Vi renoverar källaren, har sänkt golvnivån, isolerat och lagt ny platta med golvvärme, ännu ej påslagen då fönstermontering fortfarande pågår. Källaren ligger i soutteräng, där väggen som ligger under mark (ca 180 cm av 230 cm ligger under) putsats för ca 3 v sedan.

Nu har det kommit något som ser ut som mögel över hela den nyputsade väggen. Jag har prövat att lägga en mögelprick i vatten men den löser inte upp sig, så det verkar inte vara saltutfällning.

Källaren har ännu ej dränerats och det finns ett vattentryck utifrån. tidigare mätningar av hantverkare har visat att väggen varit torr nog så dränering inte behövt utföras. Jag kommer nu dränera och ställa in avfuktare. Se bilder på det som ser ut som mögelprickar.

1. Vad göra med själva möglet på kort sikt? Ska jag ta bort det och i så fall hur?
2. Vad kan vara grundorsaken till prickarna? Har bara uppstått på den nyputsade ytan, inte på andra delar av den gamla väggen som ligger under mark

Tacksam för svar.

• Nyputsad vägg med mörka mögelprickar i källare under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyputsad källarvägg med mögelprickar vid hörnet nära ett glasblocksfönster.
    Skapa konto
  • Nyputsad källarvägg med misstänkt mögelprick.
    Skapa konto
S
Vad är det för puts? Ser ut som gipsputs.

Är det Bauhaus gipsputs så innehåller den cellulosa och det är antagligen det som möglar!
Det finns ren gipsputs men det är direkt olämpligt med gipsputs mot yttervägg utan isolering/dränering. Det ska vara putsbruk som är diffusionsöppet samt att det måste målas med diffusionsöppen färg (puts/silikat färg).

S
Om det är gipsputs på yttervägg skulle jag reklamera hela jobbet.

Som resten redan sagt. Gipsputs på ytter väggar är inte så bra!

• Gilla
Vårtimer
  • Laddar…
Tack för svar, reklamerat, det görs om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.