Hej, har flyttat till ett suterränghus som är byggt 82. Platta och ytterväggar är så kallad risk konstruktion (oisolerade).
Till våren har vi tänkt dränera om, då de inte är gjort sen huset byggdes. Och nu har jag börjat riva i källaren för att se hur de va gjort.
på golvet har jag tänkt platon matta-cellsplast-spånskiva-underlags foam-golv.
sen kom jag till väggen och då har jag fastnat lite, väggarna är isolerade på lite speciellt sett. bifogar bilder och en liten paint riting. Har läst att de bästa är putsade väggar, men jag har typ som stolpar så de kommer inte bli snyggt. De är fuktigt mot betongväggen men men inget annat.
så hur ska man göra?
stålreglar med osb skiva och sen gips på de? de ända är att de blir 20-25cm tom rum bakom skivan mot väggen. Hur ska jag göra med fukt spärr? ska jag lämna glipa uppe och nere så att de blir ventilerat bakom?
Till våren har vi tänkt dränera om, då de inte är gjort sen huset byggdes. Och nu har jag börjat riva i källaren för att se hur de va gjort.
på golvet har jag tänkt platon matta-cellsplast-spånskiva-underlags foam-golv.
sen kom jag till väggen och då har jag fastnat lite, väggarna är isolerade på lite speciellt sett. bifogar bilder och en liten paint riting. Har läst att de bästa är putsade väggar, men jag har typ som stolpar så de kommer inte bli snyggt. De är fuktigt mot betongväggen men men inget annat.
så hur ska man göra?
stålreglar med osb skiva och sen gips på de? de ända är att de blir 20-25cm tom rum bakom skivan mot väggen. Hur ska jag göra med fukt spärr? ska jag lämna glipa uppe och nere så att de blir ventilerat bakom?
Varför ska du dränera om?? Är det ett problem i huset som du kan se eller är det bara besiktningsmannen som skrämt upp dig med att skriva att det är en riskkonstruktion och att dräneringen är gammal? För det skriver dom i alla besiktningar där dränering har några år på nacken.
Teknisk livslängd är inte lika med att det är slut. Jag har ett hus som är nästan 100 år med fungerande dränering. Lagda tegelrör i dubbla rader inne och utanför grundmurarna.
Grannarnas hus är omdränerade men där var den gamla en enklare dränering med ren lera runt rören.
Så en gammal dränering kan mycket väl vara bra och fungera men man får naturligtvis vara observant på antydningar till fel i den.
Men bli inte för uppstressad av din dränering från -82 om det inte är något synligt fel på insidan.
Teknisk livslängd är inte lika med att det är slut. Jag har ett hus som är nästan 100 år med fungerande dränering. Lagda tegelrör i dubbla rader inne och utanför grundmurarna.
Grannarnas hus är omdränerade men där var den gamla en enklare dränering med ren lera runt rören.
Så en gammal dränering kan mycket väl vara bra och fungera men man får naturligtvis vara observant på antydningar till fel i den.
Men bli inte för uppstressad av din dränering från -82 om det inte är något synligt fel på insidan.
hej de är mycket möjligt att de är besiktningsmannen som skrämt upp oss/sagt att de skulle lösa den förhöjda procenten i plattan. men efter att jag läst på så kommer man aldrig bli av med fukt i plattan då den är oisolerad, man kan bara skydda de organiska matrialet. men vägg konstruktionen är väl lite konstig?
Nja...dom har ju isolerat det organiska träet mot betong ytan genom att lägga cellplast och plast. Sen beror det ju lite på hur det ser ut mot golvet om träregeln är skyddad med syllpapp eller liknande.Pstenius skrev:hej de är mycket möjligt att de är besiktningsmannen som skrämt upp oss/sagt att de skulle lösa den förhöjda procenten i plattan. men efter att jag läst på så kommer man aldrig bli av med fukt i plattan då den är oisolerad, man kan bara skydda de organiska matrialet. men vägg konstruktionen är väl lite konstig?
Stenullen klarar sig mot betongen så den skulle jag inte vara speciellt orolig för det är väl enbart regel mot betonggolv som är akut i så fall.
Du skrev något om att det var fuktigt, var sitter fukten du sett eller märkt nu när du rivit??
Redigerat:
Hej!
I mitt förra hus gjorde jag om källaren. På golvet la jag platon med ca 10 cm uppvik mot vägg runtom. Därefter cellplast 70 mm har jag för mig och sedan 16 mm flytande spångolv och laminatgolv på det. Väggarna (insidan) klädde jag med vanlig platonmatta, knopparna bildar luftspalt mot muren. Lämnade ett par centimeter mellan den uppvikta mattan från golvet och väggmattan för att möjliggöra ventilation. Utanpå väggplaton 45*45 reglar och frigolit mellan dessa, därefter gips. Ventilationslist vid golvet och modifierade taklister för att luften skulle kunna cirkulera bakom platonmattorna. Tror att det finns en hel del att läsa kring detta på Platons hemsida.
Finns mängder av sätt att göra, men detta fungerade bra hos mig. Ser utifrån din illustration att dina väggar ser lite annorlunda ut så jag vet ju inte om det går att göra liknande hos dig.
I mitt förra hus gjorde jag om källaren. På golvet la jag platon med ca 10 cm uppvik mot vägg runtom. Därefter cellplast 70 mm har jag för mig och sedan 16 mm flytande spångolv och laminatgolv på det. Väggarna (insidan) klädde jag med vanlig platonmatta, knopparna bildar luftspalt mot muren. Lämnade ett par centimeter mellan den uppvikta mattan från golvet och väggmattan för att möjliggöra ventilation. Utanpå väggplaton 45*45 reglar och frigolit mellan dessa, därefter gips. Ventilationslist vid golvet och modifierade taklister för att luften skulle kunna cirkulera bakom platonmattorna. Tror att det finns en hel del att läsa kring detta på Platons hemsida.
Finns mängder av sätt att göra, men detta fungerade bra hos mig. Ser utifrån din illustration att dina väggar ser lite annorlunda ut så jag vet ju inte om det går att göra liknande hos dig.
En alternativ lösning är ju att mura upp en Lecavägg innanför "klackarna" på din betongvägg, då kan man ev lägga cellplast skivor mellan "klackarna". Då har du en lösning som är helt oorganisk och hyfsat värmeisolerad.
Snyggt med putsade och målade väggar!!
Snyggt med putsade och målade väggar!!
De som är fuktigt är ju betong väggen och plattan, har fått ytterst lite utslag på 45x45 träreglarna 14% och de va 5cm längst ner då vissa kommer åt betongplattan. Sen var isoleringen som låg mot ytterväg lite fuktigt men de kunde jag inte mäta.
Har kikat på Platon matta mot vägg , men eftersom jag har dom där pelarna i betongen känns de svårt att få till brafbg skrev:Hej!
Cellplast mellan klackarna va ju ganska smart de ska jag kolla upp! Tack för tipsetoceanis skrev:
Klicka här för att svara