3 692 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Byta ut "vävtaket" mot gips
Tack för alla tips! Åkte till brädgården igår och i min iver så kapade jag reglarna lite korta. Då är min fråga som följer, skulle det vara ok att först skruva upp en ram längs väggarna och sedan regla som vanligt?
Hur mycket för korta är dom? En 'fullösning' skulle kunna vara att förskjuta varannan regel mot respektive vägg så att dom sitter lite i sick-sack så att säga. Nackdelen blir, som @meckis är inne på, att det blir svårare att hitta rätt punkt att fästa taklisten i.
En annan fördel med ramen är att sidorna blir rakare. Även små avvikelser syns ganska tydligt när man sätter en list längs med. Det beror lite på hur breda skivor du ska ha.
En annan fördel med ramen är att sidorna blir rakare. Även små avvikelser syns ganska tydligt när man sätter en list längs med. Det beror lite på hur breda skivor du ska ha.
Hej, de är ca 13cm för korta. Låter som att det blir en ram 
Kanon! Några tips på lämpliga skruvar?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Nej, inga problem så vitt jag vet (precis köpt huset), i vanliga fall är det ju reglar och lister där så detta syns bara nu, innan jag ska sätta upp nytt innertak.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden