Hej. Jag tänkte slå upp en innervägg i huset och påbörjat en planering men jag fastnar i 2 problem...
Problem 1: taket som jag ska fästa den överliggande motsvarande syllen i, är inte något att skruva i. Det finns dock 2 takstolar att fästa i men då bara på 2 fäst punkter. De andra två väggarna kommer inte att kunna fästas i taket... kan man få detta stabilt ändå? Se skiss! Som är lite slarvig och antagligen inte speciellt skalenlig.

Problem 2: är att den regeln som sitter längst in på den sneda väggen måste klyvas för att få plats, hur gör man det på bästa sett?!

Skissen syns inte :(

Så utan att ha sett skissen så är det ju kanske en möjlighet att kottla mellan takstolarna ovan innertaket för att få mer att fästa i? Om det ens behövs vill säga?

Bordssåg är bäst för att klyva en regel. Men om det är en regel som ska byggas in och det inte är viktigt med finishen tar man vilken såg som helst som gör jobbet (cirkelsåg, sticksåg, fogsvans etc).

Välkommen hit!

Två fästpunkter kan räcka om du också limmar, beror på hur lång väggen är.

För att klyva regel om du har en cirkelsåg eller sänksåg så lägg regeln bredvid ett par andra reglar så du får brett nog att vila sågen på och sen sågar du. En vanlig fogsvans går också bra men kräver ju då lite mer muskler...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.