Hej,

Jag har en Monitor Audio Silver RX Centre som väger 10 KG, den behöver monteras på väggen ovanför TVn.

Tidigare i lägenheten hade jag två hyllkonsoler från Habo enligt följande :

8872855175198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De var fästa med mollyskruvar i gipsvägg och fungerade utmärkt. Ända nackdelen var egentligen att de är väldigt synliga.

Nu ska centern monteras på en vägg i betong och då är frågan om det finns något mer diskret att hänga i? TVn sitter nu monterad på väggen så det finns inte jätte mycket utrymme upp till där centern ska stå. Det finaste hade varit en L form precis som på bilden ovan men då utan byen och som sattes på andra hållet så att inget stack ner under högtalaren men jag förstår att det blir svårt att hitta material som håller för det utan stödpelare.

Något förslag?

En annan sak, vad hade ni använt för skruvar för att fästa detta? Hur grova och hur långa?

tommib
Om du kan acceptera att högtalaren kommer ut lite från väggen skulle jag satsa på byggbeslag. Spraya dem i rätt färg innan bara så blir de väldigt diskreta. Den lilla puckeln i mitten gör att högtalaren kommer ut lite men du ska väl ändå ha en sladd där?
https://www.byggmax.se/spik-och-skr...eslag-och-halplattor/vinkel-forstarkt-p729162

Två under och någon liten vinkel som håller fast i bakkant upptill så att högtalaren inte tippar framåt. Jag skulle fäst med typ två 40-50mm 4,5mm skruv och plugg per beslag, det är nog inte så viktigt om det är en bra betongvägg.

Vill du skippa den lilla vinkeln upptill kan du ju skruva fast högtalarna nerifrån men det kanske inte är aktuellt att skruva i dem.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ett par konsoler av den här typen ger en diskret och utrymmessnål upphängning.

konsol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har samma problem hemma hos mig. Följer tråden.

fahlis skrev:
Ett par konsoler av den här typen ger en diskret och utrymmessnål upphängning.

[bild]
Var hittar man såna? Vad klarar de för belastning?

tommib
Ärligt talat så är inte 10 kg så mycket belastning. Om man inte behöver dimensionera för att småbarn potentiellt försöker stå på centerhögtalaren så räcker det nog med klenare vinkeljärn också, speciellt om man sätter ett i överkant så att högtalaren inte kan tippa framåt. Måla som sagt i lämplig färg så att de matchar högtalaren så syns de inte så mycket. Detta förutsätter förstås att högtalaren är någotsånär rektangulär.

Konsolerna fahlis föreslår är förstås också snygga. De behöver vara rätt långa så att högtalaren inte tippar dock. Hur stor risk det är för det beror på var högtalarens tyngdpunkt ligger.

Hittade dem här :

http://www.beslagdesign.se/produkter/53/1063/hyllbarare-konsoler/konsoler/konsol-2049/

Hyllbärare att montera direkt i väggen.
Max avstånd mellan två konsoler:
40 cm
Max belastning: 40 kg
MAX HYLLDJUP: 20 eller 25
De ser faktiskt riktigt fina ut, 40 kg lär räcka och min center är 20 djup plus lite för sladd och kontakt så 25 cm(antar det är cm) verkar vättigt. Högtalaren är totalt 50 cm bred så det ger 5 cm på varsida vilket låter rimligt. Får se var man kan köpa dem bara.

tommib skrev:
Om du kan acceptera att högtalaren kommer ut lite från väggen skulle jag satsa på byggbeslag. Spraya dem i rätt färg innan bara så blir de väldigt diskreta. Den lilla puckeln i mitten gör att högtalaren kommer ut lite men du ska väl ändå ha en sladd där?
[länk]

Två under och någon liten vinkel som håller fast i bakkant upptill så att högtalaren inte tippar framåt. Jag skulle fäst med typ två 40-50mm 4,5mm skruv och plugg per beslag, det är nog inte så viktigt om det är en bra betongvägg.

Vill du skippa den lilla vinkeln upptill kan du ju skruva fast högtalarna nerifrån men det kanske inte är aktuellt att skruva i dem.
Jag kände på en sådan byggbeslag idag, det finns ju ganska kraftiga så de lär hålla men det känns ändå som att man behöver bygga ut armar på något vis. Visst kan man sätta ett beslag i ovankant men det känns inte fullt så stabilt. Att skruva i en 4000 kr högtalare känns inte så intressant annars hade det varit bästa lösningen.

tommib
Finns längre varianter... Stabilt kan jag lova att det är, så länge man inte rycker i högtalaren. Sätter du två vinklar på sidorna också så kan högtalaren bara åka ut om man drar i den.

Men de där konsolerna var snygga, så kör på dem du. Jag skulle inte sätta dem på max avstånd utan på ca 30-35 cm, det blir mer stabilt så.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har fått hem konsolerna nu och jag missade en liiite liite detalj, de är inte 25 cm utan 20 cm. De klarar dock av hyllor på 25 cm. Detta blir på håret att det går tror jag, de är helt klart i kortaste laget. Värt att nämna också är att bilden är inte helt rättvis, de är mer matta än blanka.

Butiken där jag beställde erbjuder såklart inte öppetköp efter som det var beställningsvara så jag har inte så mycket till val än att få detta att fungera. Köpte 2 uppsättningar efter som jag har 2 TV rum nu.

Vilken butik hittade du dem i? Om du inte vill skylta med den får du gärna PMa en länk i alla fall :)

Aha, nu förstår jag "detaljen" :/

Kan man inte fästa in någon slags plattjärn med hål i på baksidan av högtalaren och sedan hänga dem på en skruv, och sedan sätta några möbeltassar längst ner på högtalarens baksida som låter dem vila mot väggen?

Det är nu monterat, ska se om jag kan fixa fram en bild.

Tyvärr får jag säga att produkten är ingen höjdare, skruven är på tok för kort och de pluggar som medföljer till betong är inte ens nära rätt. Använder man dem så lär inte den korta skruven få tillräckligt bra fäste definitivt inga 20 KG där inte.

Även efter att ha fixat till plugg så känns de ganska saviga när man trycker till på dem och med lite våld går de böja lite som man vill ha dem trotts att man draget fast dem så hårt det går.

När vi monterat 2 st och lagt hötalaren ovan på så kunde vi konstatera att de skulle inte hålla för 40 KG, om katten hade hoppat upp på centern så är det tveksam om det verkligen hållit.

Så för att jag skulle känna mig säkrare så tog vi det andra sättet och monterade det med, självklart var det inte lätt att få alla i exakt samma läge men efter lite våld så blev det hyfsat rakt och korrekt. Nu lär det hålla även en katt utan några problem.

Värt att nämna är också att på bilden ser dem kromade ut men i verkligheten är de grå metallic målade. Ganska stor skillnad enligt mig.

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Nu är det ju för sent för dig men jag köpte tidigare en badrumshylla i glas som har rätt diskreta "klossar" som monteras på väggen. Jag skruvade klossarna upp-och-ner så de gömdes bakom högtalaren.
Den hyllan skulle klara 20 kg har jag för mig. Köpte den på Hornbach eller Bauhaus (minns inte vilket).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.