Byggmaterial & Byggteknik
spaxx: Aha okej, ska man blanda bruket lite grövre så det inte flyter ut lika lätt, och faller ihop då? Det låter ju inte så knepigt det där. Mellan regel som jag i så fall murar upp till, bör det ligga något glidskikt mellan? Typ syllpapp/tjock asfaltremsa med sandad yta?
roland53: Du har ju bara tagit bilder från insidan. Var din avsikt att mura upp innanför glasblocken eller tänkte du ta bort blocken helt? Det är väl inget problem att mura oavsett vilket alternativ du väljer men att plocka bort blocken innebär väl att du måste putsa på utsidan? Det innebär ju mer jobb + att det kanske inte blir så snyggt mot redan putsad sockel. Jag hade nog gjort det enkelt
senmathal: Tack för svar! Roligt att höra lite erfarenheter från en som testat. Jo jag har också en spackel med 6 mm tänder. Tyvärr en lite klen plastgrej med olika tandstorlek på varje sida, Hur som helst så blandade jag en aning mera vatten och då blev det mera hanterligt. Är dock tvungen sätta i en del skruva medan det härdar för att få skivorna dikt mot den gamla gipsen. Det blir nog bra
Per i Hamrånge: Hej. Det finns massor med trådar här i forumet om just hur man isolerar och spärrar timmerhus. Generellt verkar de flest vara av den åsikten att man inte använder plast. Vid avsaknad av plast är inte glasfiber isolering lämpligt, om du tex vill isolera på insidan också. Många skulle nog regla upp insidan för att kunna dra el samt få något att skruva skivorna i. Och då kan man
danne_08: Silvertejp eller packtejp om inte formen är så hög att det blir väldigt många skarvar.
Robbery: Ja, vi har källare! Vi har en contura 560t som har lite täljsten. Det har inte varit några problem. Har den i ett hörn i vardagsrummet, och skorstenen går igenom en garderob på övervåningen.
tobbbias: Tack för infon. Jag murade själv min första stöt någonsin med igår. Lecablock. Jag är ganska säker på att jag blandade till en för lös blandning av murbruk b. Den var lite tjockare än välling... Men jag tänkte att fan, måste ju försöka ändå om man ska lära sig något. Så idag blir det att gå ner och vattna fogen lite!! Tack för infon och att du även gjorde en riktig
Jarlsgård: Hej! Börjar känna att det är en del trådar som blivit startade men ej avslutade från mig, men jag kan lugna er som faktiskt har koll på vem jag är att jag inte kör en "arga snickaren" och är överallt på en och samma gång utan tar en sak i taget :D Men nog om det! Nu kommer vi till dagens frågeställning som jag tror många av er kan känna igen er i! Jo det är som så att frugan
SBH: [citat] lättbetongskruven är till just lättbetong. någon längre spikplugg skall du ha.
HannesH: Tack vanpire Det är byggytan som är begränsningen, därav så tunna väggar som möjligt. Känns som att det blir svårt att uppfylla BBR krav på 0,33 i U-värde om man bygger med Leca. Hamnar över 0,3 i U-värde på väggarna med 50mm PIR, och över 0,35 med EPS.
Anna_H: Som sagt: en triangel vid varje takstol. Skruva en hel regel på trianglarna. Det normala är ju annars att ha lodräta reglar, en vid varje takstol, som är gerade i toppen. OSB utanpå det, och sedan gips.
tobbew: Hej Tack för tipsen, men ingen av de länkarna du bifogade lever upp till kraven vad jag kan se (vit + slät + >=110mm). Oavsett vilket så ska jag sikta på att handla av någon som finns i närheten. Men som du säger sist, jag får nog räkna med att kontakta ett lokalt snickeri och får kanske räkna med att måla det själv. Jag vet inte hur lätt det är att måla själv och få ett
SBH: [citat] tror tanken är att sätta ytskikt på takstolsbenen. vilket gör att man fyller sidorna med isolering
Zlingo: I badrummet la jag golvspån först med 10 mm springa till vägg. Vill minnas att jag sågade bort sponten mot vägg. Därefter tillkom gips (13mm) på väggarna och då var det smidigt att lägga en fog mellan gips och golvspån för att hindra flytspacklet från att fylla hela bjälklaget :)
larsbj: Din teori är troligen rätt, beroende på hur takstolarna ser ut, och vilket håll bjälklaget ligger mellan källare och bv
wsp: Tänker att om det blir blött så blir det mögel. Och att lukt från möglet sprider sig upp trots plast.
slaskman: Jag ersatte mona gamla halogenspottar med nya philips ledlampor köpta på jula för cirkus en 100 lapp styck. Dimbara var de också. Väldigt nöjd. I sommarstugan har jag bytt 12 volts spotarna mot biltemas ledlampor, enda nackdelen där är att de stör stereon !
Fixarjon: Vid en ombyggnation på jobbet har ett antal kvalitetsinnerrsr av märket moelven blivit över. De är lackad Mdf och väger bly. Dörrarna är glasade och är ungefär precis vad jag söker till mitt uterum. Om man behandlar dörrarna skulle de gå att använda tror ni? Vet att mdf suger fukt men kanske skulle funka ändå. Kan säkert spara 50 k tack vare detta.
Daniel__s: Ta ett prov och skicka för analys, bilden säger inte så mycket
justusandersson: Du skall ha luftspalt mellan råsport och PIR. Ingen annan stans. Jag tror inte att Isovers Vario duk är lämplig här när du använder PIR isolering. Konstruktionsplywood är lättare och starkare än OSB, men dyrare. När man vill ha ett skruvbart underlag innanför gips är det överlägset.
Manganbangan: Kika på mina bilder i början på min tråd så får du se vad betongen så fukt gör med trä. https://mobil.byggahus.se/forum/golv/279231-renovera-gillestuga.html
oas: Vänd den uppochned i ett år så kanske den blir rak igen. :p
larsbj: 140mm limträ borde ju fungera, om max regelhöjd är 145mm Om max regelhöjd är 195 fungerar vanlig c24. Att limma på sidan av befintlig regel tillför nästan inget jmf med att bara lägga den bredvid. Funktion av limning är om man ökar höjden på balken.
snowjim: Okay, då är Elfa hyllan på plats. [bild] http://i.imgur.com/9eyUTwF.jpg Satte totalt 1 molly skruv och en träskruv, återanvände resterande förutom den i mitten. [bild] http://i.imgur.com/bJQEpZD.jpg Vi provade först utan den vita hyllan och det är därför man kan skymta vita tassar på konsolerna. Vi blev dock inte helt nöjda med utseendet så vi testar ett tag med hyllplanet(det
SBH: du skulle kunna sätta gips. spackla måla och sen sätta vita hörnlister