3 704 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Val av underlag till golvvärme
Jag hade tidigare en tråd som handlade om isolering av betongvalv, tack för alla svar där. Jag fick svar på allt men nu har jag en till fråga om bärande underlag för golvvärme.
Jag håller på att renovera en uteplats och gör den till en tillbyggnad på 15m2. Tillbyggnaden står på ett oisolerat valv och under det ett garage. Framöver kommer jag isolera taket på garaget (tack alla för hjälpen) men just nu behöver jag kicka igång med golvvärmen.
Förutsättningarna är att jag har ett betonggolv som lutar. Så jag har 50-60mm på mig för allt. Helst av allt vill jag inte använda flytspackel och jag vill absolut ha någon form av isolering mellan befintlig betong och värmefördelningsplåt.
Fukt kan färdas från valvets väggar (som ligger mot mark) till tillbyggnadens golv, det kommer i framtiden att dräneras så yttre påverkan kommer att vara minimal men den finns där.
Vi vill ha klinker som ytskikt.
Jag tänker:
På betonggolvet i tillbyggnaden lägger jag:
1. Underlagspapp
2. Byggplast
3. Träregel med limmade kilar eller liknande för att få allt i våg, nu har jag ca 50-60 mm på mig.
4. (22mm) 22mm glespanel 20c/c och 16mm slinga med värmefördelningplåt.
5. (36mm) 12mm golvgips
6. (48mm) 12mm golvgips
7. Primer
8. (61mm) Fix och klinker
Vad tror ni om det? Finns det något som talar mot? Håller golvgipset?
Jag håller på att renovera en uteplats och gör den till en tillbyggnad på 15m2. Tillbyggnaden står på ett oisolerat valv och under det ett garage. Framöver kommer jag isolera taket på garaget (tack alla för hjälpen) men just nu behöver jag kicka igång med golvvärmen.
Förutsättningarna är att jag har ett betonggolv som lutar. Så jag har 50-60mm på mig för allt. Helst av allt vill jag inte använda flytspackel och jag vill absolut ha någon form av isolering mellan befintlig betong och värmefördelningsplåt.
Fukt kan färdas från valvets väggar (som ligger mot mark) till tillbyggnadens golv, det kommer i framtiden att dräneras så yttre påverkan kommer att vara minimal men den finns där.
Vi vill ha klinker som ytskikt.
Jag tänker:
På betonggolvet i tillbyggnaden lägger jag:
1. Underlagspapp
2. Byggplast
3. Träregel med limmade kilar eller liknande för att få allt i våg, nu har jag ca 50-60 mm på mig.
4. (22mm) 22mm glespanel 20c/c och 16mm slinga med värmefördelningplåt.
5. (36mm) 12mm golvgips
6. (48mm) 12mm golvgips
7. Primer
8. (61mm) Fix och klinker
Vad tror ni om det? Finns det något som talar mot? Håller golvgipset?
Jo, visst håller det med dubbla lager golvgips. Det är ju att betrakta som en standardmetod. Jag skulle skruva undre lagret och i vart fall limma det övre. Isoleringen av golvet mot garagetaket känns väl som ditt största problem. Jag tolkar det som att du kan få dit 50 mm isolering. Och det är att betrakta som väl lite mot ouppvärmt utrymme.
Klicka här för att svara