L Liteavvarje skrev:
Glömde skissen kommer här :confused:
Tack!!

Tack för alla tips! Åkte till brädgården igår och i min iver så kapade jag reglarna lite korta. Då är min fråga som följer, skulle det vara ok att först skruva upp en ram längs väggarna och sedan regla som vanligt?

• Schematisk illustration av en uppbyggd ram med vertikala reglar markerade med pilar som visar deras position och riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inte fel o ha en ram, bara fler ställen o skjuta fast taklisten i sen (om du ämnar att ha en taklist)

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
M meckis skrev:
inte fel o ha en ram, bara fler ställen o skjuta fast taklisten i sen (om du ämnar att ha en taklist)
Tack för snabbt svar!

Hur mycket för korta är dom? En 'fullösning' skulle kunna vara att förskjuta varannan regel mot respektive vägg så att dom sitter lite i sick-sack så att säga. Nackdelen blir, som @meckis är inne på, att det blir svårare att hitta rätt punkt att fästa taklisten i.

En annan fördel med ramen är att sidorna blir rakare. Även små avvikelser syns ganska tydligt när man sätter en list längs med. Det beror lite på hur breda skivor du ska ha.

Hej, de är ca 13cm för korta. Låter som att det blir en ram :-)

Kör oftast ram av den anledningen, mycket bättre.

Kanon! Några tips på lämpliga skruvar?

till läkt så vanlig helgängad försänkt träbyggskruv kanske 70 lång om du kör 28x70. om du inte letar efter reglar. annars kanske 100 lång.

till gips =gipsskruv för enkelgips och gänga för trä

M meckis skrev:
till läkt så vanlig helgängad försänkt träbyggskruv kanske 70 lång om du kör 28x70. om du inte letar efter reglar. annars kanske 100 lång.

till gips =gipsskruv för enkelgips och gänga för trä
Tackar!

En till fråga, lika bra att passa på när alla är så hjälpsamma :-). Ser att det är lite glipor mellan tack och vägg. Är detta "normalt"? Ska jag fylla i med någon typ fogskum?

• Glipor mellan takbjälke och vägg markerade med röd cirkel, osäkerhet om detta är normalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
W williamspäron skrev:
En till fråga, lika bra att passa på när alla är så hjälpsamma :). Ser att det är lite glipor mellan tack och vägg. Är detta "normalt"? Ska jag fylla i med någon typ fogskum?
har du haft problem där innan?

Nej, inga problem så vitt jag vet (precis köpt huset), i vanliga fall är det ju reglar och lister där så detta syns bara nu, innan jag ska sätta upp nytt innertak.

Redigerat:
Du kan ju klämma i lite latex eller fogskum, bra ifall du känner att det drar.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.