Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,
Tänkte börja reparera husets grundmur/källarväggar (utsidan).
Hur vet jag vilket puts jag bör använda? Ska knacka bort vissa lösa bitar, samt putsa på hela grunden med nytt lager.
Grunden består av betonghålsten.
Byggt 1945
Kommer antagligen isolera hela grundmuren på utsidan. Det är idag helt oisolerat.larsbj skrev:
Då kanske cementbruk B funkar eftersom det inte kommer vara synligt? Om nu cementbruk B är ok att använda under jord.
Här syns det hur putsen släppt även på insidan längst ned, upp till cirka 30cm ovan marknivån.
Betonghålstenarna mår inte så bra, vissa är ok, vissa får jag byta.
Misstänker att vatten från stuprör förstört, samt frost. Sedan är huset byggs kring krigstid, så kanske sämre betongkvalitet.
Betonghålstenarna mår inte så bra, vissa är ok, vissa får jag byta.
Misstänker att vatten från stuprör förstört, samt frost. Sedan är huset byggs kring krigstid, så kanske sämre betongkvalitet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,leby skrev:
Jag har börjat reparera större skador med grovbetong, det verkar fästa bra om jag först slammar den försiktigt några minuter innan med grovbetong o pensel.
Jag borstar och kör försiktigt med högtryckstvätt för att frigöra löst material.
De mindre skadorna är jag osäker på om det ska lagas med "puts", alltså cementbruk A eller B. Eftersom det kommer ligga an både mot betonghålsten, och gammal puts som sitter hårt.
Dränering kommer ske, det är högprio på det. Samt att leda bort stuprörens vatten, ner i stenkista.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer