Ska du knyta eget så ta valfri båt tamp, typ ankarlina eller fall lina. 8mm lina har en brottgräns på ca 1500kg beroende på märke och 10m lina har brottgräns på ca 2000kg beroende på märke. De kluriga i de hela blir väl egentligen infästningen av detta, så att infästningen verkligen håller. Men de borde gå att lösa med en wire som fäst i krokar eller likvärdigt. eller en rejäl regel med massa hål i som skruvas på plats kanske.
Jag hade samma tanke om rep av olika slag, det blir en prisskillnad på allt från mycket billigare till mycket dyrare, sedan är det svårt att ge en bra beskrivning om utförandet och som du skriver, fästanordningen, svårt när man inte är på plats och ser hur det är, förutsättningarna är ofta inte samma för oss alla.
Hade jag använt mina klätterrep blir det billigare att beställa färdigt nät, köper man tunnare lina, duger utmärkt, blir det tidsödande och kanske inte lika bra som fabriksknytet, de från fabrik är ofta splitsade, inte knutna, kardelerna är delade och flätade in i nästa maska samt att många fallskyddsnät har en metallkärna, gissar på en rostfri tråd....
Men jag hade bara för skoj skull knutit en själv.... Troligtvis blivit tokig efter ett tag och beställt en färdig...