar kommer sedan ångbroms fästas och efter det, stående 28x70 gles med CC 300 mått för gips. Min undran är hur man bäst fäster 45x45 reglarna som kommer "bära" gles + gips. Räcker det med 1 skruv per takstol, dvs 4 skruvar per regel eller är fler att rekommendera? Dimension på skruv? Funderar på 6x80 C4 (mest för jag har lite sådan över). Tillräckligt eller är grövre att föredra med så få infästningspunkter?
Mvh Johan
Redigerat:
6x80 funkar fint. Helst inte helgängad. De drar ihop virket lite sämre. De räcker troligen med 4 skruv per regel. Alternativt sätter du två skruv lite på sniskan i varje takstol. Då helst med lite längre skruv.
Är man ändå lite orolig kan man kosta på sig ett vinkeljärn på insidan. Kostar väl en 6-7kr styck plus lite småskruv.
Är man ändå lite orolig kan man kosta på sig ett vinkeljärn på insidan. Kostar väl en 6-7kr styck plus lite småskruv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du kan ju prova att skruva fast en regel och sedan gå på med ett bräckjärn.
Skruv genom är mycket bättre är vinkeljärn som inte tillför så mycket.
Rekommenderar att borra genom regeln med så lång och grov skruv.
Protte
Skruv genom är mycket bättre är vinkeljärn som inte tillför så mycket.
Rekommenderar att borra genom regeln med så lång och grov skruv.
Protte
Jag har säker missförstått vad du ska göra, men man brukar väl sala på själva takstolen för att få plats med mer isolering, då kan du skruva hur många skruv du vill.
Glesen sätter du sedan vilkelrätt mot takstolarna.
Glesen sätter du sedan vilkelrätt mot takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rummet är inte så stort så jag vill inte bygga på för mycket, en annan anledning är att jag kommer lägga 120mm isolering mellan takstolarna och 45 mm isolering perpendikulärt till denna (i de nya reglarna) och på så vis minska köldbryggan lite.Peter2400 skrev:
Är det masonit du använt för uppbyggnaden av luftspalten? Själv tänkte jag använda vindduk till det yttre skiktet och papp som inre skikt. Kommer använda linisolering.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Få 80 mm skruv som har 45 mm halslängd. Jag hade förborrat och dragit i dubbla skruv eller köpt 6,0x120 mm. Du tror inte luftspalten trycks ihop när du isolerar mot duken?
Tanken har slagit mig men jag skruvar 25x35 läkt på varje sida mellan takstolarna samt 1 läkt i mitten av facket för att förhindra att isoleringen trycker vindduken mot råsponten. Jag hoppas detta kommer räcka för att iaf ha minst 20 mm spalt där isoleringen kanske trycker lite extra.VW Transporter skrev:
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Så brukar jag också göra, men jag använder oljehärdad masonit för att skapa luftspalten...
Blev rekommenderad duk istället för masonit i samband med linisolering, argumentet var att masonit är för tätt. Vad som är rätt vet jag ej men i detta fall (ca 11 m2 snedtak) tänkte jag köra enligt rekommendation från isolina.VW Transporter skrev:
Klicka här för att svara