Har Googlat och Googlat och inte hittat spårskruv (träskruv) i några grövre dimensioner, skulle behöva ett gäng 6,0x100 alternativt 5,0x90 för att få upp en hylla på väggen.

Någon som har ett tips?

Spårskruv är tveksamt om du hittar men kryss, Philips eller pozidrive finns.

Kolla med Biltema Würth, lokala bygghandeln.

Protte

Hmm... får kanske nöja mig med det :confused:

Det är ju ett mindre h-vete att få i en 6x100 spårskruv i något annat än potatismos. Dessutom är risken stor att man slinter och sätter mejseln i väggen eller handen. Alternativt så är hela spåret helt söndermosat innan skruven sitter ordentligt i väggen.

Nä, kör med tex ESSVE 6x100 :)

Du har onekligen en poäng, får försöka hitta kryss istället, vägrar torx...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel skrev:
Det är ju ett mindre h-vete att få i en 6x100 spårskruv i något annat än potatismos. Dessutom är risken stor att man slinter och sätter mejseln i väggen eller handen. Alternativt så är hela spåret helt söndermosat innan skruven sitter ordentligt i väggen.

Nä, kör med tex ESSVE 6x100 :)
Ska man få in grova spårskruv så är det att förborra och bra mejsel som passar exakt som gäller. Men då kan det å andra sidan gå ganska bra om man har lite handlag och tar det lugnt.

Men det är en stendöd produkt, så var man kan hitta det är inte lätt att säga. Kanske något gammalt snickeri som stått på samma plats i minst 40 år har en dammig halvfull förpackning dom blir glada att bli av med?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nove skrev:
Du har onekligen en poäng, får försöka hitta kryss istället, vägrar torx...
Varför det?

Torx är ju helt underbart o jobba med. Typ omöjligt o få bitsen o klättra ur..

Ni har helt rätt om torx, dock ser det inte så roligt ut i synliga beslag och liknande. Ska kolla med det lokala snickeriet!

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
richardtenggren
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag förstår TS behov av snygga skruvskallar och hade utan tvekan bemödat mig själv att hitta spårskruv för de skallar som är synliga. Med en borrsväng och rätt mejselskalle är det inga problem att dra i riktigt grova spårskruvar. Anser dock att försänkta Torx med rätt ytbehandling i ett korrekt försänkt hål är det minst anskrämliga alternativet till spårskruv.

• Gilla
Nove
  • Laddar…
Har kollat byggfabriken men de har tyvärr för klena dimensioner, det verkar som att alla byggnadsvårdssidor saluför samma sortiment av spårskruv - tyvärr.

Kolla med Göteborgs Skruvcenter 031 - 54 03 35 www.skruvcenter.se (kass hemsida=gott tecken)
De har en jäkla massa udda skruv på lager, bl.a. komplett UNC/UNF och väldigt mycket obehandlat.

• Gilla
Nove
  • Laddar…
Undrar vad tusan som är vackert med en spårskruv? :x Väcker mest illamåendekänslor hos mig. :eek:

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.