Vi är nu i startgroparna med återställningen av vår tidigare mögelluktande och sen 5 månader utrivna gillestuga och tänkte börja med väggarna. Ni som inte orkar läsa om dränering går till stycke 2 där mina frågor kommer. Vet att många nu tänker, "har ni dränerat?", så vi börjar att ta detta. Vårt myresjöhus från 1974 är aldrig dränerad och det blir troligast lite fuktigt i vår källare även nu i sommar pga kapillärkrafterna i kombination med dåligt fuktskydd på både golv och vägg. Två fukttekniker(Jag vågade inte lita på en efter att ha läst säkert 100 trådar här på byggahus där lösningen oftast varit dränering...) oberoende av varandra tyckte dränering var att kasta pengar i sjön i vårt fall när vi ändå ville ha putsade väggar och mekaniskt ventilerat golv. Den 2a fuktteknikern bad mig till och med att komma ner på jorden när jag yrade om fuktiga syllar ovanpå våra snustorra källarväggar(Som dessutom var täckta av en syllpapp :) ) Efter fuktmätning av snustorr syll, som han från början tyckte var överflödig, gav han mig diagnosen "byggahus-nojan". Han tyckte att folk skulle gå till honom innan de började googla massa vilket enbart orsakade ångest och sömnlöshet i onödan (Check). Ligger definitivt något i det han säger men man vill ju alltid googla eller hur? :)
SÅ vi har valt att avvakta lite med den tråkiga dräneringen. Förhoppningsvis för all framtid men jag lovar att överväga saken om putsen börjar ramlar ner från väggarna. :) Nu till frågor.

Det är idag lecablock som är putsade till hyfsad jämnhet men jag tänkte jämna ut ytan en smula genom att putsa på putsen. Det förekommer ett par mindre sprickor som jag påbörjat att knacka ur med en mejsel och hammare men annars tycker jag putsen sitter bra. Jag har varit runt och knackat lätt här och var men hittar ingen lös puts.

1. För det 1a knackar man bort puts från lecablock eller borde man skrapa? Tycker lecablocket går sönder och är väldigt poröst bakom och funderar på om det är för att jag knackar bort putsen som faktiskt känns betydligt mer hållfast...

2. Jag har tagit reda på att det är viktigt att veta vilken klass av puts har för att kunna matcha med nytt puts. Men hur tusan tar jag reda på vilket puts jag har i en källare som är byggd 1974? Möjligt att det står i byggritningarna men vet inte om jag vill lita på dessa...

4. Kan jag använda samma material i min uthuggna spricka som när jag jämnar ut hela väggen?

5. Jag har spikat in några gamla kvarvarande spikar ca 1 cm. Rätt/Fel? De flesta följde med när jag drog ut reglarna. Vissa spikar drog med säkert 5cm puts men andra är bara småhål. Hur ska jag fylla dessa hål?

6. Andra goda tips tas emot med stor tacksamhet för jag är nybörjare och helt oerfaren!

Redigerat:
  • Gilla
gofika
  • Laddar…
A
Är putsen målad idag? Har du tänkt lägga på ett lager puts på hela väggen eller räcker det att slänga på lite fläckvis där det behövs för att jämna till?

Din inställning till dränering tycker jag låter sund. Jag tror dräneringshetsen på byggahus beror mycket på att det är väldigt många 40/50-årskriser där man ska förverkliga sin dröm och bygga biorum i källaren ("till barnen"). Då vill man ju ha ett bra inomhusklimat men om källaren bara ska användas som det var tänkt spelar lite fukt eller halvtaskig isolering ingen roll så länge man ser till att ha bra ventilation och material som inte stänger in fukten.

Jag hade lagat sprickor och hål med ett C kc 0-3 bruk och sedan finputsat väggarna med C kc 0-1 bruk. Är det färg på väggarna måste de slipas. Vattna mycket innan putsning och hyr en blandare så du kan blanda några säckar i taget.

Det är omålad puts idag som jag ska försöka jämna ut. En jämn planka skvallrar om att det är rätt ojämnt och kan skilja ett par centimeter på putsen på ett par meter. Så det blir nog att putsa större delen av väggen så det blir så jämnt som möjligt.
Jag är orolig för att jag ska använda fel puts så att allt ska ramla ner från väggen då jag inte vet vad det är putsat med idag =(

C kc 0-3 bruk i sprickor och C kc 0-1 bruk för att jämna säger en användare fler åsikter?
Jag har rivit ut sprickor där delar av leca följde med, kanske 3 cm djupt på vissa ställen. Kan jag kleta in 3 cm bruk direkt eller ska jag ta typ 1 cm i taget och låta torka innan nästa lager?

Vi kommer nog utnyttja utrymmet där nere ändå, trots att vi inte dränerar om. Det var fuktigt bakom väggar och under golv när fukten inte hade någonstans att ta vägen men nu när allt är utrivet verkar ventilationen vi har i källaren räcka för att hålla ett bra klimat(RF 50-60% nu). Luftavfuktare står redo för att kompensera för de varmaste sommardagarna!

• Gilla
Kråke
  • Laddar…
A
Åtminstone för dom små men djupa skavankerna, typ vid utdragna spikar, bör du köra i omgångar (när du valt bruk, kolla produktbeskrivningen vad de rekommenderar). Eller nån typ av lagningsbruk som husfix eller ardex a46, men dom är väldigt hårda och beroende på tidigare bruk kanske det blir sprickor när materialen rör sig i otakt. Tänk på att skrapa ur skavankerna ordentligt, tex stålborste och sen dammsugare, och förvattna innan du lägger på bruket.

Om väggen i övrigt behöver putsas rak och det diffar så pass mycket som nån cm per m är det förmodligen ingen hit att smeta på det finaste bruket i en omgång, det brukar vara rekommenderat att hålla sig under några enstaka mm. Jag hade kört nåt lite grövre bruk som enligt produktbeskrivningen klarar tillräckligt tjocka påslag. Alternativt köra flera omgångar finbruk men jag tycker det är lite lurigare för det gäller att få väggen jämnare och jämnare för varje påslag, men det är svårt när man bara har några mm att jobba med för varje omgång och det är lätt att man bara bygger vidare på ojämnheterna. Att göra det enkelt för sig och bara köra en enda omgång lite grövre bruk och gå loss med rätskiva och rivbräda, kanske duger, beroende på vilken ytstruktur du vill ha?

Angående typ av puts beror det lite på hur noggrann du vill vara. Du kan knacka bort en bit och be någon kunnig person analysera det. Eller testputsa med lite olika bruk, vänta nåt år (hur kul är det?), och sen kolla vilken som gav bäst resultat. Att dra på ett kc-bruk är nog ganska safe. Eftersom det inte varit nån färg på kanske ytan är full med skit utan att det kanske syns, så rengör och förvattna ordentligt. Worst case är väl att du får knacka ner den och göra om det hela.

Tänk på att vänta med avfuktaren tills bruket brunnit klart, i början är det bara bra att det är fuktigt för annars får du torksprickor.

• Gilla
Nicken1
  • Laddar…
Bumpar tråden.
Ät som TS i full färd med att iordningställa ett rum i källaren med nytt mekaniskt ventilerat golv.
Tapeterna på väggarna är i färd med att tas ner, för att senare målas.
Det har under årens lopp spacklats på tapeten i hörn och mot golv, så all tapet fås inte bort.
Tapetklister sitter också kvar.
Kommer nog hyra en giraff med stoftavskiljare för att få fram ren puts.
Efter slipningen måste man väl finputsa (eller kan det se ok ut efter slipning???), och en liten undran är vilket putsbruk man borde använda, och även vilken m2 åtgång man kan räkna med när man ska finputsa?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.