Hej tänkte kolla med er som har haft samma problem med marken att den är för djup för att bygga, han från byggfirman va här i dag och kollade på våran mark om det är mkt att göra och då sa att att vi behövde höja den lite, han sa aldrig hur mkt men att vi behövde grusmassa till det och att det akulle kosta oss mellan 30-80000
Borde inte komunen stå för det? Det blir en massa pengar att lägga ut för sånt oxå.. hoppas någon kan svara på min fråga.. käns som att drömmen till att bygga vårt drömhus går åt skogen 😫

Ska kommun betala ditt bygge? Hur tänkte du då?

Undrar också hur du tänker med att kommunen ska stå för era byggkostnader? Har ni köpt tomten från kommunen?

Vi köpte en kommunal tomt men som köpare måste man ju själv undersöka marken och räkna på vad det kommer att kosta (kan ju vara både sprängning, pålning, att fylla etc).

harry73
Nu vill markentreprenören såklart att det blir så mycket extra som möjligt. Så säger han mellan 30 och 8å tkr, då blr det till slut mer än 100 tkr.

Ja det är från kommun, våra framtida grannar har byggt hus och vissa vi känner slm ska bygga hus på samma område har haft några stenar på deras tomtar då stog kommunen för det.. jag menar borde inte dem stå för grusmassan oxå? Det blir ju bara kostnader efter kostnader.. köper vi en mark från komunen så tycker jag att dem ska vara i så bra skick att man bara ska börja bygga utan att det ska finnas massor med hinder.

Välkommen till den bistra verkligheten, vad får er att anta att kommunen skall betala ert bygge? Blir det inte värre än 30-80 000 så kommer ni lindrigt undan. Tro mig jag vet för jag bygger precis nytt och precis som harry73 skriver så räkna på det högre beloppet minst. Markarbeten är den svåraste delen att räkna på innan har en annan lärt sig det den hårda vägen. Vill inte måla f*n på väggen men ställer 80 000 till det så verkar ni ha räknat i underkant på hela kalkylen tyvärr.

Tänk på att söka marklov eventuellt få med markhöjningen på bygglovsritningarna. Annars riskerar du problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.