På bilder man googlar fram ser man aldrig hur trappstegen (i öppna trappor) ser ut underifrån när man renoverat med såna stegsatser som finns.

I mitt fall där de gamla trappstegen in är parallella i fram och bakkant kommer det att bli glipor. Eller?

Nån idé på att få det snyggt?

ingen?

Vart tänkte du få glipor? Trapprenoveringssatsen ligger ju an både i framkant och bakkant så har du plana ändar på stegen blir det inga glipor.

Stefan N skrev:
Vart tänkte du få glipor? Trapprenoveringssatsen ligger ju an både i framkant och bakkant så har du plana ändar på stegen blir det inga glipor.
Det var ju det jag inte har. Fram och bakkant är inte parallella. Även om så vore är det väl nästan alltid nån liten rundning på trappstegen så det blir glipa ändå. I mitt fall större glipa. Varför hittar jag inga bilder på en renoverad trapp tagna undertill?

Menar du att steget är kilformat? Jag har satt stepkit i min öppna u-trapp. Det blev toppen tycker jag. Originalstegen har je en liten runding så visst blir det en liten glipa där. Men inget som stör för mig.

Det var ett par kvällars jobb med sänksågen men det gjorde en makalös skillnad att gå från sliten furutrapp till ny fin oljad ek.

En bild säger mer än tusen ord :)

Parallella?

Om stegen inte är parallella spelar ju ingen roll, det sågar man ju till steget så det passar.

A
Är det en sådan här trappa?

Vitmålad trätrappa med horisontella trappsteg och synliga glipor mellan varje steg, med trähandledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är visst lite glipor där... :eek: Det har jag inte lagt märke till tidigare.😀

Har du ingen bakkantslist?

A
Det är bakkantslisten som man ser på bilden. Det är i princip en hörnlist i ek.

Jag körde utan bakkantslisten. Tycker det blev fint ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.