2 976 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Gips på gips utan skruv och plast under innerväggsyll
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Behöver tips då jag skall fälla in gipsskivor mella väggreglarna på baksidan av befintlig ytskiktsgipsskiva. Har ingen möjlighet att skruva utan måste köra på nån annan teknik. Har funderat på sättlim men blivit avrådd då det ofta blir ett "skinn" på limmet väldigt snabbt och då fäster det dåligt. Så min andra tanke är att används kakelfix, de biter ju väldigt bra mellan kakel och gips så kanske kan funka mella gips och gips också?
Har ni några idéer?
Ev. använder jag Fermacell istället för vanlig gips då den är tyngre. Men borde väll inte påverka val av lösning?
Sedan skall jag bygga upp en till innervägg parallellt den befintliga men med en lite luftspalt mellan dem, så kallad dubbelväggskonstruktion. Mellan (uppvärmda) betongplatta och innerväggsyll ligger 300mm bred plastfilm. Kan jag lägga nästa syll på samma plastfilm eller måste utrymmet mellan dem vara fri från plastfilm?
Tack!
Har ni några idéer?
Ev. använder jag Fermacell istället för vanlig gips då den är tyngre. Men borde väll inte påverka val av lösning?
Sedan skall jag bygga upp en till innervägg parallellt den befintliga men med en lite luftspalt mellan dem, så kallad dubbelväggskonstruktion. Mellan (uppvärmda) betongplatta och innerväggsyll ligger 300mm bred plastfilm. Kan jag lägga nästa syll på samma plastfilm eller måste utrymmet mellan dem vara fri från plastfilm?
Tack!
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Stefan, spelar det någon roll om det är Fermacell mot gips med fix?
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Var och köpte gipsskivor samt kakelfix från Weber så det ska nog bli bra.
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Behöver även svar på denna fråga:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Är det för en ökad ljudisolering konstruktionen byggs?
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Då är det bäst att limma. Du vill inte få en luftspalt mellan skivmaterialen.
Det behövs inte mycket lim mellan skivorna då de även kommer att sitta ordentligt i mjukfogen runt om.
Det behövs inte mycket lim mellan skivorna då de även kommer att sitta ordentligt i mjukfogen runt om.
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Har blivit avrådd lim tidigare just pga detta men även att ex PL400 lätt bildar en skinnhinna vilket gör att det inte fäster alls.
Då tänker jag att om man kammar fixen och sedan gnuggar den lösa skivan mot den fasta så borde man kunna minimera luftspalterna. Alternativt att man typ rollar ut fixen.
Vad tror du?
Då tänker jag att om man kammar fixen och sedan gnuggar den lösa skivan mot den fasta så borde man kunna minimera luftspalterna. Alternativt att man typ rollar ut fixen.
Vad tror du?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det räcker med några strängar mjukfog. Skivan kommer dessutom sitta i mjukfogen tunt om. Vill du ha hängslen också kan du låsa med klossar mot reglarna.
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Menar du att man strängar lite random med typ latexfog och trycker dit skivan? Tanken har slagit mig att man kan montera trekantlist eller liknande så även skivan skruvas fast.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Javisst, du kan använda tex. Tec 7 eller annan mjukfog. Behövs inte mycket då skivan dessutom fogas runt om. Skruva stödklossar i väggreglarna.
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Okey, har redan köpt några tuber LD708
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/ld708-latexfog-acrymeric/
Men det kanske också funkar, annars kan jag använda LD708 till fogning runt om och inte som lim.
Visst är det du som även skriver som Wellness musik på studioforumet? Kan fortsätta där så hålla det på ett ställe.
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/ld708-latexfog-acrymeric/
Men det kanske också funkar, annars kan jag använda LD708 till fogning runt om och inte som lim.
Visst är det du som även skriver som Wellness musik på studioforumet? Kan fortsätta där så hålla det på ett ställe.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
LD 708 funkar finfint.
Jo, jag brukar skriva under studiobygge avd. på det forumet
Jo, jag brukar skriva under studiobygge avd. på det forumet
Medlem
· Västmanland
· 270 inlägg
Har du koll på min andra fundering om plast under den nya innerväggen?