1 701 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
isolera gammal redskapsbod?
Tänkte byta fasad på två sidor av min gamla redskapsbod.(resterande nästa år)
Och ska jag nu göra detta så vore det kanske bra att få dit lite isolering & vindpapp.
Byggnaden kommer inte bli någon 21grader, åretrunt byggnad.
Vet inte vad den ska bli. snickarstuga, garage, bastu, hundgård. Kanske med lite underhållsvärme.
Så att få dit lite isolering ifall att, vore väl inte helt fel?
Men hur mycket isolering?
Det är många olika dimensioner på virket. Stockarna längst ner, hörnen och högst upp är 10cm djupa.
Bör jag lägga på lite virke för ha tjockare isolering?
Träskivor på insidan, vindpapp på utsidan, luftspalt och panel.
Något mer man bör tänka på?
Visa bilaga 229839
Visa bilaga 229840
Mitt mål är att få rak och prydlig panel likt denna:
Visa bilaga 229841
Och ska jag nu göra detta så vore det kanske bra att få dit lite isolering & vindpapp.
Byggnaden kommer inte bli någon 21grader, åretrunt byggnad.
Vet inte vad den ska bli. snickarstuga, garage, bastu, hundgård. Kanske med lite underhållsvärme.
Så att få dit lite isolering ifall att, vore väl inte helt fel?
Men hur mycket isolering?
Det är många olika dimensioner på virket. Stockarna längst ner, hörnen och högst upp är 10cm djupa.
Bör jag lägga på lite virke för ha tjockare isolering?
Träskivor på insidan, vindpapp på utsidan, luftspalt och panel.
Något mer man bör tänka på?
Visa bilaga 229839
Visa bilaga 229840
Mitt mål är att få rak och prydlig panel likt denna:
Visa bilaga 229841
Är det inte enklare att sätta isoleringen från utsidan när du ändå river panelen?
Ett lagomalternativ är kanske att hålla med de 10 cm som går in nu, och sedan när det är bestämt vad det ska bli, att det tilläggsisoleras på insidan med ett lager ytterligare 45 - 95 mm?
Ett lagomalternativ är kanske att hålla med de 10 cm som går in nu, och sedan när det är bestämt vad det ska bli, att det tilläggsisoleras på insidan med ett lager ytterligare 45 - 95 mm?
Jag kan tänka mig göra min 100mm pelare djupare genom lägga på virke på utsidan av pelarna,sedan ny panel, så jag kan ha säg 120 eller 145 isolering ifall det skulle göra stor skillnad ifall byggnaden ska ha underhållsvärme under vintern. Om den dagen kommer så gör jag två-vånings plan hela vägen och kan då lägga isolering på "vinden".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara