J
justusandersson: Det behövs en tydligare redovisning om du skall få några vettiga råd. Jag antar att hela bjälklaget behöver en extra bärlina på tvärsen för att minska svikten. Jag håller med Mahnils att det inte är lämpligt att fästa en stålbalk i en timrad yttervägg, särskilt inte om det är liggande timmer. Generellt sett tycker jag man skall vara försiktig med att föra in stål i
2 svar · 3,5k läst
J
justusandersson: De vertikala lasterna är ju i sammanhanget väldigt små, så det går säkert alldeles utmärkt med 70x70. Men när man bygger plank är det estetiska väldigt viktigt, så 90x90 är ett mycket bättre alternativ. Ur konstruktionssynpunkt är stabiliteten i sidled det största bekymret, och det löser inte stolparnas tjocklek. En vinkel i gatuhörnet kan hjälpa till, men ibland kan det krävas
2 svar · 2,8k läst
·
leby
leby: Svårt få fäste i hårda sten, leta upp en primer, a eller b bruk blir bra i övrigt.
24 svar · 3,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ingen lätt fråga att besvara! Men här i Sydsverige skulle jag säga att 0 cm isolering räcker till för ett "förråd". Eller har du tänkt att värma upp det lite grand? Lägg i så fall på 95 mm gullfiber, så är du hemma.
9 svar · 1,7k läst
A
SBH: [citat] Syllpappen blir det så klart hål i. Brukar ha så att Syllpappen går upp på ändträet. Eventuellt fästa Syllpappen med klammer. Men det funkar utan. Använd spikplugg eller expanderspik. Betongexpanderbult skall du inte använda.
22 svar · 78,1k läst
L
Liteavvarje: [citat] Ja en vanlig hemmasugare tar allt och går inte sönder , förutom gipsdamm och slipdamm från spackel , dessa är döden för sugaren
3 svar · 2,1k läst
L
Liteavvarje: Gör så inget annat att välja på , men det räcker nog med 3 st , det är ju bara 3 meter , så ställ 45x95 på högkant och sätt några skruvar i plattan ,så dom inte tippar ,mot reglarna det räcker med en vanlig 13 mm plyfaskiva som du kapar till rätt mått , , håller för att nästan köra bil på
1 svar · 8,7k läst
M
Martin_355: ok.
6 svar · 7,6k läst
·
M
A
Anubiz: Tackar för det tipset.
5 svar · 2,2k läst
·
S
spaxx: Gjuter nu vid det dåliga hörnet. Gamla sulanpå utsidan muren på 10cm breddas till totalt 30cm, och 18cm djup. Gjuter även in en bit under gamla sulan där det rasat. Tillför nu åxå armering, på bägge sidor om hörnet, samt långa bockade järn som går 150cm runt hörnet mot bägge sidor, 4st. Gjuter med grovbetong, kör betongvibrator och ser hur betongen far in under gamla sulan. Ser
22 svar · 12,5k läst
·
LasseBergvall
LasseBergvall: Det lät ju gansla smart! man bara "grundar lite med en blandning och sen lägger man sista lagert efteråt!
3 svar · 1,1k läst
S
snowjim: Låter bra, men hur bör man sätta gipset? Bör man se till att skarva runt övergången eller bör man överlappa där man skruvar en del av skivan och limmar en annan del?
16 svar · 2,9k läst
Daniel_N
Daniel_N: Sågade till siporexblock med en gammal fogsvans, limmade fast m sättlim.sen tätade jag m fogskum och spacklade slätt. Blev mkt bra.
9 svar · 2,9k läst
Vermilion
Vermilion: [citat] Är väldigt ny på detta område. Du tänker säkert en bar tanke men jag har svårt att förstå hur du menar. Ska jag täcka "insidan" av fönsterkarmen med osb skrivor menar du? Jag har även tillgång till bra borrhammare så jag skulle kunna ta upp öppningen mera och få det se ut mer som ett vanligt fönster? Tänkte mest så skivorna inte går ut över glasblocken och gör
4 svar · 1,4k läst
·
C
Carlsonn: Nu är väggen riven som kan ses på bilden. Nu återstår efterjobb med att lägga på lister där väggen rivits i väggar och tak. Det lutar åt att jag anlitar målare och snickare för det. Vet ni annars om det är möjligt att göra själv? Ska man slipa -> spackla -> lägga på lister?
14 svar · 18,9k läst
·
H
heimlaga: Det gamla sättet är att bränna den delen som skall ned i marken upp till 10-20 cm över mark. Antingen bränner man dem i en vedbrasa eller med blåslampa och ytan skall bli ordentligt förkolnad. Sedan packar man sten i gropen runt stolparna så det blir väldränerat. Eftersom träet ruttnat snabbast vid markytan lönar det sig att hålla efter gräs och sly kring stolparna så det blir så
4 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Du kan väl fylla ut med något annat sista centimetern, plastfolie, masonitskiva eller vad du har att tillgå. Golvdrag har inte så mycket med ålder att göra, utan hur mycket springor det är i konstruktionen.
5 svar · 2,9k läst
·
K
kajsaandersö: Hej, tack för snabbt svar! Jag ska kolla med HSB som är brf. Elen är ihopslagen. En fråga, känner du eventuellt till någon hantverkare som gör den här typen av jobb? med vänlig hälsning Kajsa
2 svar · 2,5k läst
H
hul: alltså ta inte ut något i förskott nu. Undersök först nu om de är några skador. Huset har ju ändå stått så i nästan 40 år. Har de funkat så hittils så kommer de nog fortsätta fungera, såvida duinte gör några andra ändringar som byter värmekälla, ändrar ventilationen osv. kommer du åt att tejpa ihop de så är de en jätte bra lösning, finns speciell tejp för de
3 svar · 1,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: Det är ju egentligen grannens problem, din granne ska inte störa dig nattetid, stör grannens gäster dig så får grannen se till att det blir tyst. Dvs kan de inte sköta sig så får grannen säga upp hyresavtalet.
10 svar · 2,5k läst
·
nino
nino: Du kan ju klämma i lite latex eller fogskum, bra ifall du känner att det drar.
28 svar · 3,7k läst
·
T
trikraske: Hej Lite sen fråga men nu är det dags. Är det någon som har tips på ett bra sätt att stänga/låsa fast luckan? Helst något som inte sticker ut för mycket. Har letat lite efter sådana beslag man har till vissa apparatskåp med typ en trekant i mitten. Vet någon var det finns stort utbud av det eller om ni har annat tips.
4 svar · 2,5k läst
·
L
Liteavvarje: Skillnad på klinker och klinker , hur hårt dom är brända samt tjocklek , i garage bör du ha hård brända , på vintern har du dubbar , vid läggning så måste det vara fullt med fix inunder annars kan dom spricka när bilen kommer in
2 svar · 3,4k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] -Leda allt vatten från taket ned i hängrännan. -Undvika att vatten stänker eller blåser över hängrännans bakkant. -Undvika att vatten kappilärsugs in under pappavslutet. -Skydda den nedersta råspontens obehandlade kant.
6 svar · 3,7k läst
ghoti
ghoti: Det går om det måste gå. Jag glömde kontrollmäta på slutet och fick göra ett snedkap på en 4 m bräda (2,5 cm diff mellan kortändarna) för att få det att passa mot huset. Jag lade upp brädan på bockar och spände fast en rak bräda ovanpå som anhåll i önskad vinkel, sen körde jag varsamt med cirkelsågen längs anhållet. Det tog lite extra tid men om det bara handlar om två
10 svar · 3,1k läst
·
F
Fedtmule: Tack Ljus Hade aldrig hittat det om jag Googlade utan att veta namnet men nu (y)
2 svar · 1,2k läst
7
79andreas: Det är ingen tillskjutande fukt underifrån eftersom det är golvspånunder som är limmad på 80mm cellplast som e ovanpå en ångspärr och sedan betong. Tror jag la golvet ett par dagar efter flytspackling, så fukt var nog kvar i spacklet när plasten lades där. Mönstret ser ju "milrobiologiskt ut" som en agarplatta.
2 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: Ja, den plåten är viktig för att förhindra vattenspill under pannorna. Man måste räkna med att bärläkten med denna konstruktion (liksom för övrigt all bärläkt) inte håller i evigheter. Den kommer att bli fuktskadad där den är spikad i takstolarna. Betongpannor har en realistisk livstid på 40 år. Innan dess kan de börja läcka in pga mossa och annat.
5 svar · 7,5k läst
·
S
Stefan1972: Alla murade spisar eller kakelugnar rör på sig på tid och längd och måste muras om. Det kommer man aldrig ifrån och det är knappast en lösning att dölja sprickorna med nå temporärt. Visst, det kanske tätar för stunden men problemet är ju kvar. Annars blir det ju som att täcka rostskadorna på bilen med wellpapp och spraya body på det.
14 svar · 6,6k läst
·
N
Niq: Är det faktiskt omöjligt att köpa färdigspårad gips idag ? Då när jag byggde skorstenar så använde vi gips som var färdigspårad när vi gipasde in den.
18 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.