Killarna som la sten hos mig innan i våras fick även uppdraget att sätta ner plintar till mitt plank.
De satte ner plintar av måtten 500 mm höjd och 75 mm mellan plintjärnen. Plintarna är satta med 1,5 m avstånd mellan varje plint

Höjden på planket ska vara 1,6 m högt, befintligt plank som PEAB byggt har sparrar med mått 90X90

Frågan är om det räcker med dessa plintar utan att det ska bli ett svajigt plank, bor nära kusten på på skånska slätten, så det blåser rejält

Mina val som jag gärna önskar svar från er kring:

# Köra på dessa plintar och köpa sparrar som är 70X70

#Köra på dessa plintar och köpa sparrar som är 90X90 men jacka ut nedtill så de passar till plintjärnens mått (snyggare då befintligt plank har sparrar av denna dimensionen)

# Ta upp plintarna och sätta nya med bredare avstånd mellan plintjärnen ( 95) och då ta sparrar med måtten 90X90

Bifogar bild där man ser plintarna samt hur befintligt plank ser ut ( höjd 1,8 m och det jag ska fortsätta bygga på ska växla ner till 1,6 m höjd) . Planket kommer byggas som ett L, totalt 10 plintar

• Nylagda betongplintar för plank på en gräsmatta vid ett befintligt grått plank, med byggmaterial och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade kört på alternativ #2 Köra på dessa plintar och köpa sparrar som är 900X900 men jacka ut nedtill så de passar till plintjärnens mått (snyggare då befintligt plank har sparrar av denna dimensionen)

Men syftet är enbart estetiskt

De vertikala lasterna är ju i sammanhanget väldigt små, så det går säkert alldeles utmärkt med 70x70. Men när man bygger plank är det estetiska väldigt viktigt, så 90x90 är ett mycket bättre alternativ. Ur konstruktionssynpunkt är stabiliteten i sidled det största bekymret, och det löser inte stolparnas tjocklek. En vinkel i gatuhörnet kan hjälpa till, men ibland kan det krävas en stödjande sträva.

När man bygger med många horisontella ribbor så blir även små avvikelser synliga. Det bästa är att välja extra hög virkeskvalitet på ribborna och att skarva dem momentsäkert. Om alla ribbor är lika långa och går från en stolpe till nästa, kände få en tråkig "hängande" karaktär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.