Våra hantverkare drog nya rör för köksfläkten och satte en ny utgång/skorsten på taket. Runt utgången sitter en plåt, dock finns en bit mellan plåt o tegelpannor där de satt någon form av plast/gummi duk. Är detta kotym/ok lösning? Tycker det ser ut som det är oxå "bakåtlut" in under pannorna.

• Ny köksfläktsutgång med omgivande plåt på tegeltak, tätat med plast/gummiduk synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det har samlats skit på duken tyder ju på att den inte lutar tillräckligt. Det ser ut att bildas pölar.

Sen är det mjukfogat. Räkna med att den fogen håller tätt max 10 år.

Dålig lösning. Föreslår att du ber dem ta dit en plåtslagare alt att de drar av kostnaden för en plåtslagare som du tar dit.

Överdelen på plåten skall väl normalt in under de övre takpannorna,
så inte vatten rinner ner under.
Sedan har man en "duk" under, som andra säkerhet, för att ta hand om vatten som eventuellt kommer in under plåt och pannor.

PS
Alltid trevligt när fotografens skugga kommer med på bilden :rofl:

• Gilla
tapaza
  • Laddar…
Tycker det ser ut som Moniers wakaflex som är en ersättare av där man använde bly förr, helt ok lösning men kanske inte helt optimalt. Det är en standard huv som monterats och då är det svårt att komplettera för plåtslagaren, isf får han tillverka huven efter hur pannorna ligger och där är det väl mer ingående vad ni har kommit överens om i projektet. Gällandes bakfallet så är den svår eftersom det ser ut som ett väldigt flakttak och teglet gör att huven ligger hyffsat högt, tror själv att det inte är någon fara

Tack för alla svar. Får försöka få hit en plåtslagare tror jag, som kan se över fallet. Har tyvärr inte gjort upp ngt med mina hantverkare utan förlitat mig på deras kunskaper. "Halva" tegelpannor kan inte användas tror ni för att fylla utrymmet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.