Hej,

Jag ska lägga en hel del latexfog i taket(mellan varje platta) men såg nu att den jag har är en Bostik mörk grå. Taket ska målas vitt efter fogningen med Beckers färg 2 lager. Spelar färgen på fogen roll? Ska jag se till att åka o köpa en vit? Vet ju sen tidigare att mörka underfärger kan synas igenom men det gäller kanske bara när det är låg pigment i färgen?

Alternativet är som sagt att sticka iväg och köpa vit och då har jag följande märken att välja på : Tremco, Illbruck och Casco.

Du skall inte ha någon latexfog överhuvudtaget i taket mellan plattorna. (Förmodar gipsplattor)

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Som ovan skrev: förmodar gipsplattor. Dom ska spacklas med medium spackel och pappremsa. Du får vara mer tydlig om vad det är för plattor.

Plattorna består av tunn(2mm) masonit, hålrum med något typ av papp, tunn(2mm) masonit igen, detta sitter på en massiv ram. Varje platta är gissningsvis 150 x 40 cm. Fogarna är något fasade vilket bildar ett mönster i taket.

6aTepMs.jpg
ebxjIl4.jpg

Samma tak ligger genom hela villan från rum till rum och man kan se på flera ställen där plattorna har fått en liten(max 1 mm) glipa(svart) mellan varandra. Min tanke nu innan målning är att sätta en liten liten latexfog för att undvika att färgen sedan spricker igen här.

0YztaiY.jpg
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg

Valde att köpa vit fog, man vet aldrig om det spricker och färgen ger med sig så man ser fogen under. Nu har detta taket stått sen 70 talet så det borde inte röra sig så väldigt mycket mer men bättre att vara säker.

Nu är fogarna på plats och det ser riktigt bra ut, hur det funkar i längden återstår att se men det är bättre än att bara måla utan latexfog.

Det kommer med största sannolikhet att spricka efter hand. Jag har tampats med många sådana tak och det går aldrig att slippa sprickor i färgen i längden. Man får leva med det.

Jag trodde att du skulle fylla för att få ett helt slätt tak. Så i ditt fall har du valt rätt.
Det kan vara bra att veta att det kommit nya latexfogar med upptill 25% rörelsemån istället mot det normala 5%.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Klarar de 25% även efter 10 år? Vanlig latexfog blir ju i princip helt hård med tiden.

Den fogen jag körde med tar rörelser upp upp 12,5%, om det håller i längden får vi se men det kan inte bli sämre än att inte köra med det alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.