H
Hallerudsbo: [citat] Här i Värmland finns det stor container att kasta i. Samt i Karlstad har de en asbest håla på tippen där man kan kasta
13 svar · 10,8k läst
C
corre: Det kan bli nedhäng från taket som ser otrevligt ut. Inte mycket men 15-20mm syns såklart. Är det vind ovanför? har ut utrymme för en överliggare på vinden?
3 svar · 5,0k läst
S
spaxx: Det blir nog råspont, 20mm eller lyxa till det med 23mm
22 svar · 15,9k läst
T
Tosse: Stepkit med sättsteg och måla undersidan? Glöm inte spärrfärgen... jag målade min grå, blev snyggt tycker jag. Köpte stegen från byggmax och sågade ett par kvällar. Trappan är målad med alcro kraft som grund och sedan alcro golvfärg, s2500-n. [bild]
8 svar · 6,3k läst
·
S
snowjim: Det hade säkert blivit snyggt men problemet är att när man byter center så måste man även byta fästet vilket inte är så kul(med tanke på håltagning). Eller menar du att man skulle skruva fast högtalaren i konsolen?
43 svar · 14,9k läst
·
Myhran
Myhran: takstol är som följer nu efter efterforskningar enl svenska trä guiden nockbalk 9 m 115x225 takåsbalk 6 m 115x270 underarm 10 m 115x225 nu till frågan detta vart svindyrt....ca 40 papp får jag byta takåsarna i limträ imot dubbla ihopskruvade 45x220 c24 detta vet jag görs av byggfirmor... blir mer jobb men en besparing på ca 10 papp
1 svar · 894 läst
Vermilion
Vermilion: Hmm, vill som bara jämna till det just där... hmm Om jag vill använda mig an något bruk, vilket bruk har jag stört chans att lyckas med?
2 svar · 628 läst
Demmpa
Demmpa: Ja det går att riva skorstenen över yttertak och sedan täta kanalerna. Jag skulle antagligen riva skorstenen så långt ner att den slutar på vara sidan och täta hålet upp till vinden och på med isolering. För att riva skorsten kan det behövas en bygganmälan, kolla med kommunen.
1 svar · 716 läst
P
Peter_K: Väntar med väggen till golvet är öppnat så jag kan se om det finns något upplag för de extra golvreglarna som ska dit.
6 svar · 4,2k läst
H
Hoffmeister: [citat] Gammal tråd jag vet.. men det är så att jag har en sådan kamin, och jag behöver ta bort min toppsten så jag kan lossa sidostyckena. Ett har spruckit.. Har du koll på om man måste lossa skorstenen, eller hur gör man? Min skorsten är bredare än själva gallret ovanpå, vilket gör att jag inte kan lyfta toppstenen rakt upp... Nån aning?
16 svar · 19,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Stor skillnad blir det, även på 1/3 av takytan. Men mer yta blir ännu bättre, ytor totalt i rummet motsvarande golv eller takytan blir bra, sen börjar nog vinsten med ännu mer akustikbehandling minska.
3 svar · 1,8k läst
C
carinashem: Ja, hade jag kunnat välja hade jag väntat med flytspacklingen till efter tak o väggar.
2 svar · 1,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Fuktmässigt är det inga problem (du har ju luftspalten utanför), men frågan är om cc60 är tillräckligt eller om panelen bör sitta på tex cc 30 ? Isf behöver du ev kortla Riktningen kanske blir klurig också ? Antar att cc60 på reglarna är stående ? Skall panelen sättas stående så blir det ju lite lurigt då - annars är det lättare :) /K
1 svar · 2,3k läst
P
Pstenius: [citat] Cellplast mellan klackarna va ju ganska smart de ska jag kolla upp! Tack för tipset
8 svar · 3,6k läst
·
Vermilion
Vermilion: Ja ha, dina argument håller bra. Blir nog att putsa då.
2 svar · 7,0k läst
·
A
SBH: [citat] nja.kanske inte så där lite.laga och borra om
4 svar · 3,4k läst
Willy William
Willy William: Hej Pelig! Om jag gör slag i sak och bilar upp hela plattan så skall det grävas ut och isoleras. Avloppet ligger i eller under källargolvet. Alternativet, om det ens är det är väl att bila upp delar av plattan och flytspackla, därefter lägga klinkers, men då är det tofflor som gäller. Men frågan är om golvvärmen fixar att värma upp hela utrymmet då källarväggarna är
2 svar · 1,5k läst
A
A-Man_08: Använd rätt plugg för ändamålet, det finns plugg avsett för leca och lättbetong.
17 svar · 9,6k läst
·
J
JimpaLimpa: Ok, någon annan som har en idé? En annan fråga i ämnet; hur pass "grov" yta kan man gå om man kvastar gipsputs?
2 svar · 4,0k läst
K
Krypstocken: Hej Jag inreder ett badrum på 2:a våningen och det är lågt till tak så jag vill minimera bygghöjden. Funderar på följande uppbyggnad av golvet: CC 600 bjälklag 21x120 ytterpanel som gles och vattenburen golvvärme Limma golvsförstyvning/gips Fiberförstärkt avjämningsmassa Tätskikt Klinker/Kakel Skall nämna att det är ett 100 år gammalt hus, golvbjälkar har dimensionen 165x65mm
0 svar · 1,2k läst
E
Earplugged: Har precis monterat takskivor på cc60, skruvade dessa med långsidan utmed glesen och jag utgick ifrån att jag ville ha en hel platta i mitten där taklampan skall sitta och sedan mätte jag mig utåt för att se så det inte blev för liten skarvbit på slutet.
10 svar · 5,4k läst
C
claes_g84: [citat] Tack, nu får vi orden lite mer rätt här!
4 svar · 3,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Mossan står i direkt proportion till mängden skugga. Mkt skugga => mkt diskborste. Det är rätt stora stycken, och blir nog rätt tungt trots luftig design. Är det tänkt att de ska resas och sedan skjutas lite för att få "låsning" i "sponten"? Kan i så fall bli ännu jobbigare än själva resmomentet. Tror att det bästa är att provgjuta ett stycke först och helt enkelt känna på
8 svar · 2,5k läst
·
S
senmathal: Jo i en del fall stämmer det inte men den stående skiva jag satt upp sitter i tre skruvrader, En i varje ytterkant och en i mitten, Resten av skivorna limmar jag. Känns som om den sitter tillräckligt. Det var lite skohornspassning och svårt att få in den i det lilla rummet så jag är glad att slippa ta bort den. /Mats
8 svar · 14,6k läst
Ö
öringen: tack för synpunkterna. Mer ideér mottages tacksamt Kanske är en helt tokig ide men jag gillar gamla hus med lite udda lösningar :)
12 svar · 4,4k läst
H
huggan: Eller så gör du dom själv på internet gratis. http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
1 svar · 2,3k läst
F
f91jsw: Det är viktigt att veta hur väggen är byggd eftersom det påverkar ifall det ska sättas plastfolie eller ångbroms, och i så fall var den ska monteras.
6 svar · 1,1k läst
Janus82
Janus82: På ett par ställen har jag sett hemmagjorda rutschkanor med formplyfa som glidyta.
5 svar · 15,4k läst
·
T
Tosse: Jag körde utan bakkantslisten. Tycker det blev fint ändå.
11 svar · 3,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jättesnyggt. Oavsett vad alla perfektionister och pettimetrar säger ! :p :) Jag är impad över att det fortfarande går att hitta spårskruv, men trevligt att det går att få tag på, för den som har önskan om detta visuella uttryck.
33 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.