Byggahus.se

Strukturer på puts inomhus?

1. K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Halloj,

Hur skall putsen bearbetas för att få det så slätt som möjligt? Står inte så mycket om olika metoder på nätet och vilket resultat man kan förvänta sig. Jag valde att filta putsen, med en fin filtbräda men upplever inte riktigt att ytan är särskilt slät, det är mycket ballast/sand på ytan av putsen nu och jag hade velat ha det slätare än så, så nära sandspackel man kan komma utan att sandspackla.

Kanske är jag som gjort "fel"?
    - Börjat filta för tidigt/sent
    - För fuktig filt
    - Tvättat ur filten för glest etc?
    - Gått på för hårt med filten?

Putsen vart inte heeelt jämn överallt så jag fick gå på lite hårdare med filten för att avverka lite puts så allt verkligen vart filtat, kan det ha med saken att göra?

Inte världens bästa bild, det är mer synligt ballast i verkligheten än vad bilden visar.

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 331 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
  3. K
    Okej, fått för mig att dom skulle ge grövre finnish än filtbräda.
    Dom är inte helt släta under va, utan som på bifogad bild?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 331 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Den såg ganska grov ut eller kanske bara väldigt förstorad men det blir slätt. Sen blir dom bättre när dom slitits in en del också.

• Laddar…
  5. K
    Det är nog en förstoring som heter duga på bilden :)

6. K
    Rivbräda och kanitz i Teak då?
    Vad är föresten skillnaden mellan rivbräda och kanitz? Jag trodde det var samma sak, fast kanitzen var till för svåråtkomliga ställen, typ hörn?

Men efter tips skall man riva med bräda först och köra kanitzen sen och helst skall dom vara i teak.

7. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Att få putsen lika slät eller iaf i närheten som sandspackel blir nog svårt.
    Då får du nog sonika bredspackla den putsade ytan efteråt.
    Puts har ju som sagt grövre ballast än rent spackel.

8. K
    Njae, spackla i källaren tänker jag inte göra :) Finns en tanke med C-bruket.
    Förstår att jag inte kan så det lika sandspacklat, utan målet är attfå det så slätt som möjligt och min uppfattning är att det bör gå att få slätare än min provyta.

9. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Förstår tanken med c bruket i en källare, men då får du nog ta att ytan inte blir så slät.
    Om du inte provar att köra med ett slipsvärd, som man normalt använder till betong.
    Men då bör bruket vara väldigt blött....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.