Hej har en grannfastighet (dagverksamhet) som hyr ut ett plåtskjul som både lyser upp (pga transpae plastfönster) ens hus samt för oljud då det är noll ljudisolering, snarare förstärkning av ljud när dom är där. Det är trimmade bilar osv där så avgassystem låter och vibrerar in i huset = irriterande deluxe då de ofta är där kväll till 03 på natten...
Har ni något tips för att reducera ljud som äter upp både dova och höga plåtljud tex när de hamrar plåt eller slipar...
Jag funderar på köpa stora träd och plantera tätt i tomtgräns. Men vilken sort för att blockera ljud? Vill gärna ha träd som är gröna och täta även vintertid...!
Skulle väl även vilja ha en hög mur eller plank men det kräver troligen bygglov. Inte ens säkert att man får bygga 4-5m högt tätt plank med bygglov?
Det är sluttande mot dom så de är ca 3m under marknivå vid tomtgräns. Men byggnaden är rätt hög..
Tips?
Har ni något tips för att reducera ljud som äter upp både dova och höga plåtljud tex när de hamrar plåt eller slipar...
Jag funderar på köpa stora träd och plantera tätt i tomtgräns. Men vilken sort för att blockera ljud? Vill gärna ha träd som är gröna och täta även vintertid...!
Skulle väl även vilja ha en hög mur eller plank men det kräver troligen bygglov. Inte ens säkert att man får bygga 4-5m högt tätt plank med bygglov?
Det är sluttande mot dom så de är ca 3m under marknivå vid tomtgräns. Men byggnaden är rätt hög..
Tips?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det bästa är ju att ljudisolera själva bullerkällan , dvs att ljudisolera skjulets fasad, glas osv. Förstår att detta inte är genomförbart i detta fallet. Då återstår att skärma av med ett tillräckligt högt bullerplank eller att ljudisolera fasad på mottagarsidan, dvs din egen. Träd hjälper tyvärr inte.
Har bett ägaren göra det om de ska hyra över längre tid. Förstås rätt mycket pengar och knappast något en hyra kommer återbetala närmaste 10 åren.
Men frågan är om man ens får med bygglov bygga så högt som det handlar om här?
Men frågan är om man ens får med bygglov bygga så högt som det handlar om här?
Träd fungerar väldigt dåligt. Jag träffade en man som planterat dubbla rader med Tuja så det bildade en dubbelradig häck med en gång imellan som bullerdämpare mot en motorväg. Det hjälpte inte alls.
Bullerplank är nog ända lösningen och prata med dina plågoandar, vill det sig riktigt väl så kanske dom lugnar ner sig lite, ett tag iallafall. Nästa steg är att gå på fastighetsägaren gärna tillsammans med eventuella grannar.
Staffan
Bullerplank är nog ända lösningen och prata med dina plågoandar, vill det sig riktigt väl så kanske dom lugnar ner sig lite, ett tag iallafall. Nästa steg är att gå på fastighetsägaren gärna tillsammans med eventuella grannar.
Staffan
Fanns den bullriga miljön när ni flyttade in ? om inte så har den tillkommit , lyder under miljökrav prata med dom om att det inte är lämpligt att hålla på til 3 på morgonen , framtill 22 inget att göra åt , samtal är bäst , skapar vänskap och samförstånd , annars bara kommuns miljökontor
Uthyrningen kom efter. Vid årsskiftet. Vi flyttade in början förra året. Nytt hus. Så det är nytt och högst irriterande. 10-15 bilar där och folk lika många ibland blandar över dagar i veckorna.L Liteavvarje skrev:
Fastighetsägaren vet om att jag inte är nöjd. Grabbarna som hyr. Det är bra killar o tjejer. De dämpar sig om jag klagar.
De som hyr och ägarna är vänner vad jag vet. Vet man dom hyr x månader till sen drar då det ju lugnt. Men just nu är det tillsvidare tror jag och att inte veta när det tar slut är det värsta när man väcks på natten då och då för oljud man inte kan få tyst på utan att ta på sig och vara sån där gnällgubbe till granne.
Bäst vore ju att plåtskjulet ljudisoleras. Men jag förstår den investeringen både är kostsam och kanske kräver bygglov för dom osv.
Ska kolla med kommunen hur högt plank jag får bygga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 795 inlägg
Kan inte säga att jag tycker det är "bra killar och tjejer" om de inte kan respektera grannarna, speciellt om du sagt ifrån.Johnny Viking skrev:
Det gör väl inget att de mekar till tre på natten, men vill de föra oväsen får de hålla sig till "normala" tider.
Då är ju frågan om du ska åtgärda med bullerplank , det brukar vara den som gör buller som får bekosta , titta på vägavsnitt , nu är det väl inte att dra över samma kam , men något liknandeJohnny Viking skrev:
Uthyrningen kom efter. Vid årsskiftet. Vi flyttade in början förra året. Nytt hus. Så det är nytt och högst irriterande. 10-15 bilar där och folk lika många ibland blandar över dagar i veckorna.
Fastighetsägaren vet om att jag inte är nöjd. Grabbarna som hyr. Det är bra killar o tjejer. De dämpar sig om jag klagar.
De som hyr och ägarna är vänner vad jag vet. Vet man dom hyr x månader till sen drar då det ju lugnt. Men just nu är det tillsvidare tror jag och att inte veta när det tar slut är det värsta när man väcks på natten då och då för oljud man inte kan få tyst på utan att ta på sig och vara sån där gnällgubbe till granne.
Bäst vore ju att plåtskjulet ljudisoleras. Men jag förstår den investeringen både är kostsam och kanske kräver bygglov för dom osv.
Ska kolla med kommunen hur högt plank jag får bygga.
fråga på kommunen vad söm gäller , men säg samtidigt att du vill inte gå fram som gnällig gubbe , vill att det ska gå lugnt till , iaf får du reda på vilka regler som gäller för allt
Det är som sagt 5-10 med egna bilar där + vänner som hänger. Pratat med kanske 3-4 olika. Alla är chill. Saker har lugnat sig men överlag känns inte uthyrningen ok. Granne ovan mig störs också men mindre då mitt hus står i vägen.13th Marine skrev:
Det där låter som ej godkänt buller. Det ska man inte behöva tåla. Tror inte heller det är tillåtet att I ett villaområde hyra ut till sådant ändamål. Ring och prata med miljö- och hälsovårdsförvaltningen i din kommun.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 795 inlägg
Det är ju egentligen grannens problem, din granne ska inte störa dig nattetid, stör grannens gäster dig så får grannen se till att det blir tyst.
Dvs kan de inte sköta sig så får grannen säga upp hyresavtalet.
Dvs kan de inte sköta sig så får grannen säga upp hyresavtalet.
Klicka här för att svara