Skadad källarvägg av betonghålsten med synliga hål och lösa putsbitar i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad grundmur av betonghålsten med lösa bitar och sprickor, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal putsad källarvägg med lösa bitar och skuggor från omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grundmur av betonghålsten med lösa och vittrade delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Tänkte börja reparera husets grundmur/källarväggar (utsidan).

Hur vet jag vilket puts jag bör använda? Ska knacka bort vissa lösa bitar, samt putsa på hela grunden med nytt lager.

Grunden består av betonghålsten.

Byggt 1945
 
Cemtbruk a är nog vanligast. Men gullex fungerar också.
 
larsbj larsbj skrev:
Cemtbruk a är nog vanligast. Men gullex fungerar också.
Hej,

Kan det finnas risk för att Cementbruk A är för starkt/hårt, så Cementbruk B är bättre?
 
S spaxx skrev:
Hej,

Kan det finnas risk för att Cementbruk A är för starkt/hårt, så Cementbruk B är bättre?
Nej inte på betonghålsten dom är ju hård i sig själva.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nej inte på betonghålsten dom är ju hård i sig själva.
Tack,

Den befintligs putsen som sitter fast hårt, ingen risk att den inte är tillräckligt hårt? Eller är det själva murstenarnas hårdhet som räknas?
 
Du får försöka avgöra om det befintliga är a eller b bruk, ärret Cementbruk (a) så är det hårt som betong.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Du får försöka avgöra om det befintliga är a eller b bruk, ärret Cementbruk (a) så är det hårt som betong.
Kommer antagligen isolera hela grundmuren på utsidan. Det är idag helt oisolerat.

Då kanske cementbruk B funkar eftersom det inte kommer vara synligt? Om nu cementbruk B är ok att använda under jord.
 
Här syns det hur putsen släppt även på insidan längst ned, upp till cirka 30cm ovan marknivån.

Betonghålstenarna mår inte så bra, vissa är ok, vissa får jag byta.

Misstänker att vatten från stuprör förstört, samt frost. Sedan är huset byggs kring krigstid, så kanske sämre betongkvalitet.



Skadad vägg med avfallande puts och synliga betonghålstenar skadade av vatten och frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med puts som släppt och exponerad hålsten med skada upp till 30 cm ovanför mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som fukt, är det fuktigt? Jag hade inte bytt sten om det inte är värre än vad som syns på bilden. Bara att kasta in bruk, eller om du vill lite betong i hålen. Du kanske måste dränera?
 
leby leby skrev:
Ser ut som fukt, är det fuktigt? Jag hade inte bytt sten om det inte är värre än vad som syns på bilden. Bara att kasta in bruk, eller om du vill lite betong i hålen. Du kanske måste dränera?
Hej,

Jag har börjat reparera större skador med grovbetong, det verkar fästa bra om jag först slammar den försiktigt några minuter innan med grovbetong o pensel.

Jag borstar och kör försiktigt med högtryckstvätt för att frigöra löst material.

De mindre skadorna är jag osäker på om det ska lagas med "puts", alltså cementbruk A eller B. Eftersom det kommer ligga an både mot betonghålsten, och gammal puts som sitter hårt.

Dränering kommer ske, det är högprio på det. Samt att leda bort stuprörens vatten, ner i stenkista.
 
Det låter bra, se till att det inte finns någon färg under när du lagar. Se till att det är lite vattnat när du lagar eller putsar. Du kanske ska näta betongen innan du putsar.
 
På insidan, för att få bättre väggar att fösta saker i, plus lite isolerande effekt.

Skulle man kunna mura på insidan med 95mm eller 120mm lecablock direkt på klacken av sulan som syns på bilden?

Grundmur med synlig betongklack och hålighet, potentiell plats för murning av lecablock för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, kanske. Man får fundera på hur det påverkar fuktvandring. Utan annat än puts på insidan och dränerat på utsidan borde det fungera bra. Du finge dra i lite fästen i lstenen så väggarna inte går i sär..
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nja, kanske. Man får fundera på hur det påverkar fuktvandring. Utan annat än puts på insidan och dränerat på utsidan borde det fungera bra. Du finge dra i lite fästen i lstenen så väggarna inte går i sär..
Eller fylla lite bruk mellan nya och gamla väggen :)
 
Jag skulle nog dra intet antal ankare, nått rostfritt, ex bistål. Finns som man fäster tegel i trästomme tror jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.