Hej!

Efter att ha pratat med lite olika snickare har jag fått lite olika förslag på hur man kan fästa en takstol. De två mest förekommande verkar vara:

1) Att det högsta lagret lättbetong utgörs av "U-formade" block som man häller betong i och sedan fäster takstolar med hjälp av det.

2) Att det högsta lagret inte är U-formade, utan att man istället borrar ner 30-40 cm i betongen och fäster takstolarna med spännjärn (heter det så?)

Är bägge dessa metoder "bra"? Eller finns det någon av dem att föredra stark över den andra?

Hoppas ni förstår vad jag menar, jag är inte så insatt inom området så det kan hända att jag utrycker mig lite oproffsigt :D.

Båda metoderna kräver vinkeljärn eller ett liggande hammarband att spika takstolarna i. Jag skulle tro att båda är lika starka rätt utförda, utan det är mer vad du har möjlighet att göra.

Jag hade gjort alt två. Ett hammarband 45*145 eller 45*175, syllpapp under.
Borra igenom hammarbandet och ca 2-2.5 skalblock djupt och montera fast med gängstänger (M10 eller M12 )med expanderande betong eller kemankare. Spänn dessa med brickor och mutter. Iaf en vid varje takstol.

Takstolarna fästs ett vinkeljärn i hammarbandet sen.

För andra som söker på samma fråga så gjorde vi såhär:

Gängstänger fastsatta i borrade hål i betong med vinkeljärn ovanpå och löv vid foten av en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade 12mm hål (300mm ner) och fyllde med tunnfogslim, tryckte ner gängstång med en bricka mellan två muttrar som hamnar i mitten av betongen (som ska hällas i).
Sen syllpapp under takstolen, vinkeljärnen skruvas fast i takstolen med anksarskruv och sen en bricka och låsmutter som trycker ner takstolen mot väggen.

• Gilla
pontusreg och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.