7 761 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Virke till att regla upp för sänkning av innertak
Ska sänka taket i köket för att dra ny el och installera spotlights samt ev högtalare. Tänkte använda Huntonit-skivor och först regla upp tvärs befintliga takreglar och sedan kryssa med reglar längs med för att på så vis förenkla eldragning (för att slippa ta ur hål i reglarna där el behöver dras fram).
Vill helst inte sänka mer än 45-50mm plus skivtjockleken och pratade med en bekant som sa att 22x95 gles borde funka, men jag har inte lyckats hitta dessa dimensioner. Finns de ens? Jag har hittat 28x70 och 28x95 men då bygger det ju 12 mm extra vilket jag helst undviker.
Vill helst inte sänka mer än 45-50mm plus skivtjockleken och pratade med en bekant som sa att 22x95 gles borde funka, men jag har inte lyckats hitta dessa dimensioner. Finns de ens? Jag har hittat 28x70 och 28x95 men då bygger det ju 12 mm extra vilket jag helst undviker.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Dimensionen 22 eller 21 brukar kallas fasadbräda på en del byggmarknader. Tycker jag har sett den dimensionen på både byggmax, bauhaus osv.
Man brukar ju använda 28mm tjockt som glespanel, delvis för att den dimensionen håller bättre för skruven, mindre risk att den spricker.
Man brukar ju använda 28mm tjockt som glespanel, delvis för att den dimensionen håller bättre för skruven, mindre risk att den spricker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så kallad råspont, som går utmärkt att använda som glespanel, är 21 eller 22 mm tjock vanligtvis.
Så visst finns det 22 x 95 brädor att få tag på till lågt pris.
OBS råspont finns även i 17 mm tjocklek, och det kanske blir för klent för dig.
Råspont är alltså vad man vanligen lägger undertak av, sk taksvall.
Så visst finns det 22 x 95 brädor att få tag på till lågt pris.
OBS råspont finns även i 17 mm tjocklek, och det kanske blir för klent för dig.
Råspont är alltså vad man vanligen lägger undertak av, sk taksvall.
Har du tillräckligt tätt (<=300mm) så kan du glesa med krysslagda 21 mm ytterpanel. Det bygger bara 42 mm + ev shimsning.
Blir faktiskt riktigt bra. Har gjort det själv över gipstak och aldrig en spricka som vuxit fram.
Man slipper all håltagning för VP rör och liknande då det blir åtkomliga fack åt båda ledder.
Tänk inte tanken att öka avståndet bara, då blir det svikt
Blir faktiskt riktigt bra. Har gjort det själv över gipstak och aldrig en spricka som vuxit fram.
Man slipper all håltagning för VP rör och liknande då det blir åtkomliga fack åt båda ledder.
Tänk inte tanken att öka avståndet bara, då blir det svikt
Tack alla som svarat!
Är väl inte hela världen att ta 28mm och få 12mm lägre tak, men ville höra mig för innan jag sätter igång!
Körde du ~CC300mm i båda riktningar?MagHam skrev:Har du tillräckligt tätt (<=300mm) så kan du glesa med krysslagda 21 mm ytterpanel. Det bygger bara 42 mm + ev shimsning.
Tänk inte tanken att öka avståndet bara, då blir det svikt![]()
Är väl inte hela världen att ta 28mm och få 12mm lägre tak, men ville höra mig för innan jag sätter igång!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
hur skulle det va med vanliga bräder 22x100 kanske? Billigaste som finns att köpas på brädgården.
Har nu fått tag på glespanel 22x95 hos XL Bygg och funderar lite på hur jag ska gå tillväga när jag sätter upp dessa...
Har som sagt tänkt glesa upp i två lager, korslagt, för att förenkla för dragning av el osv.
Har två alternativ:
Alt 1. Sätta första lagret av glespanel tvärs bjälklaget (men längs med nuvarande spåntakskivor), och nästa lager tvärs detta. Detta innebär att jag får montera takskivorna (Huntonit 600x1200) tvärs glesen.
Alt 2. Första lagret av glespanel längs med bjälklaget (och hoppas på att dessa är raka för att kunna skruva i dessa) och nästa lager tvärs detta vilket innebär att takskivorna kan monteras längs glespanelen. Bjälklaget ska vara CC 600, men det litar jag inte helt på, kan säkert diffa ett par cm här och där. Dessutom tänkte jag sätta första lagret glespanel i CC 300, så varannan rad skulle isåfall bara fästa i takspånskivan (eller i bästa fall i glesbrädan som den är fäst mot, om jag lyckas träffa dessa)
Hur har/hade ni gjort? Enligt monteringsanvisningarna för Huntonit så ska det ju vara OK att fästa tvärs gles, sålänge skarvarna på kortsidorna ligger mot gles och kan spikas/skruvas. (Om inte detta endast gäller de smalare 300mm-skivorna... Har mailat frågan till tillverkaren och inväntar svar)
Har som sagt tänkt glesa upp i två lager, korslagt, för att förenkla för dragning av el osv.
Har två alternativ:
Alt 1. Sätta första lagret av glespanel tvärs bjälklaget (men längs med nuvarande spåntakskivor), och nästa lager tvärs detta. Detta innebär att jag får montera takskivorna (Huntonit 600x1200) tvärs glesen.
Alt 2. Första lagret av glespanel längs med bjälklaget (och hoppas på att dessa är raka för att kunna skruva i dessa) och nästa lager tvärs detta vilket innebär att takskivorna kan monteras längs glespanelen. Bjälklaget ska vara CC 600, men det litar jag inte helt på, kan säkert diffa ett par cm här och där. Dessutom tänkte jag sätta första lagret glespanel i CC 300, så varannan rad skulle isåfall bara fästa i takspånskivan (eller i bästa fall i glesbrädan som den är fäst mot, om jag lyckas träffa dessa)
Hur har/hade ni gjort? Enligt monteringsanvisningarna för Huntonit så ska det ju vara OK att fästa tvärs gles, sålänge skarvarna på kortsidorna ligger mot gles och kan spikas/skruvas. (Om inte detta endast gäller de smalare 300mm-skivorna... Har mailat frågan till tillverkaren och inväntar svar)
Redigerat:
Efter att ha läst vidare på forumet så har jag nu ett tredje alternativ!
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/274193-glespanel-pa-glespanel-c-c.html
Alt 3. Skippa korslagd glespanel och istället lägga en 22 mm kloss vid varje fästpunkt för att på så vis göra det enkelt att dra rör för spottar, högtalare och annat som kan tänkas behövas. Dock osäker på ifall detta kan ha någon nackdel jämfört med att korslägga glesen..
Jobbigt att surfa runt här på forumet, när man väl tror att man har en plan så hittar man alltid någon med andra idéer som tycks vara vettiga och så får man återigen sätta igång att vela över hur man ska lösa det...
Alltid skönt att få lite feedback och bolla med er andra, så jag uppskattar alla som tar sig tid att läsa och svara

https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/274193-glespanel-pa-glespanel-c-c.html
Alt 3. Skippa korslagd glespanel och istället lägga en 22 mm kloss vid varje fästpunkt för att på så vis göra det enkelt att dra rör för spottar, högtalare och annat som kan tänkas behövas. Dock osäker på ifall detta kan ha någon nackdel jämfört med att korslägga glesen..
Jobbigt att surfa runt här på forumet, när man väl tror att man har en plan så hittar man alltid någon med andra idéer som tycks vara vettiga och så får man återigen sätta igång att vela över hur man ska lösa det...
Klicka här för att svara