Hej,

Vi håller på att renovera hallen och har nu taget ner tapeterna, vi har köpt in renoveringsgips som vi tänkte klä väggarna med då de är relativt ojämna.

Frågan är dock hur jämn och ren väggen behöver va innan man sätter upp gipset?

Så här ser det ut just nu : http://imgur.com/a/Ph1yl

Sista bilden visar hur det såg ut med den tjocka tapeten monterad, det finns en del ojämnheter som man kan se mellan våningarna. De hade spacklat en hel del för att jämna ut det men hade ändå inte blivit bra, siktar på att få en jämn övergång.

Kan vi sätta renoveringsgipset direkt över detta eller måste vi ta bort allt och även spackla lite? Kan kanske doften från gammal lim och masonitskiva tränga igenom gipset?

Det borde fungera, men renoveringsgips är tunnare och "böjbar" så bäst om ni först lägger tunna lister för att jämna ut, där gipsen skall skruvas fast.

Hehe jo vi märkte det när vi bar dem, imponerande hur mycket de kan böjas utan att brytas. Ojämnheterna är ju inte jätte stora, vi pratar om några mm här och där, att sätta små listor känns ganska svårt om inte tanken är att de ska agera typ reglar över hela väggen?

Det är ca 195 cm upp till taket i källaren och en skicka är 250 cm så om man sätter nere ifrån upp så kommer man lappa över golvnivån med ca 30 cm vilket bör räcka? Att gipset kan böjas lite över golvsektionen kan man kanske ta, troligen syns det ju inte, det är värre när det är hårda kanter så som det var tidigare.

S
Är det möte med två olika material?

Ja precis, det är betomg i källaren och masonit på entreplan. Vad jag förstår så ka man limma på betongväggen och skruva på masonitväggen.

Men sen finns det en liten nivå skillnad även mellan masonitskivorna och just vid golvnivån så är där kanske 2-3 mm skillnad. Min tanke är att överlappa detta så gott det går med gipsen, inte sätta skarv just där.

S
Tror du gör det bättre med en foglist i mötet mellan våning/material.
Materialen rör sig olika.
Vill du dock sätta gips så tycker jag du använder "normal" gips

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har tyvärr redan köpt renoveringsgipset. Att sätta lister kommer göra väggen ojäm om man inte sätter de listerna över hela väggen.

S
Ok. Hoppas det håller sig fint. (y)

Tror inte jag förstår hur ni menar med foglist? Menar ni att man sätter upp dem på väggen som reglar och sen skruvar man gipset i detta? Så foglister sätter man på hela väggen?

Jag tror ju att man ska kunna sätta renoveringsgipset direkt på så som det är nu men har ingen erfarenhet av detta tillvägagånsätt.

I köket rev vi ner allt o satte osb och dubbelgips. Men så isolerade vi väggarna och drog massor med el också. Här behöver vi inte isolera eller dra el så då bör det räcka med renoveringsgips. Alla skarvar får såklart gips remsor.

Limma gips på betongen, skruva gips på masoniten. Men gör det i två separata delar så att de tillåts röra sig i förhållande till varandra. Glipan som blir täcker du med en foglist. Hur en sådan ser ut kan du googla fram.

Aha, Då börjar jag förstå vad man menar, trodde att man skulle sätta foglist under gipset. Så man tillåter alltså en glipa och där sätter man en foglist över som i vårt fall är vitmålad då. Detta betyder dock att tapeten vi ska sätta blir delad på mitten av foglisten? Vi skulle gärna vilja att tapeten går som tidigare, från golvet i källaren upp till taket på entré plan utan någon direkt avbrott men det är inte möjligt utan att få sprickor i tapeten då?

Vad händer om man lappar över skarven med gips? D.v.s en bit av gipsen är skruva i masonit och en är limmad i betong? Kommer gipsen brytas sönder efter ett tag?

Om man måste se till att ha en glipa mellan gipssskivorna precis i detta parti, då kanske man kan sätta väv eller något liknande där för att hålla ihop det bättre och sen sätta tapet. Sprickor det sen så får man sätta en foglist där men det blir ju inte så snyggt efter som det är en bit ner, d.v.s inte där trappan slutar.

Det kanske håller. Men risken är att du får en tråkig spricka någonstans, mest troligt i en skivskarv. Jag hade satt foglist, men valet är ditt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
H
Microlit

Så först sätter jag mina gipsskivor och sen sätter jag microlit, d.v.s armeringsmatta ovanpå just där problem finns?

Det vi rev ner var väldigt tjocka tapeter som inte gick att riva av förhand. Under det hade man spacklat och i spacklet satt det någon typ av nät, kanske glasfibernät. Tapeten hade inte spruckit alls i detta område.

Vi vill väldigt gärna ha en hel vägg med tapeten utan någon list då vi planerar sätta en fondvägg.

Vad jag förstår så ska man inte sätta en gipsskiva mellan 2 olika material, d.v.s i vårt fall mellan betong och masonit? Istället ska vi skapa en skarv mitt där det övergår och då sätta microlit eller liknande där? Tror ni ändå inte det blir bättre då att överlappa med gipset?

Förövrigt förstår jag inte vad folk har emot renoveringsgips förutom då att det är dyrare än vanligt. Det är ju väldigt hållbart med tanke på hur tunt det är! Och ganska mycket enklare att hantera och sätta upp. I vårt fall där vi redan hade 10 mm masoniväggar så känns renoveringsgups ganska självklart faktiskt. Skulle vi dock in i väggen så hade vi nog satt OSB och gips istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.