Tack för svaret! Jag visste inte om fasadplugg räckte för att fästa något i hålsten, funderade på kem-ankare och alla möjliga liknande lösningar ;)

Finns det någon som har en idé om infäsningen av skärmtaket i tegelfasaden? Kanske sätta lodräta stolpar som man fäster i väggen och låter de utåtgående takreglarna vila på? Eller sätta bärlina? Är lite rädd att teglet inte håller för det... :confused:

/Pierre

Att fästa i teglet kan vara lite vanskligt, vad finns bakom teglet? Tänkte om man kan dra något igenom teglet? Eller fästa i takstolarna i takfoten på något sätt :rolleyes:

Det är ett litet hålutrymme med isolering bakom teglet och sen blåbetong (durox). Teglet är sk. håltegel tror jag.

Tror det finns möjlighet att fästa i takstolarna istället, tänkte inte på det, ska kolla in den möjligheten! Räcker det med grövre vinkeljärn till det?

/Pierre

B
Det finns plugg ämnat för betonghålsten men de är inte helt billiga. Jag gjuter hellre betongplintar som jag lägger
bärlinorna på. Det var några år sedan jag tappade räkningen på antalet altaner jag gjort men bara en gång har jag
borrat i grunden då gick vi igenom grunden helt och använde gängstänger (10mm) med stora brickor.
På din andra fråga kan jag inte svara för jag vet inte vad för tegel du har, men rent krasst ska du använda en planka
mot väggen som du sedan sätter balkskorna på eller ännu hellre så lägger du takbjälkarna på den ditsatta väggplankan.

Tack för svar. Tror inte det blir så bra med plintar intill huset, det dränerades i höstas, så det finns lite för stora sättningsrisker precis intill huset. @blandaren: Även om fasadpluggar för hålsten är dyrt borde det inte bli dyrare än plintar? Ska se om jag kan hitta Fischers FUR-plugg 10/160 som rekommenderades i ett inlägg. Blir det lagom med två (placerade lodrätt) på cc60 ungefär, typ mellan balkskorna?

Börjar fundera på att strunta i taket, skulle gärna haft det hela vägen ut, men då blir det fyra meter ut från huset. Blir för stora spännvidder, vill helst inte ha en bärlina i mitten. Det blir då en stolpe mitt i altanen (hade bara tänkt att ha tak över halva altanen pga bygglov).

/Pierre

Redigerat:
Hallå där,

Gammal tråd och många "404" på länkarna insåg jag :)

En intressant fråga på förra sidan:
"Ska ha en bärande vägg med 95mm träreglar. "Syllpapp" under förstås men hur sjutton fäster men det hela i golvet? Att spika igenom med slagspik gör ju hål i syllpappen eller är det så man gör?"

Skall precis till att smälla upp en en carport med en förrådsdel. Plattan är en isolerad sådan som jag gjöt för några år sedan. Gällande konstruktionen på plattan där, räcker det att lägga syllpapp, reglen på det, och sedan borra genom det hela och sätta fast?

Tänker att det är så man nästan måste göra för att sedan fästa med expander eller liknande men samtidigt blir det ju en "metal-bro" för fukt mellan betong och träregel på varje bult/spik eller liknade. Vad säger ni kloka om det?

Vad säger ni om hur man fäster, är det fortfarande betongexpanderbult som merparten rekommenderar för den typen av infästning?

Tack på förhand! :)

/R

S
R ravedog skrev:
Hallå där,

Gammal tråd och många "404" på länkarna insåg jag :)

En intressant fråga på förra sidan:
"Ska ha en bärande vägg med 95mm träreglar. "Syllpapp" under förstås men hur sjutton fäster men det hela i golvet? Att spika igenom med slagspik gör ju hål i syllpappen eller är det så man gör?"

Skall precis till att smälla upp en en carport med en förrådsdel. Plattan är en isolerad sådan som jag gjöt för några år sedan. Gällande konstruktionen på plattan där, räcker det att lägga syllpapp, reglen på det, och sedan borra genom det hela och sätta fast?

Tänker att det är så man nästan måste göra för att sedan fästa med expander eller liknande men samtidigt blir det ju en "metal-bro" för fukt mellan betong och träregel på varje bult/spik eller liknade. Vad säger ni kloka om det?

Vad säger ni om hur man fäster, är det fortfarande betongexpanderbult som merparten rekommenderar för den typen av infästning?

Tack på förhand! :)

/R
Syllpappen blir det så klart hål i. Brukar ha så att Syllpappen går upp på ändträet.
Eventuellt fästa Syllpappen med klammer. Men det funkar utan.

Använd spikplugg eller expanderspik.
Betongexpanderbult skall du inte använda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.