Plötsligt händer det!
Under montering skulle jag flytta min täljstenklädda Contura 820T lite grann. Jag råkade komma åt täljstenstoppen med bröstkorgen varpå den knäcktes. Många fula ord! Brottet skedde precis i botten av det U som stenen formar (stenen ligger som ett U runt skorstenen).
Just där, där stenen är som smalast, fanns inget stöd undertill. Lite dum konstruktion kanske, men hade jag inte bröstat den hade inget hänt!
Köpa ny topp, javisst, men det är tråkiga pengar. Och jag har inget emot att titta på en skarv om den toppen går att laga.
Min idé är att limma ett plattjärn på undersidan som stöd, kanske borra och sätta någon form av nit in i stenen. Andra förslag? Och har någon förslag på lim som går att använda i denna heta miljö? Läste om täljstenslim som görs av vattenglas, vatten och täljstensmjöl. Funkar det?
Tips mottages tacksamt.
Under montering skulle jag flytta min täljstenklädda Contura 820T lite grann. Jag råkade komma åt täljstenstoppen med bröstkorgen varpå den knäcktes. Många fula ord! Brottet skedde precis i botten av det U som stenen formar (stenen ligger som ett U runt skorstenen).
Just där, där stenen är som smalast, fanns inget stöd undertill. Lite dum konstruktion kanske, men hade jag inte bröstat den hade inget hänt!
Köpa ny topp, javisst, men det är tråkiga pengar. Och jag har inget emot att titta på en skarv om den toppen går att laga.
Min idé är att limma ett plattjärn på undersidan som stöd, kanske borra och sätta någon form av nit in i stenen. Andra förslag? Och har någon förslag på lim som går att använda i denna heta miljö? Läste om täljstenslim som görs av vattenglas, vatten och täljstensmjöl. Funkar det?
Tips mottages tacksamt.
Nu vet jag inget om hur kraftig bröstkorg du har men på beskrivningen låter det för mig som om det redan var en spricka eller något annat fel på stenen. Att "komma åt den" borde inte få den att spricka om den är som den ska. Jag skulle kolla med leverantören vad de säger. Sen kanske vi har olika definition på "komma åt", vad vet jag...johankr skrev:
Jo, svårt att säga om det fanns en försvagning. Jag hade mycket kläder på mig så kände väl inte att jag tog emot förrän det var för sent. Var ärlig när jag pratade med återförsäljaren och där verkade inte finnas någon hjälp att få.
Värmebeständigt lim verkar inte vara något det dräller av på hyllorna i vanliga butiker heller. Någon som har en uppfattning om hur varm en sån här kamin blir just där ovan inneslutningen?
Värmebeständigt lim verkar inte vara något det dräller av på hyllorna i vanliga butiker heller. Någon som har en uppfattning om hur varm en sån här kamin blir just där ovan inneslutningen?
Du tänker på pannkitt? Jo, har sånt hemma men tror inte att det limmar så speciellt mycket. Ev sätter jag ett par bitar fyrkantsprofil av järn mellan kamin och stenhalvor som stöd. Bara ca en cm avstånd. Då kan kanske pannkitt funka.
Roundup skrev:
Roundup tänker nog på "keramiskt lim"johankr skrev:
http://www.eldkraft.se/produkt/keramiskt-lim-drevgarnslim-thermic-1100---17ml-tub1828
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag har fetstilat och tagit bort bilden i citatet.johankr skrev:Plötsligt händer det!
Tips mottages tacksamt.
Är du inte rädd att järnet och stenen utvidgas olika mycket när du eldar?
Jo, det är ju en tanke värd att beakta! Jag bygger nog ett litet stöd av järnprofil undertill som stenen kan röra sig fritt över istället.Stefan Bengtsson skrev:
Hittade det här epoxilimmet som tål drygt 300 grader och verkar finnas hos bildelshandlare. Men det var ju skamligt dyrt.
http://performix.se/jbweld
Nä, precis. Vet inte exakt vad toppen kostar men min gissning är runt en tusenlapp. Reservdelar du vet.roland53 skrev:
Pratade dessutom med en skorstensrenoverare nu som sa att inget lim klarar att hålla ihop täljstenen. För poröst. Det får bli en provisorisk lagning och sen köpa nytt.
Är annars lite besatt av att försöka laga grejer innan jag köper nytt... Och ganska ofta lyckas det, men ibland får man kanske ge sig
Jag följer den här tråden med spänning. Finns det verkligen något att limma täljsten med? Täljsten i pulverform är det samma som talk, talk används som släppmedel. Täljsten är dött, ändrar sig inte av värme eller kyla, det har ingen kapilärverkan, det är hårt men ändå lättbearbetat, ett märkligt material. Jag har gjort lite figurer i täljsten, taskigt läge när de går sönder när man nästan är klar, jag hade också behövt lämpligt lim.
Jag provade med cyanoacrylate EC100 , verkar funka, värmde upp stycket till 150 grader, vid 140 började fogen mjukna. Men det är möjligt att det finns bättre anpassade typer av detta. http://www.hweckhardt.com/adhesives/pdfs/Hight Temp.pdf
Hur varm kan det där spisen bli?
Hur varm kan det där spisen bli?