Jag har fått tillstånd att installera lite enklare träningsutrustning på kontoret där jag jobbar och vill börja med lite "häng-utrustning", i stil med följande:

- Monkey bars. Som en slags stege som man monterar i taket på något sätt (finns i många olika varianter).
- Chin up bar. En slags ”stång” som man kan hänga i och dra sig upp i om man vill.

Tänkte höra om någon har tips om vilka typer av rör som kan vara lämpliga för detta med följande i åtanke:

- skall fästas i ett betongtak/bjällag (eller är det bättre att regla upp taket först kanske?)
- sköna att hålla i/greppa om
- ingen beläggning/färg som släpper/flagnar efter några månaders användning
- gärna "modulsystem" med t-kopplingar och annat som gör det lätt att anpassa
- "lätta" att kapa och gänga om vid behov

Känner någon till var man kan köpa färdig uturstning får ni gärna tipsa om det också.

Har någon erfarenhet från någon firma som kan sköta både inköp av material och installation så vore det ännu bättre, pm:a gärna mig i så fall.

EDIT: Jag hittade galvade bevattningsrör och tillbehör på en svensk sajt, vad tror ni om dom? Är galvat "skönt" att greppa om?

monkeybar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej! Jag räknade på detsamma förut och kom fram till att det blev billigare att köpa färdigt. De flesta rör och rörkopplingar till VVS etc. håller ej för träningsbruk. Jag beställer alltid från Rogue som skickar från Finland www.rogueeurope.eu de är mycket bra grejer men rätt dyra. Gymspecialisten, Budo & Fitness och HE fitness är nog lite billigare.

/K
 
Tack för tipset om rogue, kallun, men jag hittade inga takmonterade ställningar på deras sajt - bara ställningar som står på golvet. Mejlade dom för att höra ifall dom har takmonterade saker också.

Någon aning vad för rör som använts i bilden jag bifogade? Är det också vvs-rör som inte kommer att hålla?
 
Jula hade liknande kraftiga rör och kopplingar, till förvarings tält ej vvs. Vet ej om det finns kvar. De byter sortiment ganska ofta.

Eller carenta.com
 
Redigerat:
Tack för alla svar, men tyvärr har jag inte hittat något bra, så kommer att be en smidesverkstad bygga något åt mig.

Den idé jag har fastnat för är en slags mini-monkey bar ("stege") som går att bygga ut till en godtyckligt lång monkey bar genom att montera dom efter varandra så att det blir 400 mm mellan "stegpinnarna".

Tänkte kolla ifall någon här kan ge ett utlåtande kring hållfastheten baserat på min enkla skiss? Kommer det att hålla för en 100 kg tung person som "hänger och slänger" i stegen, samt rycket som uppstår om någon hoppar upp och tar tag i den?

Den kommer att fästas i underkanten av en betongbalk(300 mm bred och 600 mm hög).
monkey-bar-dimensions.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur skall du fästa den i betongbalken? Plugg? Är det en Prefab betongbalk så är armeringen i dess underkant med största sannolikhet förspännd. Skulle du råka borra sönder denna armering vid pluggmontage så försämrar du direkt betongbalkens bärförmåga....
 
roli skrev:
Hur skall du fästa den i betongbalken? Plugg? Är det en Prefab betongbalk så är armeringen i dess underkant med största sannolikhet förspännd. Skulle du råka borra sönder denna armering vid pluggmontage så försämrar du direkt betongbalkens bärförmåga....
Helt rätt! Fastighetsägaren förbjöd oss att borra i balken av just den anledningen.

Vi hittade en annan lösning, men måste nu flytta utrustningen igen och helst tillbaka till balken.

Jag har därför en ny halvgalen idé om hur man kan fästa den på(!) balken snarare än i balken.

Går det att "skruvtvinga" fast den på balken med några riktigt kraftiga tvingar? Se skissen nedan där skruvtvingarna är rödmarkerade.

3D-skiss föreställande fästlösning på balk med rödmarkerade skruvtvingar och måttspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte mig dessa bestar från Bessey som väger typ 10 kg styck. Finns att köpa här.

Kanske i kombination med limning?

Är det helgalet eller kan det funka? :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.