Intressant, håller på att färdigställa ett biorum där jag ska ha plats för en typ dubbelt så stor center, och det borde kunna gå att använda dessa för min med (kanske).
Tack för uppdateringen!

PeterStrandberg skrev:
Kolla nyckelhålsbeslag, de röda högtalarna en bit ner
[länk]

Några tillverkare har dem original på tex sorroundhögtalarna

[bild]
Jo, sådana känner jag till, har sådana på just sorroundhögtalare. Av någon anledning vill jag dock inte skruva i sådana på en centerhögtalare, tror dessutom att det ska till ganska grova träskruvar i högtalaren för att det ska hålla. Ser inte att det skulle hålla bättre än det jag nu satt upp, tror att den känsliga punkten är gipsväggen i sig tyvärr.

Funderar på om jag kanske ändå har använt fel expanders. De är gjorda gör 16 mm och uppåt så om 16 mm är minsta tjockleken så får man anta att i detta läge så fungerar benen mer som klor än att de ligger jämt längs väggen.

Kanske ska ta o byta ut exapndern mot någon som är mindre, ex de som har max läge på 16 mm, vid det läget borde benen ligga plant mot ytan på insidan och på så vis bör konstruktionen bli markant bättre?

Rent hållbarhetsmässigt tror jag egentligen inte det är någon vara för gips och träregel med tanke på att förra högtalaren jag hade satt i enbart gips. Men visst jag kommer inte ihåg om det var dubbel eller enkelgips men troligen var det enkel med tanke på att det var innervägg i en lägenhet.

Tittar tillbaka i min historik så ser jag att jag satte upp TVn med 2 st 6e, 2 st 5e och 2 grova träskruvar i regel och det verkar funka fint. Så då har jag troligen använt fel expanders då 6e är gjorda för enkel skiva.

Jag har dock ett svagt minne av att någon sa att det var extremt viktigt att benen vecklades ut fullt vilket gjorde det bättre att ta den "större" modellen men å andra sidan lär det inte vara så bra om inte benen riktigt räcker till. Tror helt klart att det blir bättre fäste om de sitter precis på marginalen, d.v.s 16 mm så att benen ligger plant mot innerväggen.

Låter det rimligt att byta ut de 2 exapndersarna?

Jag köpte hem toggle(M5) och expander(M6) men det slutade ändå med att jag körde med expander gjord för 13 mm gips efter som det fungerat så bra till TVn. Innan jag tog bort de gamla så kände jag på hur de satt och de glappade ganska bra i väggen faktiskt så de var inte konstigt att hyllan inte blev helt stabil.

Vid fästningen av den nya expandern använde jag givetvis expander verktyget vilket gör det lätt att veta när expandern vecklat ut sig fullt. Förra gången kunde man trycka och trycka här och man hörde bara hur klorna borrade sig djupare in i gipsen, denna gången tog det riktigt stop vilket tyder på att armarna hamnat rätt trotts den märkliga tjockleken på gipset.

Efter som den nya expandern satte sig så mycket bättre så försvann yttre brickan också vilket medförde att konsolen kom ända in till väggen.

Då jag hade problem förra gången med att underläppen på konsolen inte låg an mot hyllplanet helt så valde jag att limma fast små brickor längst ner på baksidan av underläpparna mot väggen. Detta hade troligen inte behövts nu när de hamnade ända in till väggen. Resultatet blev att hyllplanen med last pekar smått uppåt men det är väldigt lite, huvudsaken är att den inte pekar ner som tidigare.

Så nu sitter det bra i väggen, det känns riktigt stabilt och jag känner mig säker på att den klarar av en katt om han så skulle lyckas hoppa upp.

Jag kan faktiskt rekommendera konsolerna så länge som man har tålamod att fästa dem rätt i väggen.

Här är lite bilder på resultatet.

ltrCHl2.jpg
ILqnCHM.jpg
IpoNtdW.jpg
nL6wBur.jpg
5W4Kf5x.jpg

Okay, då har jag monterat DURALINE versionen också men då i betongvägg, såhär blev det :

MBRCD4L.jpg
Skruvarna som medföljde till vänster, skruven jag valde att använda till höger. Den gick att skruva i konsolen(d.v.s största möjliga storlek på skruven), däremot fick jag borra lite i glidhållaren på baksidan.

MBRCD4L.jpg

jlC2tHV.jpg
Det är minst sagt en rejäl skruv.

aKPjNxH.jpg
Kagoxyi.jpg
6VsfQ0F.jpg
i5vh8N4.jpg
8Fiml6h.jpg

Man kan konstatera att Duraline konsolerna är av många gånger högre kvalité än vad Biltemas version är, det är alltså inte likadan konsol. Duraline är mycket kraftigare i godset, sviktar inte har går att justera vertikalt någon cm om hålen inte blivit perfekta. Jag betalade nedast 20-30 kr för 4 st Duraline på kraftig rabatt, vanligt pris ligger på ca 100 kr / st klart dyrare än Biltema men också mycket högre kvalité och lättare vid montering.

Skulle jag köpa konsoler igen så blir det Duraline.

Jag måste samtidigt höja ett varningens finger för Beslag Design AB där jag köpte tidigare konsoler från

Konstruktionen var minst sagt undermålig, på tok för korta skruvar, helt fel plugg. Konsolen består av en special skruv som är extremt svårt att demontera utan att ha isönder gänger. Det värsta är nog att föreget Beslag Design AB tar inte ansvar och hjälper mig få tag på nya special skruvar, istället säger de bara att det inte är de som tillverkar. De vill alltså att jag ska kasta konsoler för 500 kr istället för att endast byta ut specialskruven?

Några foto till.

ja7s2M3.jpg
IeyxowS.jpg

Skillnaden mot konsolen som sitter på övervåningen är till synes ingen(merän färgen) men den ser klart klumpigare ut i denna sista installationen och det beror troligen på att TVn är ganska mycket mindre(50" kontra 65").

Redigerat:
Jag köpte hyllkonsoller idag och kapade en skena en bit under ovansidan på centern.

Högtalare Xtz 95 5.1 och 12.17 bas.
Stereomöbeln längst till höger av 16mm mdf hemmabyggd för att matcha basen :)

20160220_154148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160220_161355.jpg
Skapa konto

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Jag köpte hyllkonsoller idag och kapade en skena en bit under ovansidan på centern.

Högtalare Xtz 95 5.1 och 12.17 bas.
Stereomöbeln längst till höger av 16mm mdf hemmabyggd för att matcha basen :)
Nice, ser fint ut men tveksam till hur snyggt det blivit om centern varit placerad ovanför TVn (där man sett hållaren). På tal om placering, din TV ser ut att sitta i högsta laget? Om du räknar överkanten på TVn och ner till golvet, hur långt har du där?

Nä det hade nog inte blivit så snyggt. Jag tänkte först göra egna nyckelhålsbeslag men det här blev stadigare, mer småbarnssäkert.

Har 152 till överkant, 80 till underkant (55" tv) och ögonen på ca 100 cm över golv.
Har också läst om att inte ha tavelhöjd. Men man kan nu ha fötterna på soffbordet och/eller ligga i divandelen utan att det skymmer eller blir obekvämt så det blev bra höjd :)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Min lösning visade sig inte hålla i längden, bräden böjde sig ganska mycket så nu kommer jag köra på en likadan lösning som du PeterStrandberg. Var idag och köpte det jag behöver men butiken hade inget annat än 22 cm långa armar och det är lite väl långt såg jag nu när jag kom hem. Tror 17 cm hade varit mycket bättre i mitt fall så jag får troligen ut och leta imorgon.

Vilken längd valde du? Och hur gjorde du med själva väggskenan? Antar att du sågade och sen borrade extra egna hål? Så totalt 4 expanders?

Kommer bli bra med väggskena, men tycker att det skulle bli bra med sådana här konsoler också, då kommer centern nära väggen och blir fixerad i sidled.

Två metallkonsoler avsedda för väggmontering för att fixera hyllor i sidled.
Skapa konto

Det hade säkert blivit snyggt men problemet är att när man byter center så måste man även byta fästet vilket inte är så kul(med tanke på håltagning).

Eller menar du att man skulle skruva fast högtalaren i konsolen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.