Byggmaterial & Byggteknik
Stefan1972: Alla murade spisar eller kakelugnar rör på sig på tid och längd och måste muras om. Det kommer man aldrig ifrån och det är knappast en lösning att dölja sprickorna med nå temporärt. Visst, det kanske tätar för stunden men problemet är ju kvar. Annars blir det ju som att täcka rostskadorna på bilen med wellpapp och spraya body på det.
Niq: Är det faktiskt omöjligt att köpa färdigspårad gips idag ? Då när jag byggde skorstenar så använde vi gips som var färdigspårad när vi gipasde in den.
hul: Om jag får gissa utan att veta konstruktionslösningen så tror jag följande: de är en klassiskt platta på mark utan underliggande isolering = riskkonstruktion fukt tränger upp i plattan och orsakar skador på ovanliggande konstruktion. Fukt och lukt kommer finnas kvar i plattan men lösning är som du har gjort att riva bort gammalt golv och installera ett ventilerat golv som hindrar
hul: antog att han beställt en leverans hem med materialet. Då bara beställa en lull, kostar runt 1000 kr/timme och de är gjort på 2 timmar kranbil kostar 1400kr/timme
justusandersson: Det är vanlig asfaltpapp, den enda typ av "tätskikt" man hade tillgång till på 30-talet. Brädorna som du har frilagt är spräckpanel, ett vanligt underlag för rörning och puts.
ECHL: Tja! Tacksam för svar! Ja, det blir siporex och gullex m2,5. Utan armering. Direkt på plattan. Risken för sprickbildning berömmer jag som låg då det är enbart dött material rakt igenom.
schmakita: Jag hade kört dubbelskivor för att slippa bongotrummeväggar men om det varit dubbelgips eller gips+osb vetetusan. hade antagligen låtit priset avgöra. Att sätta upp saker på gipsväggar (utan OSB/kortling/regel under) kräver ungefär samma eftertanke som att sätta upp i olika betongmaterial (inte minst lättbetong)... Kan verka svårt och omständigt första gångerna men när man kommer
MalZon: Så här blev det med glesen iaf. Större bild: http://i.imgur.com/CfLvUgV.jpg [bild] Mvh Jonas
SBH: [citat] nä, ingen gissning. kan se ut precis vad som helst. skarvas med plåthylsa, dosor är i plåt.
Fjojtmehmet: [citat] Ifall du kör med mdf så kan du få perfekt finish. Jag har tillverkat egna klackfoder till hela kåken i mdf Däremot så har fogarna spruckit på några från när huset rör sig, då jag skulle avråda från detta. En list som du visar skulle man ju kunna göra ur en planka med en klyvsåg utan bekymmer Men ska du ha många lpm tycker jag också du ska vända dig till hyvleri.
Sam_u_El: Uppföljning långt senare (främst för att jag själv gillar när trådar får "slut"). Det blev en limträbalk i öppningen av den övre väggen, samt förstärkt med regelvirke (2st skruvlimmade 45*145 om jag minns rätt) i den nedre väggen. Jag hade inga problem med att utföra arbetet som om väggen var bärande, men ville komma ifrån kommunens krav på bygganmälan. Efter lite
Mikael.S: Hej. Vi har alla haft lite ont i magen för att betala i förskott. Men de som har har skrivit här har gjort det och allt har blivit ok. Och till och med lite mer... / Mikael S
SBH: [citat] då borde många av våra äldre hus vara rivnings färdiga
useless: Dom är från 50-talet och relativt tunna eftersom dom har legat uppepå originalgolvet. Men som råspont skulle dom säkert funka bra.
kimf: hej, har satt nya, mindre fönster i nya köket och muraren har hjälpt mig att fixa till fasadsidan. Ytterväggarna består av - Lättbetong - Isolering - Tegel Tänkte fogskumma sista biten (saknas isolering ca 20cm ner i hålet, här) [bild] [bild] Sen mura fallet mot fogskummet. Men inte så lätt när det inte finns något stt "skumma mot". Är det överarbetat att gör detta, skulle ni bara
kulle: BMS i Hässleholm brukar kunna ordna fram det mesta http://bms.nu/bygg/
hul: jo man använder alltid förstärkningar i hörnen, metall används nästan aldrig länge nu är de papper som gäller. Men vi kan ju inte svara på om du har beställt de eller inte de får du kolla dina handlingar/kontrakt
pjapen: Nej, ligger en last rakt ovanför plinten blir det inget moment i bärlinan för den alls, dvs moment av 3 laster istället för 4 som du får vid upplag när plinten är mitt mellan 2 golvreglar. Moment är en rörelse och när du stoppar rörelsen får du en nedböjning. kraften från golvbjälkarna skapar moment i bärlinan. (se fig gick inte att hålla sig ifrån att rita) Så de har D/4 för
Daniel 109: Försök hålla ytan fuktig. Det är ingen risk att det blir för blöttflr betongen.
buspojken: Ta reda på exakt vad de är för besök du haft i ditt virke, så du inte släpar in nå helvete i tillbyggnaden, här behövs bilder för att ens våga sig på en gissning, finns massor med skadedjur som äter trä
Robert63: [citat] Jag lade dom bara, inget lim. Det blev helt ok, men om jag hade fått göra om det hade jag valt att lägga en lite tjockare/längre parkett istället, då den bär av bättre. Om man vet om det kan golvet uppfattas som aningens "mjukt".
Martin_355: Ok. Var lite otydlig där. Det är en mur runt plattan. Har gjort en brunn på plattan för att få bort vattnet. Då vet jag hur jag ska göra med betongen. Är det bara gjutjärnsbrunn som gäller.
larsbj: [citat] Träregel är lite diffust begrepp, men om man tar gran av fin kvalité är det något mer böjstarkt än plywood. Gran är ca 10% lättare.
eppeee: Förövrigt droppar det mycket lite. En droppe var 15e sekund kanske..
justusandersson: Behovet av luftspalt hänger främst ihop med önskemålet att ventilera bort den fukt som alltid finns i brädgårdsfärskt trä, t.ex. i nylagd råspont på taket, som dessutom klätts med relativt diffusionstät papp på ovansidan. Möjligheterna att ta hand om denna fukt påverkas också av valet av isoleringsmaterial. Mineralull t.ex. saknar hygroskopiska egenskaper och har man också
kristoffer1: Är det samma som geonät? Har funderat på det. Skulle innebära en del grävande för att få på plats. Enklast vore att dimensionera muren rätt. Då slipper jag allt grävande och kan även se en fördel att låta massorna ligga där som de har gjort i 6 år. Antar att slänten,jorden har satt sig då.
Tosse: Varenda bygghandel som inte heter byggmax eller bauhaus borde med glädje ta in det virke du behöver. Och ta betalt därefter förstås! :) Annars kan du ju klyva en 195 också.